ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

هرچند بی‌ربط ولی شاید به مناسبت روز دختر

جمعه, ۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۰۵:۴۵ ب.ظ

راستش رو بخواید از هرگونه نگاه جنسیتی به فرزندان متنفرم. از اینکه کسی بگه حیف که دختر نداری، یا حیف که پسر نداری واقعاً آزرده میشم. قطعا غالب والدین دوست دارند از هر دو جنس داشته باشند. اما راستش رو بخواید من هیچ وقت از خدا نخواستم بهم دختر بده. هنوز هم با اینکه دو پسر دارم و به وفووور کنایه‌های "الهی بمیرم که دختر نداری" و هرچیزی از این دست رو می‌شنوم ولی هیچ‌کدومش باعث نشده بخوام دختر داشته باشم. اشتباه نشه، این، اصلاً به معنای این نیست که از دختر خوشم نمیاد یا دوستش ندارم یا فرزند دختر آزارم میده؛ این فقط به این معناست که ترجیحم به دختر داشتن نیست. کلاً در بندِ جنسیت بچه‌هام نیستم فقط آرزو میکنم هرچه خدا میده سالم و صالح بده و توان امانت‌داری رو به ما بده. (البته اگر یک دختر داشته باشم دوست دارم خواهر هم داشته باشه :دی) یادمه وقتی گل‌پسر رو باردار بودم و دکتر بهم گفت که به احتمال ۹۰ درصد دختر داری، واقعاً رقت قلب گرفته بودم.. همه‌چیز برام لطیف شده بود. از تصور دختری که زندگیمونو پر از محبت صورتی رنگ می‌کنه، (اینجا) ولی باز هم وقتی فهمیدم دوباره یک پسر دارم، خوشحال شدم از این بابت که چون اختلاف سنی بچه‌های من کم بود؛ من همجنس بودنشون رو ترجیح میدادم. اما الآنم هرقدر که فکر میکنم بازم برای بچه‌های بعد، دختر داشتن، اولویت و آرزوم نیست، همون‌طور که باز هم پسر داشتن اولویتم نیست!

من فکر میکنم همونطور که در این جامعه‌ی هزار رنگ، روزی از آن‌طرفِ بومِ پسر داشتن افتادیم و به پسرندارها ترحم میکردیم؛ حالا داریم دختر داشتن رو جوری بزرگ میکنیم انگار دختردارها بر پسردارها ارجحند! نمیدونم کِی از این نگاه جنسیت‌زده برای فرزند رها میشیم ولی واقعاً غصه‌م میگیره که سعی میکنیم جنسیت‌ فرزندان رو بر هم اولویت بدیم و این رو به دین هم می‌چسبونیم! دین ما به جنسیت توجه کرده. ما قطع به یقین محصور در جنسیت خودمون هستیم و دختر و پسر هیچ وقت شبیه هم نمیشن و نیستن، اما بی‌رحمیه که این نگاهِ ظریف و عقلانیت دینی که به خاطر تفاوت‌های ماست رو در مورد ترجیحاتمون در جنسیت فرزندانمون به کار ببریم. یعنی فکر میکنم اونقدر باید ایمان داشته باشیم که وقتی هیچ نقشی در یک موضوع نداریم پس خدا هرچه که میده بهترینه. بعضی‌ها فکر میکنند چون دختر ندارم و به قولی دستم به گوشت نرسیده دارم اینو میگم اما واقعا حتی اگر هشت پسر هم داشته باشم حسرت دختر نداشتن رو نخواهم خورد..(شایدم پیر بشم حسرت بخورم :دی)

و جالبه که برای توضیحِ چراییِ ترجیحاتشون، دختر رو مرهم و یاری رسانِ والدین بیان می‌کنن در حالی که اونقدری که پسر برای کمک به والدینش وظیفه داره، دختر این وظیفه رو نداره. و در اصل پسره که باید همیشه برای والدینش بمونه و یاری‌رسانشون باشه، نه دختر. زندگی‌هامون چپه شده! پسرها ازدواج میکنن میرن دنبال زندگی و خانواده همسرشون و در حالی که عروس باید به خانواده‌ی همسرش وارد بشه، الآن دامادها به خانواده خانمشون وارد میشن و از خانواده خودشون می‌بُرن! همین چیزهاست که برکت رو از زندگی‌ها دور میکنه دیگه...


