ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

ولایت مرد.(سوال موقت)

چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۳:۱۰ ب.ظ

یه سوال دارم، 

این ولایتی که بین مذهبیون جا افتاده که مرد بر همسرش ولایت داره یعنی چی؟

چون مرد بر همسرش ولایتی نداره.

ولایت یعنی امکان تصرف در اموال و امور یک شخص.

و مرد تنها بر فرزندانش ولایت دارد.

بر فرزندان پسر تا بلوغ و بر فرزندان دختر تا ازدواج.

مرد حتی حق قصاص قاتل همسرش رو هم نداره!

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۸/۰۲/۱۱
لوسی می

نظرات  (۳۱)

اینو کدخدا درست کرده
گفته همونطور که مرد بر خانواده ش ولایت داره منم بر ده ولایت دارم.

منظورت اینه؟ :)
پاسخ:
اینو از کدخدایی نشنیدم.
۱۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۲۹ مردی بنام شقایق ...
سلام
نه
این ولایت فرق داره

حق سرپرستیه شاید

البته این ولایتی که بین مذهبیون جا افتاده با اون چیزی که نو احادیث و سیره هست فرق داره
پاسخ:
سلام. خب اون جنبه‌ی اصلی چیه؟ میدونین که بهمون بگین لطفا؟
چرا موقت؟
فکر کنم پاسخ ها خیلی کابردی باشن

ولایت منظور بخشی از نظام ولایت هست.
نه لزوما معنی فقهی که ما ازش متصور هستیم.
پاسخ:
خب فقط جنبه‌ی سوال داره برام. آره اگر پاسخها مفید باشن حذفش نمیکنم. :)
منظور از همون نظام ولایت چیه؟ که زن رو ذیل ولایت همسرش قرار میده؟
۱۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۴۷ مــحــدثــه ...
قبول داری دین ما حداقل تو حوزه‌ی زنان داره از یک فیلتر و نگاه به شدت مردانه رد می‌شه؟ تمامی مفسرین دین ما مردها هستند، حالا هر چقدر هم که سوادشون بالا باشه بازم تو حوزه‌ی زنان نگاهشون کاملا مردانه هست و این نگاه مردانه غالبا به عنوان نگاه دینی به جامعه تزریق می‌شه. فقط از یک نگاه مردانه برمیاد که حتی طبیعی‌ترین حقوق زن( که حقوق طبیعی هر انسانی هست) رو من جمله حق تحصیل، اشتغال، بیرون رفتن از خونه و... مشروط به اجازه‌ی مرد بدونه! تو حوزه‌ی دینی، خلأ نگاه و تفسیر زنانه به شدت حس می‌شه!  مردان حوزوی به کنار، من از زنان حوزوی هم ناامیدم دیگه! شدن بازگو کننده‌ی صرف سخنان بالاسریاشون. بازم دانشجوها یه وقتایی یه حرکتی می‌زنند اینا انگار هیچی.
پاسخ:
راستش نمیخوام بحث فقهی بکنم چون بلد نیستم و تجربه‌های موفقی هم در این زمینه ندارم.
ولی سوالم از جهتِ چراییِ جا افتادن این مطلب هست که میگن مرد بر همسرش ولایت داره. خواستم ببینم اون یعنی چی؟
کدخدایی چیه؟ (میگم ساختار جوامع انسانی تاکنون اینجوری بوده و خانواده هم تحت تاثیر این ساختار بوده)

این چیزی که شما میگین فطریه به نظر من| چون نیاز زن به مرد یه چیزه و نیاز مرد به زن یک چیز دیگر. مثلا اینجا میشه گفت شاید مرد برای مردی کردن نیاز به ولایت داره

