ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

همه آرزویم اما، چه کنم که بسته‌پایم...

چهارشنبه, ۵ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۱۶ ق.ظ

من برای رشد کردن خیلی کارها کرده‌م(الکی!)

خیلی راه‌ها رو امتحان کردم، خیلی رذیله‌ها رو کنار گذاشتم، رو نمازهام کار کردم، رو ارتباطم با امام عصر کار کرده‌م، رو خشمگین نشدن کار کردم، رو انجام واجب و ترک محرمات کار کرده‌م، رو برنامه‌ریزی کار کرده‌م، رو اهمیت ندادن به حرف مردم و داشتنِ اعتماد به نفس کار کرده‌م، رو نرم کردن زبانم کار کرده‌م، نمیگم همه رو به غایت پیش بردم و الان مشکلی از این موارد ندارم. چرا دارم. زیاد هم دارم. اما هر کدوم از اینها تو یه دوره‌ای از زندگیم اولویت اولم بوده. مثلا یک ماه و دو ماه مجدّانه به رفع یک رذیله پرداختم ولی به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم! رذیله‌هه کمی بهتر شد اما من نشدم! و همین شد که رهاشون میکردم و ناامید و سرگشته به دنبال گره کوووورِ زندگیم گشتم.

اونهایی که از مدتها قبل با من همراه بوده‌ن میدونن بارها از این موضع و این سرگشتگی‌ها پست گذاشتم و بیچارگیمو به اشتراک گذاشتم و بارها هم سرزنش شدم!

من خیلی فکر کردم، خیلی گشتم و مدام پرسیدم که اون گره کور زندگی من کجاست؟ اون چیه که پامو بسته و هر کار میکنم بازم نه قلبم نورانی میشه و نه خیال‌ها و توهمات ذهنیم کم میشه، و نه نمازهام که عصاره‌ی حیات معنوی منه درست میشه، چرا من آدم متشرعی هستم که مومن نیست؟ مگه قرار نبود شریعت من رو هدایت کنه؟ مگه قرار نبود دل دادن به شریعت و اطاعت از اون درهای کمال رو به روی من باز کنه؟ مگه قرار نیست من مسلمان باشم و مهتدی؟ مگه قرار نیست انجام واجب و ترک محرم راه رو نشون بده و باز کنه؟ پس کو؟ چی شد؟!

پستهای مرتبط با این درگیری‌ها تو وبم زیاد بوده. از چراییِ خسارتِ دنیا و آخرت خوارج و ابن ملجمِ نمازشب‌خوان و شمرِ جانباز صفین بگیر، تا بیان بیچارگی‌های خودم.

این همیشه‌ی همیشه سوال بزرگ زندگیم بوده.

تا اینکه به لطف خدا، پس از رخ دادن سلسله اتفاقات بسیااار، بزرگی به من گفت:

"پرداختن به قِشرِ اعمال و رعایتِ ظاهر آن و محروم بودن از برکات باطنی آنها، از اعلا مراتبِ خسران است و موجب حسرت‌هایی است که عقل ما از درک آن عاجز است."

و من عرض کردم که ای استادِ الهی! به من بگو که دردم از کجاست؟ که به نظر میرسه من هم فقط ظاهر اعمال رو رعایت میکنم. باطن این اعمال کجاست؟

و ایشان فرمود: 

"ای عزیز! دامن همت به کمر زن و دست طلب بگشای و با هر زحمتی که هست احوال خودت را اصلاح کن."

گفتم "کدوم احوال؟ آن کدام حالت است که اثر باطنیِ تمام افعال مرا خنثی می‌کند و جز ظاهر اعمال چیزی برایم نمی‌ماند و مرا خسر الدنیا و الآخره کرده است؟"

فرمود: 

"قوتِ سلوک هرکس به مقدار قوت نظرش بر عزت پروردگار و ذلّت عبد است. و هرچه نظر انانیت و خودبینی و خودخواهی در انسان غالب باشد، انسان از کمال انسانیت دور، و از مقام قرب ربوبی مهجور است. پاره کردن این حجاب از تمام حجاب‌ها مشکل‌تر و خود، مقدمه‌ی پاره کردن سایر حجاب‌هاست و این همان کلید غیب و شهادت و راه عروج به کمال روحانیت است. اولین شرط سلوک الی الله خروج از منزل خودبینی و خودپرستی است. پس هرکس با خودبینی و در حجابِ خودخواهی طی منزل کند، تلاشش باطل است و هرچه بیشتر پیش رود بیشتر به خودبینی می‌رسد.