+فکر میکنم لازم نباشه بگم قطع به یقین دختر هم در قبال خانواده‌ خودش وظایفی داره. و قرار نیست بعد از ازدواج کسی خانواده‌ش رو رها کنه. از باب مقایسه مسئولیت‌ها و وظایف عرض کردم.

میخواستم در مورد سخت‌تر بودن تربیت پسر نسبت به دختر هم بگم که میگم، دخترها در ذات خودشون حیا و عاطفه دارند و تو باید فقط مراقبت کنی که دختری از ذات خودش دور نشه ولی پسرها باید جمع اضداد باشند، سخته که بتونی یک شخصیت رو جمع همه خصائل تربیت کنی، و برای همین تربیت پسر به عنوان انسانی مملو از مسئولیت رو فوق العاده سخت‌تر می‌بینم.. دخترها نقش مهمی در زندگی‌ها دارند اما مسئولیت‌ها و پاسخگویی‌ها غالباً به پای پسرهاست...

بیاین نگاه جنسیتی رو در مورد فرزندانمون کنار بذاریم. راستش من علاقه‌ خاصی به تکریم روز دختر ندارم و فقط ترجیح میدم روز میلاد حضرت معصومه_سلام الله علیها رو ارج بنهم. :)

موافقین ۷ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۴
لوسی می

نظرات  (۳۹)

۱۴ تیر ۹۸ ، ۱۸:۱۷ آبجی خانوم (فاطمه ...)
دقیقاااااااااااااا
پاسخ:
ممنون از حمایتت ^_^
منم با شما موافقم :)
پاسخ:
ممنون از بیان این موافقت ^_^
۱۴ تیر ۹۸ ، ۱۹:۱۵ مردی بنام شقایق ...
قل اکرمکم عندالله اتقاکم

دیگه دختر پسرش فرقی نداره

هر کدوم خوبیای خودشونو دارن و لذتهای خودشون و سختیای خودشون

بنظرم بخشی ازین مدل نگاه ها و تیکه کنایه ها به اونی که فقط پسر داره یا فقط دختر داره، حکم تفاخر بی دلیل داره

تفاخر به چیزی که خودمون تو انتخابش نقشی نداشتیم مثه چهره یا پدر مادر

خدا ازین مدل تفاخرا که ناشی از جهالته نجاتمون بده
پاسخ:
بله دقیقاً. 
من حق میدم کسی خوشحال باشه که از هر دو جنس داره، ولی اصلاً درک نمی‌کنم که بخوایم به کسی که نداره و باز هم خوشحاله، بقبولونیم که یه چیزی کم داری! :/
الهی آمین.
۱۴ تیر ۹۸ ، ۱۹:۲۶ آشنای بی نشان
اصلا حتی اگه ما هم نقش داشتیم باز هم جای تفاخر نداره
مگه موفقیته که فخر بفروشیم:)

پاسخ:
بله. :)
البته اگر نقش داشتیم دیگه کسی فخر نمیفروخت چون می فهمید اونی که یک جنس رو نداره خواسته‌ی خودش بوده :))
۱۴ تیر ۹۸ ، ۱۹:۵۲ **هِلِناز **
من واقعیتش به طرز عجیب و غریب افراطی عاشق جنسیتمم 
عاشق دختر بودنمم 
و دختر داشتن رو خیلی خیلی دوست دارم و متاسفانه نمیتونم از این نگاه جنسیتی دست بکشم 
هرگز به کسی نمیگم اخعی دختر نداری یا اخعی پسر نداری 
اما برای خودم ترجیح میدم یه دختر رو داشته باشم‌... 
یعنی اون فرزند رویایی در ذهن من همیشه یک دختره 
مثل خودم 
مثلا اگر بری پرورشگاه و بهت بگن یا دختر یا پسر باید انتخاب کنی هم باز تو انتخابت یکی رو برمیداری دیگه ...
هوم ؟ 