بعدشم مگه متن قران نیست این جمله؟ (الرجال قوامون علی النساء) وظیفه معیشت خانواده/ پس چرا میگین فقها درآوردند
پاسخ:
ی نکره بود. :)
من نگفتم فقها درآوردن! :/
گفتم این ولایتی که بین مذهبیون جا افتاده که از "ولایت شوهر" حرف میزنند؛ معنیش چیه و از کجا اومده؟ چون از نظر فقها مرد بر همسرش ولایتی ندارد!
به نظرم متوجه سوال پست نشده بودین.
بر اموال دخترش تا ازدواج ؟؟؟ :/ 
پاسخ:
نه اون باز یه بحث دیگه است. در اموال برای رعایت امانت و حفاظت.
چیزی که مال خودشه، همیشه مال خودشه.
وگرنه مستر  همین الان هم حق نداره اسباب‌بازیهایی که از طرف بقیه مستقیما به بچه‌ها هدیه داده شده رو از طرف خودش رد کنه یا دور بندازه!
آره سوال رو درست مطرح نکردین :)

ولی من سرچ کردم این اومد:
آیه «الرجال قوامون علی النساء» معنایش این نیست که زن باید در تمام امور تابع شوهر باشد.نه!

بالاخره دو تا شریک و دو تا رفیق هستند. یک جا مرد کوتاه بیاید و یک جا زن کوتاه بیاید. یکی اینجا از سلیقه و خواست خود بگذرد و دیگری در جای دیگر، تا بتوانید با هم زندگی کنید.


خداوند متعال تفاوت طبیعی را در زن و مرد قرار داده است.
خدای متعال طبیعت زن را ظریف قرار داده است.
پاسخ:
خب اینا رو که میدونم.
الآن به نظر شما مرد بر زن ولایت داره؟
اهان 
متوجه شدم 
مرد بر زن ولایت ندارد 
تامام 

پاسخ:
آره ندارد. :)
من کاری به دین و مذهب ندارم اما زنی که به حرف مردش گوش نده رو باید قبل از غروب آفتاب طلاق داد :)
پاسخ:
خب ما الان فقط به دین و مذهب کار داریم :)
من سوال رو درست متوجه نمیشم :)

ببینید امکان تصرف در اموال و امور یک شخص. که شما در تعریف ولایت آوردین [و نمیدونم تعریفتون کامله یانه] دو چیزن / تا جایی که ما خوندیم زن استقلال مالی داره/ بخش دوم یعنی امورات زن رو اگه بحث تردد و پوشش و مثلا نوع دوستاش و.. باشه فقها مثلا صریحا فرمودن تردد با اجازه شوهر باشد. و من خودم به عنوان یک مرد مایلم که همسرم اموراتش را با من هماهنگ کند یا حداقل مرا بموقع در جریان اموراتش قرار بدهد.
پاسخ:
من فقط دارم از منظر دین و فقه میگم.
بله خب خیلی چیزهای قشنگی وجود داره که باید در روابط ملاحظه بشه و درست هم هست و ما هم قبول داریم.
ولی در نظر فقهی ولایت همین معنی ای رو داره که نوشتم. در منظر فقهی پدر بر فرزندش ولایت داره. جد پدری بر نوه پسری ولایت داره. و در همون منظر فقهی مرد بر زنش ولایت نداره. خب؟ اینها رو دارم از فقه میگم.
(و بله فقه اذن خروج از منزل رو حق مرد دونسته. ولی این معناش ولایت نیست.)
حالا سوال اینه که با وجود اینکه فقه صریحا میگه مرد بر همسرش ولایتی ندارد؛ پس این اصطلاحِ "ولایت شوهر بر زن" چیه که غالبِ متشرعین هی میگن؟
اینو از کجا آوردن؟ یا منظورشون از ولایت چیه؟
یه چیز دیگه
هر جمع و گروهی خصوصا خانواده به یه مدیر یا رییس یا ولی یا هر اسمی که روش بذارید نیاز داره،
توی خانواده هم بچه ها خب بخاطر تجربه نمیتونن سکان خانواده رو توی دست بگیرن، میمونه مرد و زن که خب معلومه دیگه باید مرد رییس باشه :)))
پاسخ:
:)
شما میگین مرد بر زن ولایت داره؟
اگر آره، این ولایت رو ترجمه کنید.
تناقضی
اینجا
مشاهد می شود

