ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

گوینده تا کجا ضامن است؟

يكشنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۴۲ ب.ظ

یکی از سوالات جدی من اینه که واقعا نمیدونم ما تا چه حد در برابر حرف‌ها و روابط متقابلمون مسئولیم.

آیا فقط نسبت به نیت و بیان خودمون مسئولیم یا نسبت به برداشت طرف مقابل هم مسئولیم؟

اگر برداشت مخاطب مهمه، خب تا چه حد مهمه؟

نمیشه که من به کسی بگم بالای چشمت ابرو داری و اون بهش بر بخوره و من مسئول دلجویی ازش باشم. میشه؟

دیدین خیلی وقتها وقتی به کسی میگیم کارت اشتباهه و خیر سرمون میخوایم نهی از منکر بکنیم یهو جبهه میگیره و میگه دلمو شکستی؟

این نوع واکنش‌ها به وضوح داره باعث مسکوت موندن واجباتی مثل نهی از منکر میشه و در نتیجه موضوع خیلی مهمیه.

تو این موارد باید چه کار کنیم؟! فقط هم منظورم نهی از منکر نیست. سوالم کلّیه.

چه معیاری برای تشخیص این موضوع دارین؟




+میدونم که در این موارد عرف صالح مسئولیت افراد رو مشخص میکنه اما واقعا خیلی وقتها آدم می‌مونه چطور قضاوتی بکنه. چون چند نفر میگن این جمله یا این نحوه‌ی بیان نوعی توهینه، و چند نفر میگن نیست. :/

من حتی از بزرگواران هم گاهی شوخی ای شنیدم و دیدم که میگم مناسب نبود. اما مطمئنم اون بزرگوار هیچ منیت و شائبه و قصدی برای تحقیر طرف مقابل نداشته و فقط شوخی کرده!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۲۵
لوسی می

نظرات  (۱۷)

سلام

میگن، این جور موقع ها بهتره اولش با خطاب مهربانانه و دوستانه شروع کنیم و آخرش طرف رو تا میخوره بکوبیم این روشه خوبیه که هم به طرف خیلی بر نمیخوره هم ما حرفمون رو زدیم

ولی شخصا نظرم اینه در رابطه با دیگران کلا نظر ندیم بهتره، چون عموما جنبه انتقاد ندارن و جهل خودشون رو علم فرض کردن و انحراف خودشون رو حق!

خیلی جاها نمیشه نهی از منکر کرد، تو روز روشن دارن دین خدا رو تحریف میکنن، به اسم چیز دیگه به خورد مردم میدن و نمیشه چیزی بهشون بگی چون محکومت میکنن، ترورت میکنن جوری که منزوی شی و چیزی نگی و من به این نتیجه رسیدم بذارم تو جهل خودشون غرق شن!
پاسخ:
سلام. من فقط منظورم نهی از منکر نبود. یک موضوع کلی رو عرض کردم.
مثلا خیلی وقتها ممکنه با دوستی شوخی بکنید و شما رو به توهین کردن متهم کنند. خب باید چه کار کنم؟ بگم نیت من شوخی بوده و برداشت تو مهم نیست؟ یا اینکه برم خودمو کوچک کنم و عذرخواهی کنم که مدیونش نمونم و ازم بگذره؟


+بله همونطور که گفتم و گفتین این چیزها باعث مسکوت موندن واجباتی مثل نهی از منکر هم شده و خب این صحیح نیست که سکوت اختیار کنیم چون کشتی‌مون رو سوراخ خواهند کرد.
سلام
در این محیط اینجوریه
شاید حرفی در این محیط مجازی تایپ کنید که برداشت تندی بشه ازش اما همون حرف رو وقتی حضوری میگید خیلی هم متناسب باشه...