پاسخ:
چه جالب ^_^
برای من یکیه مخصوصا اگر بچه‌های خودم باشن. اما انتخاب تو پرورشگاه سوال و نکته خفنی بود و بین دو جنس راستش احتمالاً پسر رو انتخاب میکنم دلیلم هم عروس و داماد کردنشونه. عروس کردن دختر به چشمم خیلی سخت تره از داماد کردن پسر.
نود درصد باهاتون موافقم و ده درصد نه :)
من خودم پسربچه‌ها رو خیلی دوست دارم و دلم می‌خواد اگه خدا خواست بچه اولم پسر باشه. اما دلم دختر خواستن رو هم می‌خواد. نه به دلیل همدم و همیار بودن واسه من یا همسرم، بلکه نمی‌خوام از رحمتی که وجود یه دختر به خونه میاره محروم باشم. اما اصلا منظورم این نیست که دختر بر پسر یا پسر بر دختر ارجحه یا مقام این از اون بیشتر و کمتره. این واضحه که همه‌ی ما انسانیم و روحمونه که فارغ از جنسیت ارزشمنده. (دیگه هرچقدم بگم منظورم نگاه جنسیتی نیست فکر نکنم کافی باشه چون رد گفته‌تون احتمالا ناخودآگاه اینو القا کنه. اما واقعا نیست)

درباره تربیت هم بذارید باهاتون موافق نباشم :)
مسئولیت هر جنسیت تو زندگی به اندازه خودش سخته.
و اگه تربیت پسر از جهاتی که شما گفتید سخت باشه، تربیت دختر از جهات دیگه دشواره.
پاسخ:
خب من عقیده ندارم اگر دختر نباشه از چیزی مثل رحمت محروم شده‌م. اصلاً ها! از نظر من اگر کسی پسر هم نداشته باشه از هیچ چیزِ معنوی، محروم نیست، تاکید میکنم از چیزهای معنوی و نه مادی. چون قطعا نقش و بروزات و کارکرد این دو جنس در دنیا متفاوته.۹

+حرفت درسته و من نگفتم تربیت دختر آسونه و پسر سخت. گفتم تربیت پسر از نظر من سخت‌تره و علت رو هم گفتم دیگه. قطعا هر کدوم یه جور سختن ولی به نظر من پسر باکفایت تحویل جامعه دادن سخت‌تره تا تحویل دادنِ دختر باکفایت. احتمال اینکه دختر، خوب و سر به راه بشه رو بیشتر میدونم. در اطرافیانم هم دختر خوب بیشتر می‌بینم تا پسرهای خوب. چون دختر غالباً توسط خود خانواده تربیت میشه و بیشتر با خانواده خودش دمخوره، ولی اجتماع رو تربیت پسر خیلی نقش داره و اصلا نمیشه پسر رو تو خونه نگه داشت. البته این عقیده شخصیه و صفر و یک نیست.
۱۴ تیر ۹۸ ، ۲۰:۳۲ ام شهرآشوب
سلام
خب راستش این که ما چیزی رو به دین میچسبونیم بی انصافیه. اگه احادیث پیامبر درمورد دخترها رو بخونی متوجه میشی که این مسائل خودش به دین چسبیده هست.