اگر ولایت یعنی امکان تصرف در امور یک شخص. و
اگر فقه اذن خروج از منزل رو حق مرد دونسته

آنگاه

1- یا خروج از منزل جزو امورات شخصی یک شخص نیست.
2- یا مرد بر زن ولایت دارد
3- یا فقها ورافتادند :))

*مورد سه شوخی با اصطلاحی است که در یک کلیپ مطرح شده است
لینک
http://yon.ir/Jza75
پاسخ:
خب امورات، با یک امرِ خاص متفاوته دیگه.
اون خروج رو از حقوق مرد بر زن میدونن.

+دقت بر استناد و رفرنس‌دهیتون واقعا جای تقدیر داره. :)
من که آخوند نیستم حکم شرعی بگم :)
درباره ولایت داشتن باید برم بپرسم ببینم چیه ولی حدس میزنم مثل همیشه احتمالا تهش یه چیزی به نفع خانم ها باشه :)))



پاسخ:
فقط امیدوارم خط آخرتون به دعوا نکشه :)
لذت بردین از رفرنس؟
پاسخ:
از دیدنش که ندیدم. ولی از رفرنس‌دهی بله.
۱۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۱۲ مــحــدثــه ...
می‌دونی چیه، این تفسیر مردانه‌ای که تو فرهنگ ما خوابیده یه وقتایی تهش منجر می‌شه به اولین کامنت  آقای سین که حالا به شوخی یا جدی بیان شده، اما خب تفکری هست که غالب مردان دارند( تفاسیر مردانه دینی یا حتی آموزه‌های فرهنگی هم قوی‌ترش کرده) و این تفکر تو زندگی مشترک چه مرد صاحبش باشه و چه زن خطرناکه و راه ظلم کردن به شوهر یا زن رو خواسته یا ناخواسته هموار می‌کنه. این ظلم هم انصافا بیشتر گریبانگیر زنان ما می‌شه تا مردان. این تفکر که طرف مقابلم باید به همه‌ی حرف‌های من گوش بده و یا به بیان ساده‌تر باید مدام اطاعت کنه، واسه اون شخص تبدیل می‌شه به حق. پس اگه خلاف این باور تو زندگیش اتفاق افتاد احتمال این که زندگی رو به کام طرف زهرمار کنه هست چون معتقده حقی داره که پایمال شده. وحتی این موضوع یه دیکتاتوری رو تو زندگی مشترک حاکم می‌کنه که زن یا مرد رو که مورد ظلم واقع شده روز به روز گوشه‌نشین‌تر و بیچاره‌تر می‌کنه. توقعِ داشتن اطاعت تمام و کمال هیچ‌وقت نباید تو زندگی مشترک وجود داشته باشه چه از طرف زن چه از طرف مرد، به نظرم این موضوع واقعا محاله. درسته که فردیت تو زندگی مشترک کم‌تر می‌شه اما از بین نمی‌ره کاملا و تلاش برای نابود کردن فردیت طرف مقابل حاصلی جز رنج عظیم برای اون شخص نداره.

@آقای سین. 
 خلاصه که آقای سین، دیدگاهت رو درست کن که بعدا هم خودت اذیت می‌شی هم طرف مقابلت رو ناخواسته اذیت می‌کنی بزرگوار :)

