ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

بچه های هزاره ی سوم!

سه شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۳۰ ق.ظ

داشتم برای پسرک میگفتم که این نور خورشیده که وقتی به ماه می تابه،

باعث میشه ما ماه رو روشن ببینیم.

پسرک: اون نور از کجا به ماه می تابه؟

من: از خورشید.

پسرک: چطوری می تابه که ماه رو روشن میکنه، اما آسمون رو روشن نمیکنه؟!

من: :|



+جوابی براش نداشتم! کسی جواب داره؟! :|

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۲۵
لوسی می

نظرات  (۱۹)

۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۳۸ محمد سبحانی
بخاطر فاصله نسبت زمین به ماه و چرخش زمین.با 3 تا توپ راحت می تونی بهش بگی طوری که بفهمه.
پاسخ:
فاصله ی نسبت زمین به ماه چیه؟ ;)
سوالش کلیدی تر از اینه. اینکه چرا ماه روشن میشه اما فاصله ی خورشید تا ماه که یه مساحتی از آسمون هست و نور ازش رد میشه روشن نمیشه. توضیح حرف شما هم برای بچه ی پنج ساله راحت نیست واقعا. چون این فاصله برای خودمون هم قابل درک نیست چه برسه به بچه.
ممنون از توضیحتون.
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۱:۴۵ دُچـــ ــــار
من 6 سال هم فکر می کردم همچین چیزی به ذهنم نمی رسید :) باریکلا به پسرک

+ بیچاره مامانش خخخخ
پاسخ:
بیچاره رو خوب اومدین :|
سلام 
بهش بگین نورش اونقدر کمه که نمیتونه آسمون رو روشن کنه :))
تازه نورش چون نور تاریکه واسه همین کل آسمون روشن نمیشه :)))))
از این نور آبی و مشکی هاست :))))


+
خدا حفظشون کنه الهی 🌹
پاسخ:
سلام  :)
مرسی از توضیح دقیق و علمیت خودمم اساسی توجیه شدم :))

+قربونت عزیزم. ممنون.
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۰۰ آقاگل ‌‌
سه تا اسباب بازیاش رو بذار. بعد بهش بگو مثلا این خرسه زمینه ما اینجای زمینیم. مثلا روی شکم خرسه. بعد این خرسه دور توپت که خورشیده همین طور هی می چرخه. وقتی سمت شکمش به سمت توپ باشه یعنی روز. مثل الان. وقتیم طرف شکمش به سمت توپ نباشه یعنی شب. بعد مثلا این عروسکه هم ماهه. یه وقتایی عروسکه جلو خورشیده ولی شکم خرس جلو خورشید نیست. برا همین عروسکه روشن میشه. ولی ما چون پشت به خورشیدیم برامون شبه. 
اینی که میگم تست شده. رو امیرحسین مون وقتی 4 سالش بود. کاملا متوجه شد چی میگم. :)
بچه ها باهوش تر از اونی هستن که ما فکر میکنیم. باور کنید.
پاسخ:
راستش من خودم گیج شدم وقتی اینو پرسید. چطوریه که خورشید ماه رو روشن میکنه و ما ماه روشن رو می بینیم اما اطراف ماه روشن نمیشه از نور خورشید! :|
بله باید با اسباب بازیها توضیح بدم گیجی خودمم برطرف میشه :))
واقعا همینطوره. به چیزهایی فکر میکنند که ما فکر نمیکنیم.
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۰۵ آرتمیس ‌‌
نور وقتی قابل مشاهده است که به یه جسم برخورد کنه. مثل برخورد نور خورشید به زمین یا ماه یا بازتاب نور خورشید از سطح ماه به زمین. اما بین راه اگه چیزی وجود نداشته باشه نور دیده نمیشه. مثلا تو یه فضای وسیع مثل بیابون که سقف نداره یه چراغ‌قوه رو روشن کن. بعد یه متر جلوتر از چراغ‌قوه رو زمین دراز بکش و با دوربین بدون فلاش از آسمون عکس بگیر، جوری که چراغ‌قوه تو کادر نباشه. آیا نور چراغ‌قوه تو عکس میفته؟ خیر! آیا نور چراغ‌قوه به یه متر جلوتر از خودش نرسیده؟ چرا، رسیده! اما چون تو یه متریش جسمی نبوده که بهش برخورد کنه دیده نمیشه.
مثال راحت‌تر که به درد بچه بخوره به ذهنم نرسید!😅
پاسخ:
عه؟! امتحان کردی اینو؟ جالب بود برای خودمم!
برای خودم الان سوال شد که پس تو روز چطوری هوا روشن میشه؟! به آسمون خالی هم نگاه کنی روشن و آبیه.
پسرک(-:(-:(-:(-:(-:
پاسخ:
:)
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۱۱ آقاگل ‌‌
البته استفاده از یک چراغ قوه یا چیزی که تولید نور کنه بعنوان خورشید بهتر جواب میده.
پاسخ:
بله ممنون :)
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۲۰ آرتمیس ‌‌
آیا جو زمین ماده محسوب نمیشه؟
آیا بالاتر از جو، در فضای فضا! با وجود ایییین همه ستاره روشن‌تر از خورشید تاریکی حاکم نیست؟