منم پسر دارم، ولی زیاد شنیدم از بزرگان که جا داره آدم برای دختر دار شدن دعا کنه.اینکه بگیم خدا هرچی مصلحت میدونه بده درست، مثل اینه که کسی برای حاجتش دعا نکنه،بگه خدا اگه خودش صلاح بدونه میده دیگه

پاسخ:
سلام. چی تو دین هست؟ اینکه دختر داشتن بر پسر داشتن افضله یا برعکس؟
نداریم همچین چیزی.
درسته که احادیثی در جهت تکریم دختران هست ولی نگاه کن ببین مربوط به کِی بوده؟ وقتی ملت دخترها رو زنده به گور میکردن. طبیعیه که احادیث برای حفظ حرمت دختر و ارزش بخشی به وجودش زیاد باشه. ولی از اون طرف ببین چقدر توصیه از ائمه رسیده که برای پسر شدن فرزند چه‌ها بکنید! :/
پسر مشخصاً جنبه‌های مادی زیادی رو به ارمغان میوورده و برای همین رو جنبه‌های معنویِ دختر داشتن مانور دادن که مردم دختر رو فقط هزینه نبینند. اینکه اگر کسی چهار دختر رو بزرگ کنه فلان قدر اجر می‌بره دقیقا به علت همینه که دختر داشتن و بزرگ کردنش صبوری میخواسته و هزینه داشته. نه امروزه که هردو مثل هم و با شرایط مساوی بزرگ میشن..
 نگاه دین این نیست که داشتنِ یکی بر دیگری افضل باشه. یا نداشتنِ یکی باعث محرومیت عظمی باشه.

جا داره دعا کنه اشکالی هم نداره ولی نباید نگاه به فرزند جنسیتی باشه که از نداشتن یک جنس حسرتی به دل آدم بمونه. 
۱۴ تیر ۹۸ ، ۲۰:۴۶ **هِلِناز **
خب دقیقا همینه 
منم دختر داشتن رو دوست دارم چون میدونم اشراف کاملی رو جنسیت دختر دارم و میتونم اونجوری که تو ذهنم هست روش نفوذ داشته باشم و تربیتش کنم :) 
تقریبا تو ذهن همه ی ما یه ترجیحی نسبت به جنسیت ها وجود داره برای شخصِ خودمون... 
و این رو من بهش نمیگم نگاه جنسیتی ، یک جور ترجیحه که هرکس براش به اقتضای شرایطش ، فرهنگ و ... دلیلی داره...
قطعا دلیل یک زن مثلا سیکلمه ، میتونه این باشه که دختر عصای دستم باشه ،یا دلیل من تربیتش باشه ؛ دلیل تو دغدغه ی ازدواجش باشه (که انصافا راست میگی)  ، دلیل یک مرد کشاورز و بازاری داشتن جانشین باشه و ... 
و خب اگر میبینی مثلا زنی برمیگرده بهت میگه اخعی دختر نداری از زاویه ی خودش داره نگاه میکنه ! نه از زاویه تو!
و صد البته که گفتنش اشتباهه... 
پاسخ:
درسته، برای آدمها ترجیحاتی هست ولی من میگم نباید باعث حسرت یا افتخار بشه.
من پسر دارم حسرت بخورم که دختر ندارم، و یا اینکه هی افتخار کنم که پسر دارم! این درست نیست. چون نفسِ پسر داشتن و دختر داشتن که فضیلت نیست، اون جوری که تربیت میشه باعث فضیلته. یعنی اینکه من ده تا پسر دارم باعث برتری نیست،  وقتی برتری دارم که ده تا پسر با کفایت داشته باشم. منظور این بود. نه اینکه هیچ کس نباید هیچ ترجیحی داشته باشه. گفتم تو متن قطعا والدین دوست دارن از هر دو جنس داشته باشن و این اشکالی نداره. فخر فروشی یا حسرت از بابت جنسیت بچه‌است که بی‌انصافیه. مثلا فکر کن تو همیشه در حسرت دختر بمونی(خدای نکرده) در حالی که دو تا پسر گل داری! خب این جالب نیست که در حسرت یک جنس باقی بمونیم یا بقیه رو در حسرت قرار بدیم که این دیگه فاجعه است.
۱۴ تیر ۹۸ ، ۲۱:۰۶ **هِلِناز **
اره کاملا موافقم با این حرفت ...😍
پاسخ:
قربون تو :*
۱۴ تیر ۹۸ ، ۲۲:۲۱ تسنیم ‌‌
من هیچ حس خاصی به روز دختر ندارم، علتشم اینه که متوجه دلیل نامگذاری این روز نمیشم. تبریک بگن تشکر می‌کنم ولی بی‌حس :)