پاسخ:
بله انصافاً توقع به جایی نیست.
@آقای سین.
دیدین گفتم! شوخیشم خوب نیست. :)
ما تو دین و زندگیمون داشتیم خدا بنده هاشو خلق کرده پس مالکشون هم هست و چون مالکشونه روشون ولایت داره و در طولش ائمه و پیامبرا رو بنده هاش ولایت دارن...
اگه ولایت به همین معنی باشه مرد روی زن ولایت نداره،چون نه خالقشه نه مالک....ولی در مورد فرزند اوضاع فرق میکنه چون یه جورایی پدر و مادر خالق بچه هاشون به حساب میان و تقریبا همون حسی و بهشون دارن که خدا به بنده هاش داره..
پاسخ:
یعنی شما میگین معنای ولایت همون مالکیته؟
البته مادر بر فرزند ولایت نداره.
۱۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۷:۴۲ مامان محمدمهدی
دقیقا نظر مراجع هم همینه و در پاسخ به سوال ایا مرد بر زن ولایت داره یا نه؟ جواب قاطعشون خیر هست ولی همواره تاکید دارن که اطاعت زن از همسر در موارد خاصی مثل بیرون رفتن از منزل و ... واجبه
بعنی فقها هم قبول ندارن ولایت مرد بر زن رو
حالا اینکه مذهبیون میگم مرد بر زن ولایت داره از همین نگاهه  که زن در یکسری مسائل نیازمند اذن همسر هست و خودشون دیگه اینو تفسیر به ولایت کردن البته به اشتباه
البته بماند که جمع کثیری از زنان جامعه مون حسابی از خجالت آقایون در میان در قبال این عبارت😂
پاسخ:
بله اذن خروج از منزل از حقوق مرده.
کسی قبول نداره اون ولایت رو.
دقیقا یک تحریفی اینجا صورت گرفته که خانمها رو اساسی حساس کرده و باید در موردش توضیح داد.

بله بله. الان کمتر موردی در زندگی‌ها بر مبنای دین می‌چرخه :دی
آی دونت نو((:
[کامنت های بقیه دوستان را میخواند]
پاسخ:
:)
۱۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۹:۵۱ آشنای بی نشان
این سوالات خوراک پاسخ دهی عمو ن..ا هستش:)
پاسخ:
بله واقعا :)
جاشون سبز :)
مرد نسبت به همسرش هیچ ولایتی نداره :)
فقط تو یکی دو مورد بر زن واجبه که رضایت شوهرش رو فراهم کنه.
باقی موارد هم اخلاقیه.

+ واژه ش بین مذهبیون غلط جا افتاده. یه جوریه که من الان میفهمم منظورِ عامیانه از به کار بردن این کلمه بین مذهبی ها چیه، اما هرچی فکر میکنم نمیدونم چجوری و با چه کلماتی توضیح بدم. 
همون که این واژه تو جای درست استفاده نمیشه.
پاسخ:
بله اصلش همینه. ولی من منظور مذهبی‌ها از تحریف واژه رو هم نمیدونم چیه :))
سوال جالبی بود بهش فکر میکنم
پاسخ:
:)
فکنم ولایت فقهی و اخلاقی فرق داره
به نظرم این بیشتر جنبه معنوی داره
مثل اینکه من اگر کاری کنم که همسرم قلبا راضی نیست حتی اگر کلامی تایید کرده باشه خیلی عاقبت خوشی نداره برام حتی مادی...مثلا رهبر هم ولایت معنوی دارن حتی اگر کسی نخواد یا ندونه...
اینکه در مورد زن اینطور کلمه ها لحاظ نشده چون ابزار زن این چیزا نیست 
پاسخ:
ولایت اخلاقی و معنوی؟
خانم رهرو جان یه اشاره‌ای به نظام ولایت کردن ولی من دقیقا نفهمیدم منظورشون چی بود.
با توضیح شما، برای مادر هم چنین ولایتی ایجاد میشه؟