پس سالک را ضروری است که به مقام ذلت خود پی ببرد و هرچه این نظرِ ذلت، قوت گیرد عبادتش روحانی‌تر و روحش قوی‌تر شود."

و من لبرییییییز از خودبینی و خودخواهی‌ام.. و هرکار میکنم و هر عبادتی انجام میدم با محوریت منافع و لذات شخصیِ خودم و یا ترس از عقوبته.

که عبادت از روی ترس دوزخ و شوق بهشت ابتدایی‌ترین مرحله‌ی عبودیت است.

هدف پایانی تکلیف الهی نه عالم شدن است، نه فیلسوف شدن، نه فقیه شدن و نه عارف شدن، بلکه انسان کامل شدن است. و انسان کامل شدن یعنی به مقام نورانیت قلب رسیدن. و نورانیت قلب جز با خالی شدن از خود، و پر شدن از ربوبیت حق ممکن نیست.

و هر تلاشی در این مسیر و هجرت از خود به سوی خدا، ان‌شالله ماجور و مستوجب برکت است که می‌فرماید:

و من یَخرُج مِن بَیتِهِ مُهاجِراً الی اللهِ وَ رسولِه ثُمَّ یُدرِکهُ الموتُ فقَد وقَع اجرُهُ علَی اللهِ.

هرکس از خانه‌اش بیرون رود در حالی که به سوی خدا و رسولش هجرت می‌کند و آنگاه مرگ او را دریابد پاداش او بر خدا واقع و لازم شده است. (۱۰۰ نساء)



+پیکر یکی از عزیزترین مهاجرانِ الی الله امروز تشییع میشه، من از صمیم قلب برای آیت‌الله شاهرودیِ عزیزممممم درجات اعلی و همنشینی با شهدا و رحمت و مغفرت الهی رو آرزو میکنم. اگر براتون مقدوره امشب برای ایشون قرآن و نماز شب اول قبر بخوانید. برای محمود بن علی هاشمی شاهرودی.

+از همه‌ی بزرگوارانی که لطف کردن و با مناعت طبع منت گذاشتن و برای پست قبل کامنت گذاشتند و منو به بسیاری رذیله‌هام و غفلت‌هام آگاه کردند، ممنونم امیدوارم این مطالب و فکر کردن بهشون و تلنگرهای جمعیمون باعث برکت در زندگیهای همه‌مون بشه.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۵
لوسی می

استاد الهی ما

نظرات  (۲۰)

۰۵ دی ۹۷ ، ۱۱:۳۲ آقای بیدل
اون استادتون کاش یه خرده صاف و پوسکنده تر می گفت ...
یا حد اقل شما پوستشو می کندین بعد می نوشتینش :)
پاسخ:
عه! هرجاش پیچیده بود بگین توضیح بدم.
۰۵ دی ۹۷ ، ۱۱:۳۹ پیـــچـ ـک
سلام
اون بزرگ من نبودم؟! الکی مثلا 😉😀

خدا آقای شاهرودی رو مورد رحمت و مغفرت قرار بده ان شاءالله! رفتن این آدما بدون شک جبران نمیشه.



پاسخ:
سلام. شایدم شما بودی. ما که جز یه اسم مستعار از شما نمی دونیم :)
دیروز سر درس آداب الصلاة وقتی این جملات را میخواندم به رفقای مجلس درس و بحت خویش گفتم :

مشکل ما آن جاست که فکر میکنیم خودی هست و میخواهیم از آن خارج شویم
در حالیکه خواسمان نیست اصلا نیستیم بلکه توهم بودن داریم
به تعبیر حضرت روح الله : ما را نظر به خویشتن و کمال و جمالِ متوهّم خود است‏
پاسخ:
بله دقیقا. تصور اینکه "من" باید سیر الی الله کنم و لذت سلوک ببرم خودش ناشی از انانیته.
و البته هدف اعلای سلوک انسان کامل شدن هم نیست چرا که نظر به انسان کامل شدن خویش نیز نظر به نفس است
و به تعبیر حضرت روح الله :
پس هر سالک که با قدم انانیّت و خودبینى و در حجاب انّیّت و خودخواهى طىّ منزل سلوک کند، ریاضتش باطل و سلوکش الى اللَّه نیست، بلکه الى النفس است‏...