با پاراگراف دوم بعد از پلاس ناموافقم. باید ببینیم منظور از کفایت چیه که تربیت پسر باکفایت از دختر باکفایت سخت‌تره.
گفتید مسئولیت پسر سنگین‌تر از دختره، چطور؟
تربیت دختری که تربیت‌کننده‌ی هر دو جنس به نحو احسن باشه، احتمالا اگه سخت‌تر از پسر نباشه، راحت‌تر هم نیست.
پاسخ:
روزت مبارک ^_^
پسر خوب و با کفایت یعنی چی؟ یعنی پسری که مسئولیت‌هاشو بشناسه و درست بهش عمل کنه. گفتم که برای با کفایت بودن، پسرها باید جمع اضداد باشن. اما دخترها همین که منطبق بر ذات خودشون باشن خوبن ^_^
پسرها سر تا پا مسئولیتن! ولی دخترها همین که به حدود و ارزشها پایبند باشن کافیه.

مسئولیت تربیت نسل با کیه؟ پدر یا مادر؟ درسته که مادر نقش مربی رو بازی میکنه ولی وظیفه شرعی و قانونی بابتش نداره و مسئولیت و وظیفه‌ی رساندن خانواده به سر منزل مقصود، با پدر خانواده است.
البته حرفت درسته که تربیت دختر سخته ها! نمیخوام بگم ساده است.از 
۱۴ تیر ۹۸ ، ۲۲:۳۵ مامان محمدمهدی
موافقم کامل
 وقتی میشنوم از یکی که میگه دختر برای روز پیری والدینشه و یا غمخوار واسه خودمون بیاریم و ...خوشم نمیاد،( هرچند در عالم واقع دختر های خوب همینطورن. و البته پسرهای خوب هم همینطور که به وفور من در اطرافیانم اینطور پسرهایی رو دیدم و بالعکسش دخترانی که اصلا مفید حال والدین پیرشون نیستن) و بنظرم ناشی از خودخواهیه ماست
در خصوص تربیت دختر و پسر هم با توجه به اینکه از هردوشون دارم واقعا باهات مرافقم تربیت پسر خیلی خیلی سخت تر از دختره، تازه پسر من فوق العاده آروم و حرف گرش کنه و برعکس فاطمه فوق العاده شیطون و حرف گوش نکن
حالا گذشته از این حرفها، خبریه؟ 🤔
پاسخ:
آره منم همینطورم و قشنگ اینو از خودخواهی می‌بینم. و کلی دارم رو خودم کار میکنم که از بچه‌ها انتظار و توقع نداشته باشم ان‌شالله.

تربیت در هر حال سخته ولی پسر یه جور عجیبی سخته!

خخخخ! آره پسر هم هست! دارم فضا رو برای این خبر آماده میکنم 😂
نه بابا.. خدا نکنه فعلا 😉
۱۴ تیر ۹۸ ، ۲۳:۰۷ تسنیم ‌‌
باشه متشکرم :)

