ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

یادگیری وابسته به زمینه.

يكشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۱۳ ق.ظ

وقتی متوجه شدم که به لحاظ مفاهیم رنگ شناسانه رنگهای قرمز و سبز درست مثل سیاه و سفید مخالف هم هستند اصلا باورم نشد!

و بعد به این فکر کردم که اصلا چی باعث شده که به این سادگی مخالف بودن سفید و سیاه برامون جا بیفته!

موضوع مهمیه ها! بهش فکر کنین :)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۳
لوسی می

نظرات  (۳۱)

الان دقیقا قرمز و سبز هم تو ذهنم مخالفن :/

پاسخ:
واقعا؟ در حد سفید و سیاه؟؟!
به نظر من تضادشون به خاطر این راحت جا افتاده که از نظر ظاهر بیش‌ترین اختلاف رو با هم دارن
عملا ادم یه چیز عکس میبینه :)
پاسخ:
خب رنگشناسان میگن سبز در همون حد مخالف قرمزه. یعنی عملا یه چیزِ عکس می بینیم اما چرا حواسمون نیست اما برای سفید و سیاه حواسمون هست؟
کجای سبز و قرمز مخالف همن آخه؟ :/
پاسخ:
همینو بگو! :/
اره در همون حد ! 
خدایی دو تا رنگ کاملا مخالف همن !! 
نمیدونم تو ذهنم اوکی ئع :)))) 

پاسخ:
دمت گرم واقعاo_O
چون تو ظاهر واقعا نمیشه سبز و قرمز رو مخالف هم دید :)
ولی سیاه و سفید چرا
پاسخ:
خب باید ببینیم دیگه!
الان نکته ی سوال همینه که چرا اینو مخالف نمی بینیم ولی اونو مخالف می بینیم؟ به لحاظ علمیش باید همونقدر مخالف ببینیم.
ذهنم مشغول شد. واقعا چرا ذهنمون این تضاد رو نمیفهمه؟
خود اون رواشناسا نگفتن چرا؟ :/
پاسخ:
به نظر من ناشی از آموزشه!
اینو از اول بهمون گفتن اونو نگفتن!
دقت کنی سفید و سیاه هم در ظاهر چیز خاصی ندارن که بخواد ثابت کنه مخالف هم هستن ولی برامون جا افتاده یه جوری که انگار واقعا خیلی ظاهرشون مخالف همه!
اما ظاهر اونها هم چیز خاصی نداره که تضاد رو گواهی بده. فقط رو هم دیگه که میذاریشون نهایت کنتراست رو ایجاد میکنه. خب سبز و قرمز هم رو همدیگه باشن نهایت کنتراست نسبت به هم رو دارن.
البته این نظر خودمه.
فک کنم مغزم ایراد داره الان که دارم کامنت ها رو میخونم 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
شاید به خاطر اینه که تو خیلی از عکسهای پزشکی مثل هسته ای و عکس های چشمی و ... یه جورایی سبز و زرد با قرمز مخالفن 
زرد حد وسطه 
سبز با قرمز کامل مخالفه 
شاید به خاطر اینه تو ذهنم اینجوری نقش بسته
پاسخ:
😂😂😂
زیادی سالمه 😀
حالا اینو بهت گفتن یا خودت این تضاد رو درک کردی؟
چشم بصیرت می‌خواد که ما نداریم 😅🙄
پاسخ:
😂😂😅
۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۰:۳۵ آقای مُرَّدَد
سلام
اگر بخواهیم با کلمات بازی کنیم و بگیم همه ی رنگها با هم رفیقن و مخالف نیستن، به نتیجه نمیرسیم.
رنگها درواقع به خاطر واکنشهای ماهیچه های چشم از انعکاس یک سری طیف ها، در مغز ما به  وجود میان(عجب جمله ای شد خدا وکیلی برم یه جا بنویسم بر گردم)
..
..
..
اومدم.  این تجربه من در گرافیک و عکاسی است که خیلی مختصر و دو خطی میگم. علم شاید غیر اینو بگه. اون ماهیچه ها برای رنگ قرمز باید یک واکنشی نشون بدن تا در مغز رنگ قرمزو برای ما تعریف کنن. در حالیکه رنگ سبز واکنشی مثلا صد و هشتاد درجه اونور تر از اون  واکنشی که برای قرمز ایجاد شده رو لازم داره. در هر حال چشم و مکانیزم چشم هر دو طیفو به مغز ارسال میکنه ولی نتیجه ش میشه یه چیزی که باعث خستگیِ چشم میشه. خوب که نگاه کنی میبینی رنگ سبز برجسته تر از قرمز دیده میشه. انگار این کاغذ سبز و قرمزی که روی هم قرار گرفتند، با فاصله ی چند سانتی دیده میشن. (چی دارم میگم؟)
از این دست رنگها در طبیعت بسیارند. حالا رنگهایی هستند که مکمل هستند و کاری نداریم باهاشون ولی رنگهای متضاد، در دکوراسیون با خلاقیت کنار هم چیده میشن. مثلا یه جای کوچک مثل اتاق خواب میخوان بُعد بیشتری به فضا بدن. رنگ نارنجی و بنفش. و . و و. .. 
رشته ی کلام از دستم در رفت :)))) ولی تونستم حرفمو بزنم. سیاه و سفید به عنوان رنگ متضاد شناخته نمیشن. تو هر کتابی خوندید، بندازیدش دور.