کامل‌تر توضیح میدی؟
سلام
یه نکته‌ای که هست اینه که قران به هیچ عنوان تحریف نمیشه و نخواهد شد ولی احکام اسلام تحریف شده و خواهد شد و حتی خیلی از احکام فرعی اسلام (مثل غسل،چون پیامبر فقط دین رو به مردم نمیداد بلکه سبک زندگیه جدیدی رو تبلیغ میکرد,پس چیزی مثل غسل جمعه برای بهتر کردن وضع بهداشتی زمان پیامبر بوده و الان تقریبا هیچ کاربردی نداره و فقط فرمالیته‌ است)وجود داره که صرفا برای زمان پیامبر هست و الان هیچ کاربردی نداره
در نتیجه هرچیزی که مستقیما در قران اشاره شده قطعیت داره و هرچی مستقیم اشاره نشده ممکنه برای زمان خاص خودش باشه و نه الان.
و یه مورد مهم در موضوع بانوان که چند تا آیه و حدیث رو گیر دادن و میگن نگا کنید اینا همش زن ستیزیه و فلان و بهمان, باید این رو هم در نظر بگیرند که با توجه به شرایط زنان در زمان پیامبر,این مواردی که بولد کردید و هی تکرارش میکنید نه تنها زن ستیزی نیست بلکه خیلی هم به نفعشون بوده.
میدونم اینا ربطی به بحث نداره ولی خلاصه چه ولایت چه حتی اجازه خروج از منزل چرتی بیش نیست
من خودم مردم و وقتی این لفظ اجازه گرفتن برای خارج شدن از منزل رو میشنوم یه حس بی‌اعتمادی ای توم القا میشه:/
همین
:)
پاسخ:
سلام.
خب شما نمیتوانیم اینطوری در مورد غسل جمعه بگین. جمعه یک عقیده و غسل در روزهای عید وارده‌. خب نمیشه بگیم غسل در روزهای عید هم فقط برای بهبود وضع بهداشتی مردم بوده. گاهی روزهایی هست که شب و روزش غسل وارد شده. پس این که اصل غسل جمعه چه هدفی داشته و داره به این سادگی قابل بیان نیست.
اما در مورد احکام تا حدی میتونم باهاتون موافقت کنم اما چیزی که هست اینه که تا جایی که میدونم جنبه‌های احتیاطی در احکام رعایت شده. یعنی به نظرم میاد که شاید دین حقیقی از این ساده‌تر باشه اما بعیده که سخت‌تر باشه! البته این یک نظر شخصیه! 

و البته من در مورد زن‌ستیزی صحبتی نکردما. ولی خب با حس بی‌اعتمادی موافقم.
در هر حال من چیزی از فقه یابی و اجتهاد نمیدونم و نمیتونم بگم چیزی چرت هست یا نیست.
ممنون که نظرتون رو گفتین. ولی چرا ناشناس؟
سلام
میگن چون مذهبی های ما عموما با امام(ع)آشنان.
ولایت رو بطور کلی با توجه به نظرات امام(ره)دو بخش میکنیم.
امام(ره)درمورد ولایت امامان معصوم(ع)میفرمان که بخشی از این ولایت بسبب دارا بودن عصمت و بخشی دیگر بسبب داشتن حق سرپرستی،زعامت و ایناس.از اون بخش نخستِ ولایت،این چیزی که شما میگین ینی تصرف در اموال و انفس درمیاد و از اون بخش دوم ولایت فقیه رو در میاریم.پس حالا چون ماها عصمت نداریم بخش نخست ولایت ینی حق تصرف بر اموال و انفس اهل بیتمون رو نداریم مثلا نمیتونیم زنانمون رو بکشیم و از اونجایی که سرپرست اهل بیت و رئیس بیتمون هستیم بخش دومش رو که لازم برای تدبیر منزل،مصلحت اهل منزل و ایناس مثلا تعیین شهر محل زندگی و همین چیزایی که زنانمون درش تابع مان داریم.
معمولا اگر از مراجع و فقها بپرسین سریع میرن در اصل عدم ولایت و میگن اصل عدم ولایت داریم و برای کسی در برابر کسی ولایت نیست و در بیان استثنائات(مثل اونچیزایی که شما در پست گفتین!)بهتون از روایات و ما من خاص الا وقد خص میگن والّا همگی به این ولایت(بخش دوم)معترفن چون هم عقلانی و هم عقلایی بنظر میاد.مثلا سرپرست و رئیس یک جمع تحقیقاتی،سیاسی،اقتصادی و اینا طبق روش عقلای متعارف و همچنین به حکم عقل ولایتی مشروط بقواعد خاص در حوزه ی سرپرستیش رو داراس.(کل مطالب رو در کتاب ولایت فقیه و مجلد2ام از کتاب البیع ذیل استدلال بروایات أخر دنبال کنید.) 
بجز بحث در مورد نوع قیاس برای رد کردن همچین عبارتی در بین ما،باید مرد رو سرپرست و رئیس منزل ندونیم یا ولایت رو در شق نخستش در نگاه امام(ره)محصور بدونیم.
+یه پست هم قبلا اینجا خوندم در موردش بگم بد نیس ترجمه ی المیزان با خودش دوتاس و اگر دید صاحب المیزان(ره)در مورد روح و این چیزا رو بدونین خواهید دونس که این 1روح در 2بدن و این چیزا از نظر ایشون(ره)صحیح نیس و بزرگوار دیگری(ره) به نسخ فارسی کتاب واردشون فرمودن.
پاسخ:
سلام. امامی که خط اول گفتین با امام خط دوم یکی بودن؟ منظورتون از هر دو امام خمینی بود؟
پدر حق دخالت در امور فرزند رو با وجود عدم عصمت داره. پس متکی به عصمت نباید باشه درسته؟ ولایت پدر به لحاظ فقهی هم قطعیه.
ولی در مجموع متوجه حرفتون شدم. و ممنون که توضیح دادین.