نوچ، قانع نشدم. اینطور که شما میگید که دخترها منطبق بر ذاتشون باشن کافیه، یعنی انگار پسر یه چیزای فطری و ذاتی داره، ولی کافی نیست و ما باید یه چیزی اضافه بذاریم روش تا بچه بشه جمع اضداد؟! خب اگه لازم باشه که پسر جمع اضداد باشه، حتما این نکته در سرشتش لحاظ شده و میشه همون که فقط باید بتونیم مواظبت کنیم که ذاتش شکوفا بشه. همون کاری که برای دختر هم باید کرد.
ولی میشه اینطور به قضیه نگاه کرد که برای مادر تربیت دختر راحت‌تره، چون ذاتشون به هم نزدیکه و برای پدر تربیت پسر، چون به قول شما اگه جمع اضداد هم بخواد باشه پدرش می‌دونه یعنی چی.
پاسخ:
باشه متشکرم.
😉
لازم نیست قانع بشی. این نظرات شخصیه. و البته تعبیرت از حرف من صحیح نیست که پسر چیزی کم داره یا زیاد!
۱۴ تیر ۹۸ ، ۲۳:۴۰ ام شهرآشوب
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: الْبَنَاتُ حَسَنَاتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ فَإِنَّمَا یُثَابُ عَلَى الْحَسَنَاتِ وَ یُسْأَلُ عَنِ النِّعْمَةِ؛ از امام صادق(ع) نقل شده است: دختران، حسنه ‌اند و پسران نعمت و (روز قیامت) براى حسنه پاداش داده می‌شود و از نعمت سؤال خواهد شد.» (کلینی‌، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۶، ص ۶، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، ۱۴۰۷ق) 
من این حدیث رو دال بر ترجیح دخترداری بر پسرداری میدونم. و ظنم نسبت به ائمه این نیست که این احادیث رو فقط برای دوره خاصی گفتند، دین و احادیث ما تا قیامت برای مردم همین دینه، و محدودیت زمانی نداره
پاسخ:
خب این تعبیر شماست که این حدیث دال بر ترجیح دخترداری بر پسرداریه.
نقل دیگری از همین روایت هم در منابع هست که به جای واژه‌ی حسنه، محنت گذاشته شده. یعنی دخترداری نوعی زحمته که به خاطر رنج بردن‌ها پاداش میدن ولی از نعمت‌ها می‌پرسند.(خودم تو کتاب معتبری خوندم و کتابه خونه مامانمه)

یه بار یه خانمی رفت پیش امام صادق و گفت نمیخوام ازدواج کنم که بتونم تقوا پیشه کنم. فرمود اگر چیزی در دنیا برای خلق افضل باشد خدا اون رو به ما عنایت میکند و اگر ازدواج نکردن برای زن افضل بود اول برای حضرت زهرا سلام الله علیها چنین بود. 
حالا نگاه کن ببین دختران ائمه بیشتر بودند یا پسران.
امام رضا و امام حسن عسگری_علیهما السلام که در منابعی گفته میشه اصلا دختر نداشتند و بک فرزند داشتند.

یا مثلا از پیامبر حدیث نقل میکنند که از نشانه‌های سعادت زن این است که اولین فرزندش دختر باشد. خب آیا بروز این نشانه برای حضرت زهرا_سلام الله علیها افضل نبود؟