پاسخ:
وااااقعا نفهمیدم چی گفتین :))
ولی به نظرم تضاد رنگها از کنتراستی که نسبت به هم ایجاد میکنن قابل شناساییه.
خب سیاه و سفید نسبت به سیاه با هر رنگ دیگری یا سفید با هر رنگ دیگری بیشترین کنتراست رو دارن دیگه.
سبز و قرگز هم همینطور.
اینطوریه که میگیم متضادن.

نگید که منظورتون این بود که نارنجی و بنفش هم متضادن! :/
من دیگه طاقتشو ندارم! :))
نه خودم 
مثل یه حالت رمز گذاری 
مثلا میگن قرمزه جاییه که خون مثلا نرسیده 
سبزه جاییه که خون رسیده 
یه همچین حالتی 
مثاله ها :))) نرین عکس ها رو این مدلی تفسیر کنین یهو :)))
پاسخ:
ممنون از اینکه علمت رو به اشتراک گذاشتی
حالا از فردا خودمون یه پا دکتریم :)))
شاید..
ولی سبز و قرمز یه طوری ان که فکر میکنم حتی اگه بهمون میگفتن باز تو کتمون نمیرفت :|
یادم باشه بعدها رو بچه م امتحان کنم :))
حتی مثلا بگم زرد و نارنجی مخالف همن :))
پاسخ:
:)))
اصلا شاید برای همین نگفتن :))
حالا یه ادعایی داشتیم مبنی بر تضاد بنفش و نارنجی! :/
فک کننننن! :/
:))))
توی سه رنگ اصلی یعنی زرد و قرمز و آبی، مخلوط دو رنگ با رنگی که می مونه متضاد هستن.
سبز یعنی مخلوط آبی و زرد متضاد قرمز
بنفش یعنی مخلوط آبی و قرمز متضاد زرد
نارنجی یعنی مخلوط زرد و قرمز متضاد آبی
هستن.

سفید و سیاه هم فی الواقع رنگ نیستن. سفید چیزی هست که نور زیادی داره
سیاه هم هیچ نوری نیست و همین فقدان نور باعث میشه بعضی اشیاﺀ برای ما رنگ سیاه داشته باشن.

به همین دلیل تضاد سیاه و سفید به نظرم ربطی به تضاد رنگ ها نداره و مقایسه اشون بی مورد هست.
علاوه بر این که تضاد سیاه و سفید و منطقش، فهمش برای ما ملموس تر هست تا فهم منطق رنگ های متضاد.
چون هممون می فهمیم چرا سیاه و سفید مخالف همن، اما تا در مورد رنگ ها ندونیم علت تضاد سبز و قرمز رو نمی فهمیم.
پاسخ:
عجب! خیلی توضیحت جالب بود. پس دو تا رنگ ترکیبی مخالف هم نیستن نه؟