آنچه در این مسیر هدف است عبودیت محض است
به تعبیر حضرات آل الله علیهم السلام: العبد کالمیت بین یدی الغسال
و میت را هیچ اراده ای نیست

و لذا حضرت مولی الموالی علیه السلام فرمودند: بل وجدتُک اهلاً للعبادة
...
پاسخ:
من از مقام نورانیت قلب انانیت برداشت نمیکنم.
چون شدنی نیست که با انانیت نورانیت قلب حاصل شود.
جمله ای که از امام فرمودید تو متن هست.
و این جمله هم از امامه که در متن هست و قرب الهی رو کمال انسانیت میدونن. پس انسان کامل شدن و نورانیت قلب معادل همون قرب الهی است.
مطمئن باشید تا از انانیت رها نشویم به مقام نورانیت قلب و انسان کامل شدن نمی رسیم.
ممنون از نکاتی که مطرح کردید.
فکرمو مشغول کرد.
چقدر سخته ترک این خودبینی :((
نمیدونید راهش چیه؟ از کجا باید شروع کرد؟
پاسخ:
خیلی خیلی خیییلی سخته.
و انتها هم نداره. مبارزه‌ای است دائمی با نفس چون هرجا که سر و کله‌ش پیدا بشه همه‌چیز رو به فنا میده..
هرکس باید به خودش نگاه کنه ولی هرجا نکته‌ای ببینم به اشتراک میذارم ان‌شالله.
پست سنگینی بود، تنفس...
پاسخ:
من که با کامنتت نفس عمیق کشیدم ^_^
۰۵ دی ۹۷ ، ۱۵:۱۲ ملکه بانو
درک فقر خودمون در مقابل خدا کلید حل مشکلاته.
خلاصه مطلب این بود، درسته؟
پاسخ:
بله یه بخشیش اینه. فقری که منتهی به احساس ذلت در مقابل عزت پروردگار بشود در تمام شئونات.
انگار آدم به خود هیچ پنداریِ عمیق در مقابل خدا برسه.
سلام
این پستاتون خیلی به آدم میچسبه و یه جور تلنگره. خیلی ممنون میشم اگه با اطلاعاتی که دارین بگین چطور میشه عصبانیت و کینه رو از بین برد. ممنون میشم حتی دوستان دیگه هم بیان و از تجربیات خودشون برای از بین بردن رفتارای بد بگن، حالا چه تجربیات دلیِ خودشون چه مطالعاتی که دارن.
امیدوارم یه روزی منم بیام و از موفقیتم بگم. ممنون میشم اگه برام دعا کنید
پاسخ:
سلام. الحمدلله و المنه.

تجربه‌ی آنچنانی که ندارم واقعا و خودم مبتلا هستم. اما خوانده‌هام حاکی از اینه که خشم رو باید با جریمه‌ی مهم کاهش داد. یعنی من هربار کنترل خشمم رو از دست دادم پنج هزار تومن صدقه میدم‌‌. دو سه بار که بدی حواست جمع میشه!
این پست هم شاید مفید باشه براتون.
http://lucy-may.blog.ir/post/3642

به نظرم کینه رو هم دقتی از دلمون بیرون میکنیم که به قدرت خدا و احاطه و علمش به تمام مسائل ایمان بیاریم و خودبینی و خودخواهی رو ترک کنیم. تو هر کینه‌ای ردپایی از منیت و خودخواهی هست.
بنطر من که شما خیلی بخودت سخت میگیری ..


پاسخ:
نه بابا من خیلی راحت‌طلبم... خییییییلی!
۰۵ دی ۹۷ ، ۱۸:۰۶ مرتضا دِ
شاکله این پست قابلیت این رو داره که در ted talk ارائه بدینش
اگه زبانت قوی شده ثبت نام کن بنظرم :)
پاسخ:
:)
۰۵ دی ۹۷ ، ۱۸:۳۸ قَلَتْ‌قُلوتْ‌نِویث ‌‌‌
زیاد بود. تا آخر نخوندم. طلب بخشش که نه، ولی ناراحت نشو. :)
پاسخ:
ناراحت چرا بشم؟ :)
شما ببخشید طولانی بود :)
۰۵ دی ۹۷ ، ۲۰:۲۷ حمید حمیدی
سلام 
ممنونم از پست خوبتان
جملات از کیست؟
باز هم ممنون 
پاسخ:
سلام.
الحمدلله.
از حضرت امام خمینی در کتاب آداب الصلوه.
میخواستم بعدا معرفی کنم. :)
۰۵ دی ۹۷ ، ۲۱:۱۶ مامان محمدمهدی
هعععییی
خدای احد و واحد دریابمون😔
روحشون شاد و با اولیاءالله محشور باشن ان شاءالله🙏
راستی! چند روزه تو راه منزل به سازمان وبالعکس مجموعه سخنرانیهای آیت الله صمدی رو گوش میکنم( از شاگردان آیت الله حسن زاده آملی هستن ایشون) خیلی خوبه و مطالبی رو میگن که کمتر جایی شنیدم و ...آدم حرفاشونو میشنوه تازه میفهمه که هیچیه و چقدر علیرغم این هیچی بودن فکر میکرده خیلی بزرگه 
قشنگ حرفاشون آدمو میشکنه...
خلاصه اوصیکم به شنیدن سخنرانیهاشون
پاسخ:
آره واقعا. شما سابقه ملاقات باهاشون رو داشتی؟