مشکل این فضا اینه که نقاط کور برای طرفین صحبت زیاد داره...
پاسخ:
سلام. صددرصد اینو قبول دارم. صد و پنجاه درصد.
اما قبول دارین که در عالم واقع هم خیلی اتفاق میفته؟ آیا من ضامن برداشت مخاطبم هستم؟
عالم واقع قابل کنترل تره... حداقل اونجا میشه به انسانها توصیه کنیم کلا سیاس تر بشید تا دچار شر خلق نشید...
خلق شر داره... باید هشیار بود... این امر به صفر نمیرسه هیچوقت... شرور رو میگم...
اسم مدبر خدا ممخصوص عالم کثرات و طبیعته...
باید باین اسم بیشتر آشنا شد...
راهی نداریم جز سیاس شدن...
پاسخ:
اوهوم... راهی نداریم به جز سیاس شدن. چقدر خوب گفتین.
دارم فکر میکنم با گذشته‌مون چه کنیم؟
۲۵ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۳۰ فاطمه سادات داوری
خیلی عالی بود.
پاسخ:
فقط سوال بود.
مگه چه اتفاقی در گذشته افتاده؟
پاسخ:
بالاخره یه چیزهایی گفتیم که عده‌ای ابراز کردن که توهین کردی یا دلم شکست یا هرچی!
و بعد آدم می‌مونه که باید بگه مشکل از خودته یا اینکه ازش عذرخواهی کنه.
خب از این به بعد سعی میکنیم با سیاست باشیم. گذشته رو رها کنیم یا بریم دلجویی؟
۲۵ فروردين ۹۸ ، ۱۳:۴۲ پلڪــــ شیشـہ اے
سلام عزیزم.

واسه نهی از منکر، ملاک رو به ناراحت شدن یا نشدن طرف که نگذاشتند. یه سری معیار دادند که خب اون ها رو رعایت کنیم، ولو این که فرد ناراحت بشه، به نظرم دیگه مسئولیتی متوجه ما نیست. اما در مورد امربه معروف و نهی از منکر، یک چیزهایی شنیدم که واقعا حساسیت مسئله من و ترسوند که بخوام خیلی جاها چیزی بگم.

در مورد شوخی و این ها هم، سیستم آدم های مختلف فرق میکنه، ولی اگر قلبا نیت بدی نداشته باشه فرد و تحقیری توش نباشه، به نظرم اون مهمه. (ولی خب این مقولات خیلی به شخصیت و دیسیپلین فرد بر میگرده.یکی یه چیز و شوخی میبینه، یکی حس میکنه مسخره اش کردن) 

پاسخ:
آره واقعا شخصیت و دیسیپلین ادمها ملاکه.
و در مورد نهی از منکر هم واقعا کار سختیه:(
اگر نظر من اهمیت داره... باید بگم اینجا هم باید کیاست بخرج داد...
از بعضیا باید دلجویی کرد ولو مقصر نباشید... برای بعضیا باید جوری جبران کرد که دلشون رو بدست آورد بدون دلجویی مستقیم...... بعضیا هم باید براشون دعا کرد و اون قضیه رو به روشون نیاورد

بسته به شرایط و اشخاص داره...
پاسخ:
بله. ما هم همین کار رو میکنیم. ولی وقتی که خط کشی برای این کارها نباشه کار سخت میشه.
ممنونم ازتون.
خط کش وجود داره اما کلیه...
اون خط کش جزئی اسمش حکمته...
خیلی مسئله عجیبیه حکمت...
در اشخاص هم مرتبه داره... اما برای همه ما قابل دستیابیه... 
پاسخ:
بله دقیقا. حکمت دقیقا همون چیزیه که ما رو در تشخیص اهم و مهم یاری میکنه. یه جورایی صاحب فرقانه..بعضی وقتها از این حجمِ عقب بودنم از قافله‌ی عباد الله مبهوت میشم...
بیخود نیست میفرمایند حکمت، گم شده ی مومن هست...
تشخیص در جزئیات خیلی قواعد قشنگ و مبتهج کننده ای داره...
پاسخ:
بله واقعا همینطوره.
انصافا دیگه فک کنم بیشتر از این لازم نیست بهش پرداخته بشه.
بگذار گرد روزگار بر خطاها بنشیند شاید بهتر باشد :)
پاسخ:
به چی؟ این اصلا به اون ربطی نداره!
سوال همیشگیم بوده.
سلام
اینی که می پرسی خیلی کلیه و حالتای مختلف داره.
۱.من به کسی نسبت گناه یا مکروهی رو بدم چه مستقیم و چه با کنایه. چه اون گناه به نظرم بزرگ باشه و چه نباشه.