+من اصل المیزان رو نخوندم و ترجمه رو خوندم. ولی اگر منظورتون اشکالِ همین جمله است اشکالی ایجاد نمیکنه و میشه پیوند جسم و جان و سرنوشت (به تعبیر رهبری) رو به جاش قرار داد. منظور این جمله روح واقعی و جسم واقعی نیست یک اصطلاحه از شدت نزدیکی دو نفر.
منظور از نظام ولایت، نظامی هست که از ولایت الله شروع میشه تا انبیاء و ائمه و اولیاء و ولی فقیه و حاکم شرع و پدر و ...

هرکسی که در این نظام هست لزوما ولایت مطلقه نداره.
مانند ولایت پدر که فکر کنم من و شما در این بحث نسبت بهش اتفاق نظر داریم.
پدر هم شئون اعمال ولایتش بر فرزند واقعا محدوده.

شوهر هم همین طور که فقط در موارد محدودی اجازه اعمال ولایت داره و امرش در اون مورد لازم الاجراست. مثل اذن خروج.
این ولایت و اوامر ذیلش هم باید طبق شریعت و  ذیل ولایت الله، معصوم و فقیه باشه مگرنه در مواردی این ولایت ساقط میشه. هم از شوهر هم از پدر.
مثلا اگر پدری برخلاف مصالح دخترش منعی برای ازدواج بگذاره، ولایتش در این مورد ساقط و اعمال ولایت به ولی مرتبه بالاتر یعنی حاکم شرع ارجاع داده میشه.

در مورد شوهر هم همین طور هست.


#s3gt_translate_tooltip_mini { display: none !important; }
پاسخ:
 یعنی شما می فرمائید همون بخش پذیرش حقوق مرد در زندگی رو به ولایت و سرپرستی تعبیر میکنند. هرچند اون معنای فقهی رو نداره.
درست متوجه شدم؟
آقا به جان خودم ما طرفدار برابری هستیم ولایت نمیخوایییییم :)
پاسخ:
ممنون از اعلام موضعتون :)
ببین ولی حقیقی خداست هرکی ام خدا بگه باید حرفشو گوش کنی٬ ولی محسوب میشه چون حرف اون مثل حرف خداست
مثل پدر مادر همسر ٬رهبر جامعه اسلامی
در مورد هر کدوم هم ی حدودی از اطاعت پذیری هست٬ در مورد همسر چند مورد بیشتر مطرح نشده اما همونا کل اختیارات زنو تحت تاثیر قرار میده:)مثل خروج از منزل ٬البته که خدا سراین مورد چون انتخاب خودمون بوده دیگه دیگه...
 
