ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

اندر احوالات کنکور دکترا.

شنبه, ۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷ ق.ظ

در این پست توضیح مختصری از مکانیزم و نحوه ی نمره دهی در پذیرش کنکور دکترا ارائه کردم بلکه باعث آگاهی شود!


همونطور که میدونین کنکور دکترا دو مرحله ایه. یه مرحله کنکور داره (مثل همه کنکورهای مقاطع دیگه) و یه مرحله مصاحبه داره که امسال هرکدوم از این دو مرحله ۵۰ درصد نمره ی کل شما رو تشکیل میدن.(قبلا ۷۰ به ۳۰ بود و ممکنه بعدا هم تغییر کنه)

یعنی شما کنکور کتبی رو میدی و مثلا نمره ی کل یا همون ترازت (و نه رتبه ت) میشه ۶۰۰۰. طبق این نمره شما یه رتبه ای کسب کردی که تو فرایند پذیرش اهمیت خاصی نداره و فقط نشون میده شما نسبت به سایرین در چه وضعی هستی(یعنی چند نفر نمره شون بالاتر از ۶۰۰۰ شما بوده. مثلا وقتی رتبه ت شده ۳، یعنی دونفر نمره شون از شما بهتر بوده.) این نمره(تراز) شماست که مهمه.

بعد انتخاب رشته میکنی. مثلا تاریخ تحلیلی دانشگاه تهران، تاریخ اسلام دانشگاه شریف(!!!) و این چیزا.

از اون طرف دانشگاه تهران و شریف یه حدنصاب نمره رو برای دعوتِ داوطلبان به مصاحبه تعیین کردن. مثلا دانشگاه تهران گفته برای رشته ی تاریخ تحلیلی، نمراتِ بالاتر از ۵۶۰۰ رو دعوت به مصاحبه میکنم. و دانشگاه شریف هم گفته نمرات بالاتر از ۶۱۰۰.

خب طبیعتا شما با نمره ی ۶۰۰۰ به دانشگاه تهران دعوت میشی و به شریف دعوت نمیشی.

بعد از گریه و زاری برای از دست دادن شریف، مدارک و پیشینه ی پژوهشی و اینا رو طبق الگویی که اعلام میشه تنظیم میکنی و میری برای مصاحبه ی شفاهی. ممکنه دانشگاه تهران قبل از مصاحبه ی شفاهی خودش یه آزمون کتبی هم برگزار کنه و داوطلبان رو بر حسب نمره ی اون آزمون، برای مصاحبه ی شفاهی دوباره تست کنه ممکن هم هست این کار رو نکنه. این به دانشگاه مربوطه که امتیازی برای آزمون کتبی هم در نظر بگیره یا نه!

خب حالا میرسی به مصاحبه شفاهی که ۵۰ درصد از نمره ی کل آزمون دکترات بود.

تو این بخش ۴۰ نمره از آنِ سابقه ی پژوهشی شماست که طبق جدول خاصی که سازمان سنجش ابلاغ میکنه نمره داده میشه (مثلا هر مقاله علمی پژوهشی ۴ امتیاز، ترویجی ۲ امتیاز و...)

۳۰ نمره مربوط به سوابق آموزشیت هست که اونم جدول داره (مثلا درجه ی پایان نامه ی ارشد، تعداد سنوات تحصیلی و معدل تو دوره ارشد و لیسانس و...)

و ۳۰ نمره هم مربوط به نظر اساتید در اون گفتگوی شفاهی و تخصصی هست.

یعنی تنها جایی که دانشگاه و استاد میتونه برای جذب دانشجوی مدنظر خودش روش مانور بده و دستش تو نمره دادن بازه همین سی درصد از پنجاه درصد کله! یعنی ۱۵ درصدِ کلِ ماجرا! خب اگر استادها از یکی خوششون نیاد و نخوان دانشجوشون باشه فقط میتونن این ۱۵ درصد رو ازش بگیرن و نمره مصاحبه شفاهیشو صفر بدن. یا از یکی خوششون بیاد و نمره کامل بهش بدن.(البته از این کارا نمیکنن اما حالت صفر و صدش رو گفتم)

کلِ تاثیر نظر اساتید همین ۱۵ درصده.

بعد کل این نمره ها جمع میشه میره سازمان سنجش و طبق فرمول سازمان که بنده ازش بی خبرم، امتیازات رتبه بندی میشه و نتایج نهایی اعلام میشه که کی کجا قبول شد.



