ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

4014.

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۰۶ ب.ظ

فکر میکنم برای آدمهایی که تصمیماتشون زیاد ضمانت اجرایی نداره،

بستنِ عهدهای شرعی یا  نذر کردن،

یکی از بهترین روشها برای مبارزه با نفسه.

برای چیزی که ما رو به خودش معتاد کرده،

و یا هر کاری که هروقت خواسته یا ناخواسته انجامش میدیم،

به هر دلیلی پشیمون میشیم و از خودمون بدمون میاد،

می تونیم جریمه ی شرعی تعیین کنیم.

جریمه ی شرعی مثل نماز، تکلیفی بر دوشمون خواهد بود،

و چون باید بابتش کفاره بدیم مطمئنا حواسمون بیشتر به خودمون هست.

خوبیش اینه که میتونیم زمان دار بذاریم.

مثلا برای یک هفته، یک ماه، یا هر قدر!

و اگر اثربخش بود ان شالله ادامه بدیم.

و ان شالله که خدا هم در ترک اون عادت کمکمون کنه.



+صیغه ی شرعی عهد آن است که بگوید عهد می‌کنم با خدا که فلان کار را بر عهده بگیرم.

از ذهن گذراندن و نوشتن آن، درست نیست باید به زبان بیان شود.

کفاره ی عهد برای هر مورد، اطعام شصت فقیر، یا دو ماه روزه گرفتن یا آزاد کردن یک بنده است.

+توضیح تکمیلی:

من خودم تصمیم دارم برای ترک یک کار،

یه تصمیم شرعی بگیرم.

و عبارتی که برای این منظور گفتم مثلا اینه:

"اگر فلان کار را انجام بدهم، برای خدا بر من است که فلان قدر صدقه بدهم."

برای این منظور از دفتر مرجع خودم استفتاء کردم

و گفتند این عبارت کاملا صحیح و شرعی است،

اما "نذر شرعی" است و عهد نیست و البته اشکالی هم نداره.

و اینکه اگر برای پرداخت مبلغ صدقه، مدت زمان خاصی از وقوع فعل، تعیین نکنید،

تا وقتی که امکان پرداخت صدقه هست،

نذر شما صحیحه و کفاره (که در پی نوشت بالاتر عرض کردم) نداره.

همین خواستم این توضیح تکمیلی رو اضافه کنم.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۳/۲۴
لوسی می

نظرات  (۹)

۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۶ شبنم بیقرار
من اینقدر ادم بدعهدی هستم که اگر شرعیش میکردم تا الان باید یا کل چین رو غذا میدادم یا کل عمرمو روزه میگرفتم تازه بعدشم وصیت میکردم بقیه شو یکی رو اجیر کنن یا کل فلسطینو ازاد میکردم!
:))))))))))
پاسخ:
:)))
آره منم همینطورم. و عموماً عهدی نمی بندم اما فکر میکنم این یک عامل بزرگ در جا زدنمه.
خط اول دقیقا!
اضافه شد: راستی! به عهدتون پایبند باشین! برای نقض تصمیم جریمه تعیین کنین و این میشه عهدتون.
اگر فلان کار رو انجام بدم، به خاطر خدا بر من است که 500 تومن صدقه بدم.
اینطوری صدقه در صورت انجام کاری که میخواستین ترک کنین بر شما واجب میشه. و اگر صدقه ندین باید کفاره ی عهد رو بپردازین.
دیگه صدقه دادن که کار سختی نیست! اما چون ناچار میشید که انجامش بدین براتون حالت مانع ایجاد میکنه.
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۳۹ دچـــــ ــــــار
بستنِ عهدهای شرعی یا نذر کردن،یکی از بهترین روشها برای مبارزه با نفسه.
پاسخ:
اینطور به نظرم میاد!
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۵۷ دچـــــ ــــــار
کل چین قشنگ بود :)))
بسیاری از همین مسائل دینی در جامعه باید بازخوانی بشن، شما دوباره روشون تاکید میکنی؟!
پاسخ:
چرا کامنتهات همیشه مبهمه برام؟!
منظورت رو متوجه نمیشم.
عهد کردن من همیشه از ذهنم رد میشه و هیچ وقت به مرحله بیان نمیرسه چون مطمئنم یکی دو روزه اول حواسم هست بعدش به کل فراموش میشه :/ :|
پاسخ:
اگر بگم این از وسوسه های نفسانیه دلخور میشین؟
نفس ما همین رو میخواد! راحت بودن به هر قیمتی.
شما دو روزه عهد ببنیدن. و هر بار تمدید کنین. می تونید حتی بین عهد ها یک روز هم فاصله بذارین، نه برای اینکه اون کار رو انجام بدین برای این که ذهنتون به وجود اون عهد عادت نکنه، و هم اینکه اون عهدی که می بندید به صورت بار روانیِ دائم در نیاد.
برای عهدتون جریمه تعیین کنید. اگر فلان کار رو کردم، برای خدا بر من است که 5000 تومن صدقه بدم! اینطوری تصمیم رو که نقض کنین ناچار میشین صدقه بدین و دوبار که صدقه ی اجباری بدین دیگه حواستون جمع میشه!
در صورت چنین عهدی، اگر اون کار رو انجام بدین و در ازاش صدقه هم ندین، کفاره براتون واجب میشه! نه اینکه با انجام کار، عهد نقض شده باشه.:)
نه چرا ناراحت بشم.
خیلی هم ممنونم که تعریف و تمجید الکی نمی کنید.
+اینو تو کامنت هاتون دیدم : )

۵ هزااااار تومن؟ 😨 بابا ما که مایه دار نیستیم خخخ (مزاح)
کلامتونو قبول دارم.
پاسخ:
:)
مرسی عزیزم ان شالله همیشه موفق باشی.
۲۴ خرداد ۹۶ ، ۱۸:۲۴ مامان محمدمهدی
من سعی میکنم خیلی وارد مقوله عهد بستن با خدا نشم
چون شرمساریش احتمالا واسم میمونه
ولی به چشم خودم دیدم که هروقت عهد بستم به نتیجه رسیدم
ولی خب چه کنم که اسیر تنبلی و ... هستم
پاسخ:
من تا همین دیشب دقیقا همین تز رو داشتم و هیچوقت هم عمل نمیکردم.
اما وقتی تکلیف جریمه دار بر خودت معلوم کنی شرمساری ای نمی مونه.

خب اون مدل عهد بستنی که شما گفتی جالب و موثره.
وگرنه عذاب آور میشه بیشتر
کلا اینکه کار غیرواجبی رو انسان به خودش واجب کنه کراهت داره( البته نمیدونم همه مراجع اینطور گفتن یا نه)
برای خودم فکر میکنم به جای عهدشرعی بستن، بهتره به محاسبه نفس عادت کنم:)
پاسخ:
آره بار روانی زیادی ایجاد کنه بیشتر عذابه. کلا باید مدت دار باشه.
نه من تو مسائل خوندم در مورد کراهت چیزی ننوشته بود درمورد این بود که اون کار چقدر ارزش داشته باشه،
که اگر ترک یا انجامش بی ارزش تلقی بشه اصلا عهد و نذر درست نیست.
شما که کارت درسته. :)
البته عهد بستن سر یک موضوع مشخص، مشارطه، مراقبه و محاسبه رو به صورت همزمان داره :)
یاد نذر افتادم 
نذرهایی که هیچکدوم ادا نشد... یا چهارمثقال ادا شد و بعد ول کردم
و گروه بعدی نذرهایی که هیچ وقت قبول نشد...
عهد هم ببندم موثر نیست مطمئنم 
پاسخ:
حالا من اینو استفتا کردم گفتن این مدلی که شما میگی نذر شرعیه نه عهد!
راستش گیج شدم چی نذره چی عهده! اما مهم نیست.
همین نذر منظورم بوده :)