به نظرم سفید اجماع همه ی رنگها و سیاه عدم وجود رنگ بود برای همین مخالف دیده میشن.
کلا من همه ی این مفاهیم رو با کنتراستی که دو رنگ روی هم ایجاد میکنن توضیح میدادم. یعنی مثلا کنتراست سفید و سیاه بیشینه ست و سبز و قرمز.
یعنی سبز با هر رنگ دیگه ای جز قرمز اون حد کنتراست رو نمیتونه ایجاد کنه. این تفسیر من بود. و خیلی ممنونم از توضیح خوبت. 
۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۰:۴۷ آقای مُرَّدَد
لوسی می برای چی میگن متضاد؟ اولش گفتم. رنگها که با هم پدر کشتگی ندارند که.
چشم ما و ماهیچه های چشم ما برای انتقال طیف های نوری و رنگینی که دریافت میکنه تا به مغز ارسال کنه، دچار زحمت میشن. این خیلی خیلی خیلی خیلی واضحه. 
شما یک کاغذ رنگیِ قرمز A4بردار . قرمز مطلق. بعد یک نوار سبز رنگ و یک نوار آبی رنگ اون ها هم مطلق . بعد زرد . نارنجی. و بنفش هم قرار بده روی اون کاغذ قرمز. هر کدوم جدا گانه. ببین برای دیدن کدوم از اونها مجبوری مدام پلک بزنی. یا چشمتو بمالی. این بخاطر طیف های متفاوتیِ که رنگها به چشم منعکس میکنن. هرچی بیشتر چشمت اذیت بشه بیشتر تضاد در نوع رنگها به شما ثابت میشه. این اتفاق در سیاه و سفید دیده نمیشه. سیاه و سفید اگر به اون دلیل که شما میگید مخالف و متضادن، پس به همون دلیل میلیون ها رنگی که در دنیا وجود دارند هم با هم متفاوتند.  :))
پاسخ:
عجب جالب. ممنون توضیح دادین. خب من همینو به کنتراست تعبیر کردم دیگه. اشتباه بود؟

نارنجی هم با آبی مخالف شد نه با بنفش. :)
دیگه چی :)))
پاسخ:
:))
اون اشتباه بود. بنفش مخالف زرده و نارنجی مخالف آبی! :)))
کامنت رهرو و کامنت دوم آقای مردد خیلی خوبن :)
الان مثلا قهوه ای و ابی متضاد نیستن ؟ 
بنفش و زرد یا نارنجیم متضاده ها :))))
من برم در افق محو شم :)))
پاسخ:
بنفش و زرد مخالفن
و نارنجی و آبی :)
تئورسین رنگ کی بودی تو؟ :)))
کامنت رهرو و کامنت دوم آقای مردد توضیحات خوبی بودن :)
۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۱:۰۳ آقای مُرَّدَد
زرد با بنفش. بنفش یعنی ترکیب آبی255 بعلاوه قرمز255 و زرد ترکیب سبز255 و قرمز255 :))) قسم میخورم اینو متوجه نشدی :)))
درست گفتید کنتراست همون تضادِ. اینم بگم برم.:))
ببین سه رنگ اصلیِ سبز و قرمز و آبی بیشترین تضاد یا کنتراستو با هم دارند. به اینها میگن رنگهای دست اول. بعد میشن ترکیب تک به تک زنگها "سبز و نارنجی و بنفش" که کنتراست یا تضادشون کمتره. همینطور رنگهای دست سوم "ارغوانی، فیروزه ای .... که باز کمتر و همینطور ادامه چیدا میکنه تا کنتراست کلا نرم و محو میشه. 
سفید ترکیب همه ی رنگهاست. ترکیب آبی و سبز و قرمز. و سیاه یک فضای خالی از هرکدوم از این رنگهاست یعنی آب و سبز و قرمز ، همگی صفر. این دوتا با هم میشن اوج کنتراست. که تو گرافیک ، نقاشی یا عکاسی معیار قرار میگیرند اما بر عکس تمام رنگهای متضاد دیگه باعث آزار و خستگی و زحمت چشم نمیشن. بلکه زیبا هم جلوه میکنن. از معجزات الهی...... (زیاد حرف زدم نه؟ آخه گفتی مهمه)
پاسخ:
خیلی هم عالی توضیح خوبی بود ولی رنگهای اصلی سبز بینشون نیست که! زرد رو نوشتین سبز.
اون خط اول هم شماره رنگهای فتوشاپه؟ :)
(خواستم شانسمو در فهمیدن امتحان کنم :دی)
حالا که به اهمیت موضوع واقف هستین کامنت رهرو رو بخونین نظرتونو بگین :)
خیلی ساده است سه رنگ اصلی داریم زرد آبی قرمز هرکدوم رو بگیرید دوتای قبل باهم ترکیب میشن و میشن مخالفش
زرد-آبی+قرمز(بنفش)
آبی-قرمز+زرد(نارنجی)
قرمز-زرد+آبی(سبز)
از وقتی ابتدایی بودم میدونستم
پاسخ:
نه بابا! آفرین چه دانش با قدمتی :)
آره اینو دوستان تو کامنتها گفتن البته که من نمیدونستم. :)
من سه تا رنگ اصلی گواش و سیاه و سفید گرفتم و همه دو امتحان کردم حتی ترکیب سه رنگ اصلی میشه قهوه ای و یا مثلا قرمز و سفید میشه صورتی.این رو نعلم نقاشیمون یاد داد و گفت پنج رنگ گواش بخرید کافیه
پاسخ:
 اینها رو ما هم بلد بودیم. پسرکم الان که مدرسه نمیره هم همه شو بلده ولی اینکه "ترکیب دو رنگ اصلی میشه مخالف رنگ سوم"، و تضاد اینها رو نمیدونستم واقعا! تا همین چند دقیقه پیش که رهرو برام کامنت گذاشت :))


۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۱:۲۱ آقای مُرَّدَد
بله فتوشاپ
ببینید باز میگم رنگی که ما میبنیم به سبب انعکاس نور سفیدی است که ار ترکیب بی نهایت رنگ ایجاد شده بر چشم ما. :D
هرچیزی که ما میبینیم در صورت نبودِ نور، قابل رویت نیست. (وای عین معلما دارم حرف میزنم) نور هم سه طیف اصلی داره  که ما با اونها به این شکل آشنا هستیم RGB یعنی قرمز و سبز و آبی. زرد در طیف های رنگی ترکیب طیف رنگیه قرمز و سبز میباشد :D
در صنعت چاپ رنگ زرد به عنوان رنگ اصلی قلمداد میشه و یک طیف دست سازه. میتونه که باز در واقع ترکیب همان قرمز و سبزه که به صورت جوهر در  داخل دستگاه قرار میگیره. این عکسو ببینید

ترکیب طیف رنگیه سبز و قرمز، زرد. آبی و قرمز، ببنفش، آبی و سبز، فیروزه ای. ایجاد میکنه. حالا شما میتونی قرمزو با ترکیب نرمِ آبی و سبز یعنی فیروزه ای، ترکیب تر کنی تا رنگ گُلبهی ایجاد کنی. یا مثلا ترکیب سبز و قرمز یعنی زردو با آبیِ کامل ترکیب تر کنی تا ارغوانی پدید بیاد. و میلیونها ترکیبات دیگه. 
هرچند موضوع اصلیه سخن شما ترکیب رنگها نبود. اما گفتیم. 
ولی هریک از رنگها (باز میگم) و طیف رنگیه مخصوص به هر نگ برای انعکاس در مغز ما نیاز به واکنش  ماهیچه های گیرنده ی چشم دارند. که گاهی بعضی از رنگها چشم و ماهیچه های گیرنده را دچار زحمت میکنن. مثل قرمز و سبز. یا G&R 