۲. من از لفظی استفاده کنم که گناه نیست اما ممکنه طرف مقابل برداشت بدی بکنه اما برداشت بدش رو علنی نکنه و به من ابراز نکنه.
۳. برداشت بد ابراز بشه.

۴. طرف مقابل ناراحت بشه که این دو حالت داره. ناراحتیش رو منطقی عنوان کنه و یه ناراحتی منطقی باشه... یا این که ناراحتیش صرفا از سر بار منفی انتقاد باشه.

هر کدومش برخورد خاص خودش رو میطلبه.

فقط من چیزی که فهمیدم در کل میگم. ما نباید به مفاهیم ذهنیمون اطلاق بدیم. آدما متفاوتن. بعضی از یه مفهوم یه برداشتی میکنن و بعضی یه برداشت دیگه. بعضی برخوردشون در موقع ناراحتی یه چیزه و بعضی دیگه یه چیز دیگه...پس احتمال هر ناراحتی ای و هر برخوردی از هرکسی میره. درسته که نمیشه همه چیز رو پیش بینی کرد ولی با مدارا و حسن ظن و دوری از جدل و رفتار محبت آمیز و خیلی رفتارای دیگه که توی اخلاق ما بهشون تاکید شده، میشه اونو به حداقل رسوند.

این مسائل و دلخوری ها هم وجود داره ازش گریزی نیست. 