+حالا چرا اینا رو گفتم؟ چون بعضیا سوال داشتن! و یه دلیل مهم دیگه هم این بود که با توجه به این پستی که ۲۸ خرداد در مورد کنکور دکترا گذاشتم ( پستِ "که با تو رونالدو فسانه شود ....")خواستم این توضیح رو ارائه کنم که ایمیلی که مستر دریافت کرد به معنای سیطره ی کامل اساتید در پذیرش یا عدم پذیرش او نیست و درسته که استادش بهش گفت نمره ی مصاحبه رو بهت دادم اما فقط ۱۵ درصد نمره ی مستر الان اوکیه! و اون ۸۵ درصد باقی مونده با بقیه ی داوطلبین و شرایط بقیه در نمره ی کنکورشون، نمره ی بخش پژوهشی و آموزشیشون مقایسه میشه.

اوکی؟


+ فکر نکنین قبولی تو دکترا بر مبنای پارتی بازیه! :) آخه یه وقت می بینی طرف با رتبه ۳۰ قبول شده ولی رتبه ی ۵ هیچ جا قبول نشده. خب الان دیدیم که برخلاف کنکور کارشناسی و ارشد که رتبه ی کنکور تو قبولی خیلی اثرگذاره، کنکور دکترا اصصصلا اینطوری نیست و متغیرها و فاکتورهای خیلی زیادی داره که قبولی داوطلبان بهشون وابسته ست در نتیجه نذارین یه عده غیرمطلع، مدام جَو جامعه رو مسموم کنن و هی بگن پارتی بازیه و من با رتبه ۵ قبول نشدم، اون با رتبه ی ۳۰ قبول شده!

+به نظرِ خودم اون ۱۵ درصد حق اعمال نظر اساتید خیلی کمه! اما خب شرایط جامعه ما همینم به زور می پذیره چه برسه به بیشترش! :)

+سوالی یا اشکالی بود بنده در خدمتم. :)

آیا این پست مفید بود؟ :دی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۹
لوسی می

نظرات  (۱۳)

هعییییییی:((
پاسخ:
چی شد؟ :(
هر وقت نیازمون شد می خونیم
اون موقع میگیم که مفید بود یا نه
پاسخ:
این یعنی اول آخرشو خوندین؟
اوکی امیدوارم مفید باشه.
یعنی اون سابقه پژوهشی که 40 نمره داره طرف باید واسه نمره کاملش  10 تا مقاله علمی پژوهشی نوشته باشه ؟
پاسخ:
 خوب شد پرسیدین یه حد نصابی داره مثلا از مقاله ی سوم به بعد دیگه امتیاز نداره.
سه تا علمی پژوهشی رو امتیاز میدن. البته الان دقیقش یادم نیست تو الگوی امتیاز هرسال هم تغییر میکنه.
۴ امتیاز هم مثال بود
بقیه اش چیه تا 40 امتیاز ؟
پاسخ:
مثلا نمره مدرک زبان امسال ماکزیمم ۸ امتیاز داره.
یعنی شما آیلتس بالاتر از هشت باشی ۸ میگیری، ۶ باشی ۴ میگیری و اینا. البته آموزشیه.
ثبت اختراع نمره داره.
المپیادی بودن نمره داره.(نمیدونم تو پژوهشی یا آموزشی)
برگزیده جشنواره بودن.
ترجمه و تالیف کتاب.
پروژه تحقیقاتی.
مقاله کنفرانسی تا یه تعدادی.
درجه دفاع پایان نامه (اینم شک دارم آموزشی یا پژوهشی)
ولی کلا کسی ۲۰ تا ۲۵ بگیره دیگه خیلی خیلی عالیه.
برای رشته های انسانی مثل تاریخ هم روال امتیازات همینه؟
پاسخ:
آره کلا جدولش ثابته. خب مثلا تو تاریخ هیچ کس ثبت اختراع نداره دیگه.
الان سرچ کردم دیدم بعضی از اینا رو جابجا گفتم!
یه سرچ بکنید جدول امتیازات پژوهشی دکترا جدول امسالش براتون میاد.
چقدر سخت ! 
البته در مملکت ما هیچ چیز بعید نیست ! 
وقتی سوال فیزیک امسال سر جلسه کنکور لو بره ازش عکس بگیرن بفرستن براشون حل کنن :))
یکی اون وسط زایمان کنه :))
یه ربع زودتر تو یه حوزه برگه ها رو از بچه ها بگیرن :))
سوالای آزمون تخصص پزشکی هر ساله لو بره ، ۵۰ ملیون بفروشن بهت ...
پارتی بازی در دکترا و ... زیاد هم بعید به نظر نمیرسه ! 
پاسخ:
یکی زایمان کردههههه؟؟!
الان رفتم دیدم :)))
حالا این توجیه داره که غیر مترقبه بوده مثلا.
 اون عروس داماد سه نقطه رو بگو! :/