امتحان نکردم، منطقا بهش رسیدم😂😂😂 امشب اگه شد ان‌شاءالله امتحان می‌کنم ;)
پاسخ:
یعنی میخوای بگی از جو زمین که خارج بشیم یهو همه چیز تاریک میشه و تا محدوده ی جو همه چیز روشنه.
هوم؟
منطقت خیرلی جالب بود امتحان کردی بهم بگو :)
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۲۵ آرتمیس ‌‌
اوهوم :) تو فیلما دیدم که فضا تاریکه! مگر شهابی، ستاره‌ای، قمری چیزی جلوی سفینه باشه که دیده بشه! این منطق از اونجا میاد😆

الان که فک می‌کنم مثالم یکم احمقانه است. میشه با دراز کشیدن تو بیابون (یا سطح وسیع که دور و ورش چیزی نباشه) و عکس گرفتن از آسمون با فلاش روشن به همون نتیجه رسید!
پاسخ:
فضا که تاریکه! اما از کجا به بعد تاریکه؟ واقعا تا جو روشنه یهو بعدش تاریک میشه؟ سوالم این بود.
آره باید امتحان کنم. من که تا حالا هروقت فلاش روشن کردم چیزی جلوم بوده. یه بار بدون چیزی در روبرو امتحان میکنم.
البته استدلالت به نظرم منطقی میاد واقعا.
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۲۹ بـانـوی بـرفـی
وای منم تو کف بعضی سوالای بچه ها میمونم😳
اگه از هوششون استفاده بشه بهترین میشن
پاسخ:
آره واقعا.
معمولا حیف میشه این استعدادها.
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۴۸ دُچـــ ــــار
بگو (بگین) چون آسمون دوره ولی ماه نزدیکه به ما
پاسخ:
:)
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۲:۵۶ آرتمیس ‌‌
گشتم و گشتم و این:
http://qa.canot.ir/چرا-فضا-تاریک-است؟-بهتر-بگویم-چرا-منظوم/