خیییلی ممنونم بابت معرفی. واقعا نیاز دارم :)
۰۵ دی ۹۷ ، ۲۲:۱۶ جناب منزوی
سلام
به نکات جالبی اشاره کردید، یه پاراگراف رو دوبار خوندم، راه رسیدن به خدا سخته، خیلی، تنها چیزی که اون راه رو ساده می کنه، همت آدمی ست که بر ایمانش افزوده میشه.
پاسخ:
سلام. دقیقا. همت و همت و مایوس نشدن.

یاد قسمت اول تنها مسیر آقای پناهیان افتادم.

آب انار رو من با آبمیوه گیری میگیرم. فکر کنم فشار زیادی بهش وارد میشه البته. مخصوصا که به خاطر هسته ها خیلی سروصدا میکنه. ولی دیگه صاف کردن نداره
احتمالا با مخلوط کن بهتر باشه. مخلوط کن من رو پسرم شکونده نمیدونم.
پاسخ:
من تا حالا آب انار نگرفتم. ممنون که گفتین :)
چقدر از شما یاد گرفتم :)
۰۶ دی ۹۷ ، ۱۰:۲۸ مامان محمدمهدی
نه متاسفانه
در ماه یک روز سخترانی دارن در یکی از مسجدهای بزرگ تهران
همسر میرن و مریدشونن
من ولی با وجود بچه ها جرات حضور ندارم برم هم نمیزارن گوش کنم
جالبه این سری سخنرانیهاشون که دارم گوش میکنم، خیلی با موضوعات این هفته وبلاگت مرتبطه
کاش میشد برات بفرستمشون
پاسخ:
آرههه یه جوری آدرس بده دانلود کنم یا اگه خودت ضبط میکنی بفرست. نمیدونم یه کاری بکن دیگه :دی
رو سی دی بزن برام پست کن اصلا ^_^
۰۸ دی ۹۷ ، ۱۲:۰۹ سراسر گنگ
سلام . مفید بود .
در جواب یکی از دوستان نوشته بودید تصور من باید سیر الی الله کنم و لذت سلوک ببرم خودش از انانیته 
 ممنون میشم بیشتر توضیح بدید .
پاسخ:
سلام. الحمدلله. در اون پاسخ، "من" رو در کوتیشن مارک گذاشتم. یعنی کسی که در سلوکش هم بر منِ وجودیش تاکید داره.
همان که حضرت امیرالمومنین می‌فرماید: گناهی که تو را پشیمان کند بهتر از کار نیکی است که تو را به خودپسندی برساند.
گاهی طیِ مسیرمون هم از باب توجه به خود و غروره و به دامن زدن به خودپسندی‌ها منجر میشه و کار رو بدتر میکنه.
حرفای بسیار جالبی بود ، از دل بود ب دل نشست .
فقط بگم اصلا هم سخت نیست .
پاسخ:
الحمدلله :)
سلام علیکم
بسیار عالی و تأمل‌برانگیز!
من هم لبریز ...
گاهی به همان اولی هم نرسیده‌ایم، اما خیال می‌کنیم که خیلی از آن گذشته‌ایم.
پاسخ:
سلام.
الحمدلله.
دقیقا همینطوره. توهمات زیادی در ذهن داریم. :(
۰۹ دی ۹۷ ، ۰۹:۵۱ سراسر گنگ
ممنونم از توضیحتون
پاسخ:
ممنون از شما که باعث تکمیل عرضم شدین.