پاسخ:
سلام. همه‌ی اینها رو من در یک سوال پرسیدم. که من حرفی میزنم که قصد بدی ندارم. هیچ قصد بدی. طرف مقابل برداشت سوء داره. باید چه کار کنم؟
من مسئول حرف خودم و نیت خودم هستم یا مسئول برداشتِ او؟
من منظورم این نبود که چه برخوردی بکنیم چون به قول جناب ن.ا کیاست میخواد و حکمت. بیشتر منظورم این بود که در چنین شرایطی آیا من مسئول دلخوری او هستم یا که نه، فقط مسئول حرف و نیت خودمم؟
آهان پس این اون نیست؟
خب هیچی دیگه
پاسخ:
:/
سلام من فکر میکنم درهمون مثالِ شوخی: شما که مطمئنی قصدت شوخی بوده و منظور دیگه ای نداشتی، خودتو به رسم ادب کوچک کنی و بری  عذر خواهی کنی ولی همیشه یادت باشه که اون بابا دیگه جنبه ی شوخی نداره و تو هم دیگه باهاش شوخی نکنی. اینطوری خودش به تغییر رویه ی شما در برخوردتون باهاش پی میبره و یه اتفاقایی درونش میافته. ولی در کل من شخصا با این جماعت دمخور نمیشم. شاید لوس واژه ی لوسی باشه برای این آدمها ولی به طور معمول من بهشون میگم لوس.
اینجور آدما جنسشون متفاوته و باید با آدمای هم جنس و رنگ ِ خودشون معاشرت کنن.
این آدما اتفاقا مرغشون هم یه پا داره. یعنی اگر یه چیزی به گوش یا چشمشون خورده باشه، چه غلط و چه درست، اونو آیه ی وحی شده میدونن و سرسختانه و متعصبانه هم پاش وامیسَن....
پاسخ:
اینم حرفیه :)
ممنونم.
 منم نسبت به مسئول بودن یا نبودن حالتای مختلف مشخص کردم.
توی یه سری از حالتا مسئولی توی یه سری نه.
پاسخ:
آها.. از اون بابت تقسیم کردین. آره قبول دارم تو یه سری حالتها مسئول هستیم.
۲۵ فروردين ۹۸ ، ۱۷:۴۱ مامان محمدمهدی
بنظرم که مسوول نیستی و اصلا محل نده
بعضیا الکی حساسن یا لوسن یا خودشونو حساس نشون میدن و کلا دنبال نازکردن و ناز خریدن و اینا هستن بعضیها هم کج فهمن و شدیدترش نفهمن و خرف ادمو نمیفهمن و برداشتاشون غلطه
تو تا بخوای اینجور ادما مخصوصا اخریارو حالیشون کنی عمرت تباه شده رفته اخرش هم نمیفهن و دوباره سر موضوع بعدی باز چرخه ادامه داره
فقط من به این نتیجه رسیدم که اولا ادم باید کلا تا اونجاکه میتونه کم حرف بزنه و بعد قبل اینکه کلامش منعقد شه یکم مزه مزه کنه حرفشو و مراقب باشه حرفش تند نباشه یا توهینی یا غلط و ... دیگه اینا حل باشه مسولیتی وجود نداره
پاسخ:
:))
خب بعضی وقتها هم این ما هستیم که بهمون برخورده :))
ولی درست میگی آدم باید ظرفیتش رو بالا ببره و با باظرفیتها هم نشست و برخاست کنه و پاراگراف آخرت رو هم رعایت کنه. کاملا صحیحه :)
چییی  شده  لوووسی  مییی؟ 
پاسخ:
هیچی! مگه چیزی باید بشه؟
سلام
با اینکه عرف منبع معتبری نیست اما یه جاهایی خط کش میده دستمون. باید بهش دقت کنیم.هرچند که به شدت نسبیه. من رفتارهایی داشتم که از خانواده آموخته بودم و برام خیلی عادی بود بعد ها متوجه میشدم که یه بخشهاییش ادم ها رو ناراحت میکنه بعد متوجه مشکلات تربیتی خودم شدم و حواسمو بهشون جمع کردم و یواش یواش کم شون کردم. خب اینجا من قصد بدی ندارم به نظر خودمم حرف یا لحنم بد نبوده اما از نظر عموم جامعه بده یا معنای بد هم داره. حالا نه خیلی بدا!! خب در اینجور مواقع ما مسئولیم.
اما یه موقع کم ظرفیتی از طرف مقابله. حرف ما و عمل ما در محدوده عرفه اما اون کم ظرفیته.خب ما چندان مسئول نیستیم مگر اینکه حال طرف بهمون ربط داشته باشه یا خوشحالی و بدحالی ش به وظایف و زندگیمون مربوط باشه که اینجا نه به خاطر اینکه مسئول کم ظرفیتی اونیم بلکه به خاطر اینکه در برابر احوالش و آثاری که بر زندگیمون داره مسئولیم، اونجا میریم کمکش

یه جاهایی دیگه بحث حدود شرعیه.اونجا عرف یه کم باید پاشو بذاره عقبتر. بدش میاد که بدش میاد. به قول خودتون کشتی مون سوراخ میشه.البته تا اونجا که من میدونم، هر بدی ای منکر نیست و تبدیل بدی به منکر در جامعه و متناسب با شرایط و عرف هم هست تا حدودی.اشتباه میگم؟
پاسخ:
سلام.
بله خوب توضیح دادی.
حرفهات درسته.
دقت کردی که برعکسش هم هست مثلا من عرف و تربیتی دارم که عرف و تربیت شما اون رو بد میدونه. ولی تا وقتی که پای شرعیات وسط نیومده من حق ندارم شما رو  به خاطر چیزی که منکر شرعی نیست توبیخ کنم یا بد بدونم. این هم خیلی دیده میشه. در حالی که پذیرش فرهنگ آدمها از لازمه‌های زندگی اجتماعیه مگر اینکه واقعا خارج از حد نرمال جامعه رفتار کنند.