خب این همه جا هست دیگه. منم نمیگم محال و غیرممنکنه ولی گفتم مکانیزمش اینه. خب طبیعتا تو مکانیزم کنکور کارشناسی هم قرار نبوده این اتفاقها بیفته.
ولی مثلا کشورهای دیگه نظر استاد خییییلی غالبه اما اینجا برای همون ۱۵ درصد هم غر می زنیم و فکر میکنیم ۱۰۰ درصد ماجرا دست استاده که نیست واقعا.
خدایی آزمون پزشکی که گاو پیشونی سفیده تو لو رفتن :)))
ولی هربار لو رفته دوباره آزمون گرفتن. اینطوری نبود؟ اینطوری یادمه.
اصلا توجیه نداره هیچ کدومش ! 
واقعا بیچاره اونهایی که تو این حوزه ها بودن ! بغل دستیت رو با درد زایمان امبولانس بیاد ببره :/ یعنی زنِ حسابی تو واقعا نفهمیدی دردات داره شروع میشه ! گذاشتی وسط امتحان ب اوج برسه بعد بری !!!
یا اون عروس دوماد رو کدوم احمقی با اون ریخت راهشون داده ! مگه مراسم بالماسکه اس که هرکی میخواد شو آف کنه بره تو حوزه کنکور ! 
یا اون حوزه ای که سوالا رو یک ربع زودتر جمع کرده ! یعنی ۱۵ تا سوال میتونستن اون بدبخت ها جواب بدن ! یعنی گند زدن به اینده اشون ! یعنی رتبه ۴۰۰۰ اشون میشه ۱۰ هزار ! کی میخواد جوابشون رو بده واقعا ؟؟؟ 
+نه ! فقط فکر کنم یک بار دوباره برگزار کردن !
خیلی خر تو خر تر از این حرفاس عزیزم ... 

پاسخ:
:)))
خب سه نقطه بازیِ اون به سازمان سنجش ربط نداره که!
ولی اون عروس داماده چرا! خدایی تعجبم چطوری راهشون دادن! مگه شوی تلویزیونیه؟ :/

اون گرفتنِ برگه ها هم ظلمِ مجسم! من فکر میکنم جا داره برای بچه های اون حوزه آزمون جدید برگزار بشه. البته اگه بخوان. ولی خب بعید میدونم. خیلی نامردی بود.
من کلا با این مصاحبه ها و فیلمبرداریهای وسط جلسه هم خیلی مشکل دارم! دوربین میره بالاسر طرف اصلا طرف نمیفهمه چی داره میخونه! :/

+نه اینجوریام نیست. بالاخره منم تو همین مملکت کنکور دادم دیگه. هست ولی نه اونقدر.
حق هممون به نوعی ضایع میشه 
خیلی هم ضایع میشه 
اگر یه روز بفهمیم که مثلا اگر خیلی تقلب ها و پارتی بازی ها اتفاق نمیفتاد و مثلا به جای دانشگاه تهران شریف بودیم ، دیگه به این سادگی از همین مقدار کم به قول خودت نمیگذری :) 
مثلا تو همون آزمون تخصص و دکترا و کنکور ، هر شهر و رشته مگه چند نفر میگیره که حالا ۱۰ نفر این وسط پارتی بازی و تقلب کنن بگیم ایراد نداره ، تعدادشون قلیله ! مهم نیست... 
ما فقط داریم عادت میکنیم به این مسائل... 