پاسخ:
جالب بود. به این مبحث علاقه مند شدیم :)
و خانم معلم نقاشیمون مثال میزد که قدرت خدا رو ببینید گل های قرمز روی چمن زار و  خورشید نارنجی در آسمان آبی
پاسخ:
 وای چقدر قشنگ :) آرهههههه خیلی قشنگ ^_^
آفرین به معلمتون.
۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۱:۲۶ آقای مُرَّدَد
البته یه چیز بگم که کسی به اشتباه نیفته. وقتی میگم ترکیب رنگ قرمز و سبز که میشه زرد با آبیِ کامل، شاید به اشتباه همون ترکیب زرد و آبی به نظر بیاد که خوب میشه سبز دیگه. ولی نه. طیف نوریِ رنگها مثل گواش نیست.
وقتی میگیم آبیِ کامل مثل همون فتو شاپ یعنی 255 تا آبی و ترکیب قرمز و سبز که میشه زرد، اینجا به جای 255 تا زرد، که نداریم، 125 تا قرمز و 125 ت ا سبز به کار میبریم تا اون رنگ به اصطلاح ارغوانی ایجاد بشه. 
کسی سوالی نداره :D ? 
پاسخ:
خیلی هم عالی. ممنون. 
میشه یه دوره فتوشاپ برای من بذارین؟ جدی میگم. 
در رنگ بودن یا نبودن سیاه و سفید نظریه های مختلفی وجود داره.
بعضی ها میگن هر دو فقدان رنگ هستن، و رنگ نیستن.
بعضی ها میگن سفید رنگ هست اما سیاه نیست و بعضی ها همونی رو میگن که ابتدا اشاره کردم، یعنی سفید نور و سیاه فقدان نور هست. من این دیدگاه آخرو قبول دارم.
سفید تمام نوری که بهش می تابه رو بازتاب میکنه. به همین دلیل سفید دیده میشه. سیاه همه نور رو جذب میکنه به همین دلیل سیاه دیده میشه.
البته فکر کنم رنگ های دیگه هم از این قاعده پیروی میکنن. یعنی مثلا قرمز تمام طیف های رنگی رو جذب میکنه جز قرمز که اون رو بازتاب میده و ما یک شیئ رو قرمز می بینیم یا رنگ های دیگه
کنتراست هم که شما اشاره کردید مربوط میشه به ضعف و شدت نور
کلا بحث رنگ ها، طیف ها و به ویژه فیزیک نور بحث قشنگی هست و من دبیرستانم بودم این مباحث رو دوست داشتم.

در مورد سیاه و سفید هم یه سری مقاله هست، سرچ کنید آیا سیاه و سفید رنگ هستند؟ براتون میاره.
پاسخ:
چه جالب ^_^
ممنونم بحث رو خیلی خوب و علمی کردین. آره برای منم همیشه جذاب بوده. :)
آره کامنت رهرو خیلی خوب بود. جا افتاد :)
پاسخ:
ممنونیم ازش :)
چه پست باحال و نظرات باحال تری:))
پاسخ:
بعله بعله. این وبلاگ اینطوریاس :)))

چطورایی؟ خوبی؟ :*
بحثِ جذابیه کلا :))
پاسخ:
بعله ^_^
۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۳:۴۰ آقای مُرَّدَد
یکی از کامنتامو تایید نکردی مهم بود. /. چرا نمیشه؟ 
میتونید هر سوالی دارید بپرسید. با رسم شکل براتون توضیح میدم. حضوری که مقدور نیست شما آنسوی آبها و من این سوی آّب
پاسخ:
چرا تایید کردم. هیچ کامنتی تایید نشده نمونده و البته حذف هم نشده. 
خب پس یه سایتی فیلمی کتابی چیزی معرفی کنین برای قدم اول. ممنونم :)

+بعدا نوشت: بله درسته یه کامنت جا مونده بود.
چه عالمه کامنت (:
واقعا ها اصلا به نظر نمیومد انقدر مخالف باشن 

پاسخ:
مخالف نبودن. من را آموختند. ^_^
شب  و روز نبوده؟
پاسخ:
عامل پذیرش تضاد سفید و سیاه؟
۰۳ تیر ۹۷ ، ۱۵:۰۳ تسنیم ‌‌
سفید و سیاه چون دلیلش ساده‌اس به همین سادگی پذیرفتیم. سفید اجماع تمام رنگ‌ها و سیاه عدم وجود رنگ‌هاست. ولی برای سبز و قرمز اینجوری نیست، پذیرفتنشم اینجوری ساده نیست.
پاسخ:
ولی وقتی می پذیرفتیم با این استدلال بهمون نگفتنا! از سه چهار سالگی بهمون گفتن سفید متضاد سیاهه.
حالا خواستی کامنتهای رهرو و آقای مردد رو بخون جالبن.
بله
پاسخ:
شاید!
خواهش میکنم.
ممنون از شما بابت بازکردن باب گفتگو در مباحثی مثل این موضوع که جالب هستن
پاسخ:
قربون شما :*