پاسخ:
خب پس معنای دیگری برای ولایت در نظر گرفتی که همون بخشی از اطاعته.
تقریبا همین طوره
پاسخ:
ممنون. :)
اول با پوزش این اشکالات نظر قبلی رو اصلاح کنم:
سلام
میگن چون مذهبی های ما عموما با امام(ره)آشنان.
ولایت رو بطور کلی با توجه به نظرات امام(ره)دو بخش میکنیم.
امام(ره)درمورد ولایت امامان معصوم(ع)میفرمان که بخشی از این ولایت بسبب دارا بودن عصمت و بخشی دیگر بسبب داشتن حق سرپرستی،زعامت و ایناس.از اون بخش نخستِ ولایت،این چیزی که شما میگین ینی تصرف در اموال و انفس درمیاد و از اون بخش دوم ولایت فقیه رو در میاریم.پس حالا چون ماها عصمت نداریم بخش نخست ولایت ینی حق تصرف بر اموال و انفس اهل بیتمون رو نداریم مثلا نمیتونیم زنانمون رو بکشیم و از اونجایی که سرپرست اهل بیت و رئیس بیتمون هستیم بخش دومش رو که لازم برای تدبیر منزل،مصلحت اهل منزل و ایناس مثلا تعیین شهر محل زندگی و همین چیزایی که زنانمون درش تابع مان داریم.
معمولا اگر از مراجع و فقها بپرسین سریع میرن در اصل عدم ولایت و میگن اصل عدم ولایت داریم و برای کسی در برابر کسی ولایت نیست و در بیان استثنائات(مثل اونچیزایی که شما در پست گفتین!)بهتون از روایات و ما من عام الا وقد خص میگن والّا همگی به این ولایت(بخش دوم)معترفن چون هم عقلانی و هم عقلایی بنظر میاد.مثلا سرپرست و رئیس یک جمع تحقیقاتی،سیاسی،اقتصادی و اینا طبق روش عقلای متعارف و همچنین به حکم عقل ولایتی مشروط بقواعد خاص در حوزه ی سرپرستیش رو داراس.(کل مطالب رو در کتاب ولایت فقیه و مجلد2ام از کتاب البیع ذیل استدلال بروایات أخر دنبال کنید.) 
بجز بحث در مورد نوع قیاس برای رد کردن همچین عبارتی در بین ما،باید مرد رو سرپرست و رئیس منزل ندونیم یا ولایت رو در شق نخستش در نگاه امام(ره)محصور بدونیم.
+یه پست هم قبلا اینجا خوندم در موردش بگم بد نیس ترجمه ی المیزان با خودش دوتاس و اگر دید صاحب المیزان(ره)در مورد روح و این چیزا رو بدونین خواهید دونس که این 1روح در 2بدن و این چیزا از نظر ایشون(ره)صحیح نیس و بزرگوار دیگری(ره) به نسخ فارسی کتاب واردشون فرمودن.
پاسخ:
ممنون. کاش بیان میکردین دقیقا کجا رو ویرایش کردین! مثلا زیرش خط می کشیدین.
جز امام (ع) در خط اول که به امام (ره) تبدیل شد من متوجه تغییر دیگه‌ای نشدم.
چند روزه که به این مطلب فکر میکنم.جواب خاصی هم نداشتم.ممنون که پرسیدی.اقلا آدم تکلیفش با خودش روشنتر میشه

حالا جالبه که بعد صد سال با گوشی شوهرم رفتم تو نت و این پست و کامنتاشو خوندم و یادمم رفت صفحه رو ببندم. شوهرم دیده میگه اینا چیه میخونی؟؟فک کرد دارم فمنیست میشم به نظرم😂😂
نمیدونه چقدر مطالب دگراندیشانه میخونم جدیدا . این که بازاندیشانه بود ،تازه یه کم😂😂
پاسخ:
ای بابا!  مستر هم تا می‌بینه همینو میگه :))
البته این فقط یه سوال بود.  نمیخواستم نتیجه ای بگیرم.
۱۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۱:۵۱ پلڪــــ شیشـہ اے
چه جالب بود این پست.
ممنونم از شما.

پاسخ:
قربون شما :*