پاسخ:
نه خییییلی موافق نیستم.
حالا مثلا به جای تهران شریف می بودیم چه تفاوت خاصی در زندگیمون ایجاد میشد؟
بین قبول شدن و نشدن بله ولی یه ذره بالا و پایین مهم نیست. که تازه قبول هم ندارم که همه مون داریم مظلوم واقع میشیم.
من خودم تو کنکور کارشناسیم انتخاب اولمو قبول نشدم دومی رو قبول شدم. بعد یکی از دوستام انتخاب اول منو قبول شده بود. بهم گفت یکی تو کلاسمون هست که رتبه ش شش برابر تویه! باورم نشد. رفتم از خود طرف پرسیدم سهمیه داری؟ شبانه ای؟ چی هستی؟ گفت نه هیچی! خودشم کپ کرده بود.
به آموزش گفتم گفت اعتراض بنویس به سازمان. قبولت میکنن.
بی خیال شدم و دیدم انتخاب دومم خیلی هم بهتره! پیش میاد اما لازم نیست به جنجال تبدیل بشه! 
البته من موافقم که مکانیزمهامون غلطه اما تنها راه الان همینه.
چون فرهنگ ما فرهنگ بی اعتمادی شده. وگرنه از نظر من حق استاد برای تعیین دانشجوی دکتراش باید حداقل سی چهل درصد باشه. اما اون استادی که بشه بهش اعتماد کرد. مشکل اینه که ما اعتماد نمیکنیم و تو جلب اعتماد هم خیلی موفق نبودیم.
چرا استاد باید برای ما هزار تا دلیل بیاره که چرا اینو انتخاب کردم و تو رو انتخاب نکردم؟ چرا نمیتونیم به درایت و تخصص اون اعتماد کنیم؟
الان مشکل بی اعتمادیه که ویران کننده ست:((
البته این بحث کلا سر مکانیزمهای سازمان سنجشه و به مسائل دیگه ی مملکت وابسته نیست.
سلام
این مورد بنظرم خیلی به رشته ربط داره
علوم انسانی بخاطر عملی نبودن معمولا برخورد سلیقه ای توش زیاده
به عبارتی اگه کارشناسی ارشدت دانشگاه تهران نباشه امکان نداره بتونی نظرات استاد هارو جلب بکنی
خواهر خودم الان سر جلسه مصاحبه دکترای دانشگاه تهرانه ولی میدونه قبولی وجود نداره
چون اساتید طبق درس و نقطه نظرات خودشون که به دانشجوهاشون درس دادن توی مصاحبه سوال میپرسن و طبیعتا کسی که پای اون کلاس ننشسته نمیتونه قبول بشه
بهشتی هم تقریبا همین رواله
چندسال پیش یه دستی توی جذب دکترا بردن که با عوض شدن مسئول ها دوباره به روال سابق برگشت...
امسال توی رشته خواهرم کسی برای مصاحبه اومده بود که پارسال با رتبه ۱ قبول نشده بود امسال با ۳ اومده
و کسی که تو این رشته بتونه همچین رتبه ای بیاره یعنی بسیار درس خونده و باسواده ولی ... 
* اتفاقا یه پست برای راهنمایی کنموری ها گذاشتم! جالبه شماهم دست به کار شدین‎(:‎

پاسخ:
سلام. قصدم این بود که همینو توضیح بدم. خوندین پستم رو؟ کلش رو اگه نمیخونین لااقل پینوشت اول و دوم رو بخونین. (بخشهای +دار اول و دوم.)
نقش اساتید در جمیع رشته ها فقط ۱۵ درصده.
بله شاید اساتید تهران اون ۱۵ درصد رو فقط به دانشجویان خودشون بدن.
ولی اگر اون رتبه ی یک نتونسته تو ۸۵ درصد باقی مونده از بقیه بهتر باشه پس خیییییلی هم باسوادتر و خاص تر و بهتر نیست. درسته؟
حالا اینکه او رتبه ی یک بوده و دیگری رتبه ی ۱۵ به نظرتون اینقددددر تو تفاوت سوادشون اثرگذاره؟ کلا تفاوت اینها سرِ سه یا چهار تست هم نیست!
برای تو مهم نیست 
برای تو شاید تغییری در سرنوشتت ایجاد نکرده 
برای همه اینه ؟ 
مثلا کسی که قصدش مهاجرته براش خیلی فرق داره شریف با تهران ... یا کسی که علاقه ی شدیدی به اون انتخاب اول داره چی؟؟؟ اگر اونها جای تو بودن چی ؟؟؟
منم دوستم رتبه و ترازش از من خیلییی پایین تر بود ؛ به پرستاری ازادم نمیخورد ! رفت دارو تهران...
منم دارو نمیخواستم هرگز ، الان از اینکع اومدم شهرستان خیلی راضی ترم تا اینکع تهران باشم و ... 
اما واقعا میتونم بگم سرنوشت من هیییچ تغییری نکرده ؟ 
سرنوشت ما با اتفاقات پیش اومده رقم میخوره و وقتی اتفاقاتی رو از دست میدیم و میفتیم تو سرنوشت جدید ، دیگه نمیتونیم سرنوشتی با اتفاقات دیگه رو عمیقا درک کنیم و فکر میکنیم اینی که توشیم بهترینِ ممکنه ! :) 
اینی که توشم بهترینِ ممکنه 
چون امکان دیگه ای رو واقعی و ملموس تجربه نکردم واقعا که بخوام مقایسه کنم... 
+متاسفانه مشکلات کم نیست...
پاسخ:
درست میگی من عرض دیگری داشتم. مثلا همینی که با شش برابر من قبول شده بود خودش تعجب کرده بود. من اسم اینو نمیذارم تقلب. میذارم خطا! که قبول دارم تلرانس مجاز این خطا داره زیادی بزرگ میشه.
ولی باور کن چیزی که به خاطرش نهایت تلاشتو کردی نتیجه ش هرچی که باشه بهترینِ ممکنه. مگر اینکه به وضوح بهت ظلم بشه باید بری حقت رو بگیری دیگه.