و این:
http://qa.canot.ir/آیا-نور-چراغ‌قوه‌‌ای-که-در-زمین-رو-به-2/

رو پیدا کردم. شاید به در خورد :)
پاسخ:
مرسی بعد میرم میخونم. :)
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۳:۳۷ ستاره جان
آره تو خلا نور به چیزی نمی خوره روشنش کنه 
من یه آینه تو حیاط خونه خدابیامرز پدربزرگم دستم بود داشتم سرعت نور را تست می کردم این پست رو که خوندم یاد ایشون و خونه شون افتادم 
پاسخ:
آره جالبه :)
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۴:۱۴ خانم لبخند
آرتمیس درست میگه. چون اگه یادتون باشه تو دروس دوران راهنمایی مون هم واسه جواب به این سوال که اجسام چطور دیده میشن میگفتیم وقتی نور از منبعی به یک جسم بتابه و بازتاب اون نور به چشم ما برسه ما میتونم اون جسم رو ببینیم. و خب اگه جسمی نباشه قائدتا نور بهش برخورد نمیکنه که منعکس شه.
اما در جواب اینکه فضای تاریک بعد از زمین که بین ستاره ها هست چیه، میتونیم بگیم که هنوز نمیدونیم! یعنی سازمان های بزرگ فضایی هم هنوز نتونستن متوجه بشن اون تاریکی مطلقی که تو فضا هست اصلا ماده ست، ماده نیست یا چه ماهیتی داره. تنها چیزی که ازش میدونن اینه که یه چیزیه که گرانش داره. همین. 
این مسئله همیشه واسم عجیب و هیجان انگیز بوده.
پاسخ:
خخخخ! یادم باشه به پسرک بگم اینا رو که سازمانهای بزرگ فضایی هم نتونستن متوجه بشن. :)
۲۵ مهر ۹۶ ، ۱۴:۴۵ محسن خطیبی فر
ی پارچ و لیوان بردار و از آب پارچ بریز تو لیوان. بعد از پسرک بخواه ک مسیری ک آب از پارچ به لیوان اومده رو لمس کنه: -تجربه خواهد کرد ک هوا خیس نشده. بعد ازش بخواه ک فرش و بیرون لیوان رو دست بزنه: -تجربه خواهد کرد ک زمین هم خیس نشده. بعدد ازش بخواه دست در لیوان ببرد. بعد این‌طور نتیجه بگیر ک: -آب از جایی ب جایی دیگر رفت و فقط آن‌جایی را خیس کرد ک توان نگه‌داشتن آب را داشت. هوا ضعیف بود و آن‌قدر قدرت نداشت ک آب را نگه دارد یا مسیرش را عوض کند. اما لیوان قوی بود و آب را در خودش نگه داشت. برای همین هم خیس شد. بعدتر این‌طور تعمیم بده ک: نور هم از ذرات ریزی (فوتون‌ها) درست شده ک شکل‌شان عین قطره‌ی آب است و آن‌ها تنها در جایی می‌مانند ک قدرت نگه‌داری‌ش بالا باشد. یعنی زور داشته باشد ک این جعبه‌های کوچک را در بغل‌ش نگه دارد. پس هر جا ک این قدرت را داشته باشد، روشن می‌شود و نورانی می‌شود. به‌ش می‌گویند: منیر :)
پاسخ:
با سپاس از شما :))
جالب بود تجربه هایی که گفتین امتحان میکنم:)
کافیه نحوه حرکت زمین به دور خورشید و حرکت ماه به دور زمین و موقعیت هاشون نسبت به همدیگه رو براش توضحیح بدید

این انیمیشن شاید کمک کنه
http://study.com/academy/lesson/interactions-in-the-sun-earth-moon-system.html

می تونید با یه کاردستی هیجان انگیز هم برای پسرک توضیح بدید
پاسخ:
سوالش کلیدی تر از این حرفها بود. البته که اینو حتما نشون میدم و حتما این حرکات سیاره ها و خورشید و ماه رو باید بهش نشون بدم. اما این سوالش برای خودم هم یه لحظه سوال شد که واقعا چطور خورشید ماه رو روشن میکنه اما آسمان اطراف ماه روشن نمیشه!!
جوابش همونیه که آرتمیس و بقیه ی دوستان گفتند. که نور در خلاء ارزشی ایجاد نمیکنه و برای دیده شدن باید به جسمی برخورد کنه.
۲۵ مهر ۹۶ ، ۲۳:۱۱ ملکه بانو
چه چیزایی رو براش توضیح میدی!!
پاسخ:
هههه هه! برداشتم از این حرفت این بود که برای سنش زوده. آره؟
خب دوست دارم کلا همیشه در مورد پدیده ها سوال داشته باشه وقتی بگم احساس لزوم علت و معلولی بودن همه چیز براش بیشتر جا میفته. بی تفاوتی در وجودش کاهش پیدا میکنه.
البته ماه رو خودش پرسید که ایا ماه هم مثل خورشیده؟ گفتم نه و توضیحات دادم.
۲۶ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۸ ملکه بانو
دقیقا احساسم همین بود!
شایدم من زیادی در باب اطلاعات دادن به پسرا بی خیالم
پاسخ:
نهههه! نگران این نباش. تو کتاب زیاد میخونی براشون.اون از این مهمتر و اثربخش تره.
من کتاب کم وقت میکنم بخونم عوضش حرف میزنم :)
بهش بگین نمیدونم... بلد نیستم! :)
اگه بابا مامانای ما "نمیدونم" گفتن رو یادمون میدادن، الان احساس دانای کل بودن نداشتیم و سر هر چیزی اظهار نظر نمیکردیم
پاسخ:
:)
منم همینو گفتم! بهش گفتم من نمیدونم سوالت خیلی خوبه. بذار یه کم کتاب بخونم وقتی فهمیدم بهت میگم :)
اتفاقا هی یادآوری میکرد که خوندی؟ فهمیدی؟
منم هی یادم میرفت. برای همین اینجا نوشتم که بچه ها بهم بگن!