+بله متاسفانه. :((
بله پست و نظرات و جوابها رو کامل خوندم
شما توی فیلد ریاضی و فنی دارین میگین
دلژین تجربی
من انسانی
میبینین که چقدر متفاوته
لزوما دیدگاه شما کامل نیست
بله در فیلد مهندسی همه چیز واضحتره، دوست خودم با کارشناسی و ارشد چمران اهواز دکترا تهران قبول شد خیلی هم اساتید به سوادش مفتخر بودن
در فیلد پزشکی تقلب و پارتی بسیار زیاده و قابل چشمپوشی نیست
در فیلد انسانی دخالت سلیقه شخصی بیشتر از ۱۵ درصد ناقابله!
به اندازه کافی و وافی دانشجو و مصاحبه داده در این زمینه رو دیدم
کسی که توی مصاحبه تخصصی فقط باهاش حال و احوال میکنن طبیعتا قرار نیست قول بشه...
در مورد رتبه های تک رقمی بقیه گروه ها نظری ندارم، شاید بیسواد باشن
حداقل توی رشته مشخصی که ازش اطلاع دارم و کلا چهار تا دانشگاه توی ایران دکتراش رو داره میدونم رتبه یک اتفاقی به دست نمیاد
این رتبه یعنی سواد و تخصص اندازه حداقل نصف اساتید هیات علمی این رشته!
در مورد مقاله و اینها سوال نکردم ولی وقتی تهران و بهشتی بصورت ( واضح و معروف) با دانشجویان خودشون تا دکترا میرن، رزومه علمی محلی از اعراب نداره


پاسخ:
من تو همه رشته هایی دارم میگم که آزمون phd دارند. روالش اینه.
و رشته خودمم الان علوم انسانیه :)
اتفاقا تو رشته ی منم در کل کشور فقط چهار تا دانشگاه پذیرش داره. :دی
رزومه رو اصلا اساتید نمره نمیدن کمیته های آموزشی سازمان سنجش نمره میدن.
شما تصور خودتون رو دارین میگین که حتما تقلب بوده یا پارتی بوده که رتبه ی یک قبول نشده و رتبه ی ۱۴ قبول شده. اما من دارم مکانیزم اصلی رو میگم که همه ی این اتفاقها رو بدون الزام به تقلب به راحتی توجیه میکنه. و قبول دارم که اساتید تهران ممکنه به هیچ دانشجویی غیر از دانشجویان خودشون تو مصاحبه نمره ندن. این عادلانه نیست اما تاثیر اونها رو نتیجه تنها ۱۵ درصد از کل ماجراست. یعنی اون شخص رتبه ی یک تو ۸۵ درصد باقیمانده هم اگر تاپ می بود قطعا قبول میشد. اما نبوده.
اصراری ندارم که اصصصصلا تقلبی نمیشه اما اونطوری که شما میگین نیست اصلا. 
و کسی که رتبه ی یکه هم لزوما حسابی باسوادتر از رتبه ی ۱۵ نیست. تصورتون از رتبه ی یک زیادی زیاده! خود من کم مونده بود رتبه یک بشم :))
(:
پاسخ:
:)
به عنوان کسی که پنج بار کنکور دکترا داده و هربار مصاحبه دانشگاه های مختلف رفته و با پیچ و خمش آشنایی داره همه چیزهایی که نوشتی صرفا روی کاغذ صحیحه  .و از محاسبات عددی شما روی کاغذ تا فرایند پذیرش واقعی سال های نوری فاصله هست
پاسخ:
خب منم روال اصلیش رو گفتم.

میخواین بگین رتبه هاتون همیشه عالی بوده و رزومه تون هم پربار و فقط به خاطر اون 15 درصد مصاحبه قبول نشدین؟ 
البته قبلا این 15 درصد کمتر هم بود! وقتی که نمره ها 70 به 30 بود.
اون پیچ و خم رو شما بگین خب. من خوشحال میشم این فاصله رو روشن کنین :)