اینکه دین تا قیام قیامت یکیه به نظرم با این موضوع متفاوته. قطع به یقین خیلی حرفها در هر دوره‌ای فقط برای تغییر نگرش مردم زده شده. همون‌طور که خیلی از احادیث جنبه تشویقی دارند و نه عینی! خیلی از اینها رو فرمودند برای اینکه مردم بدونند دختر هم کرامت داره. منظورم این نیست که احادیث دائمی نیستند، هستند. ولی مطمئن باش اگر در جامعه اون روز پسر داری ننگ بود، همین احادیث و نظیرش برای پسرداری بیان میشد. اما الآن در فضیلت پسرها حدیث خاصی مطرح نیست چون پسر بودن و پسر داشتن در اون زمان فی نفسه فضیلت حساب میشد(هنوزم هست البته) مثل موضوع برده داریه اصلا. پیامبر خودشون برده‌داشتند و مدام آزاد کردند و کم کم به برده‌ها کرامت انسانی دادند و بعد حدیث فرمودند که بدترین انسانها کسی است که انسانی را بفروشد. از اول که خرید و فروش انسانها منفور نبود. کم کم اونقدر به برده‌ها توجه کردند که مردم حتی حسادت میکردند. در حالی که پیامبر میخواستند برابر بودنِ ارزش برده و انسانِ آزاد رو بیان کنند نه اینکه واقعا برده برتر از انسان آزاد باشه. هردو مساوی بودند. 
در هر حال من شخصا فکر نمیکنم هیچ جنسی بر دیگری برتریِ معنویِ خاصی برای خانواده به همراه داشته باشه و همه‌ی برتری‌های معنوی به فضای خانواده و تربیت بچه‌ها و آثار و برکاتشون وابسته است نه به جنسیتشون.
۱۵ تیر ۹۸ ، ۰۰:۱۳ تسنیم ‌‌
من که تعبیر نکردم، جمله‌ی خودتونو گفتم. دختر طبق ذاتش باشه خوبه.

+ وقتی جواب کامنتو ویرایش می‌کنین، کل جواب رو کپی کنین و بعد جواب رو حذف کنین. دوباره از اول پیست کنین و تایید بزنین تا کامنت‌دهنده متوجه بشه اصلاح کردین.
و حرف منم این نبود که تربیت دختر سخته، این بدیهیه که تربیت کلا کار سختیه. حرف من اینه که از کجا میگید تربیت پسر سخت"تر"ه؟
پاسخ:
میدونم اما تعبیرت اون منظور من نبود. از نظر من ذات دختر حیا داره و عاطفه. ذات پسر همه چیز رو با هم داره. هم حیا و هم جسارتِ طغیان. هم مهربانی داره هم اقتدار، هم اشک داره و هم صلابت. ولی دختر فقط مهربانی داره. فقط اشک داره. فقط حیا داره. (معلومه که به نسبت و مقایسه دارم میگم و اینها صفر و یک نیست.)
برای تربیت پسر باید بین همه این حس ها و حالات تعادل ایجاد کنی و تدبیر بیاموزی و او رو قوام علی النساء قرار بدی. نه همیشه باید با صلابت باشه بدون اشک و نه همیشه باید مقتدر باشه بدون محبت. ولی برای دختر، دختر فی نفسه مهربونیش غالبه. فی نفسه عاطفه زیاد داره. اصلا قرار نبوده و نیست که دختر در جای خاصی صلابت خاصی به خرج بده(زندگی معمولی رو میگم نه کسی که به جبر ناچاره در جنگ باشه که اصلا به خاطر ویژگی ذاتی زنانه که بر زنان جنگ وارد نیست) قطعا شاید در شرایطی خاص پیش بیاد که زن صلابت بخواد ولی اگر در همون شرایط لازم هم زن صلابت نداشت مسئولیتی متوجه او نیست.. المراه ریحانه لیست بقهرمانه. قرار نیست قهرمان باشه. قراره لطیف باشه همیشه.. ولی مرد همه‌چیز باید باشه. مثلا هم باید جسور و ریسک‌پذیر باشه و هم باید مدیر و محتاط. باید همه احساسات وجودش در تعادل باشه. او هم باید با دیدن یتیم اشک بریزه و هم باید کفار رو به رگبار ببنده. و از طرفی برای تک تک اعضای خانواده‌ش و کل نظام و جامعه‌ش مسئولیت و وظیفه توامان داره. کلا از نظر من تربیت کسی تا این حد متعادل و تا این حد مسئولیت‌پذیر واااقعا کار سختیه. باید اینقدر مرد باشه که اگر زن قرار بود به چیزی غیر از خدا سجده کنه به او سجده کنه...
نگفتم اینها در ذات مرد نیست. منظورم ایجاد تعادل و تدبیر آموزی بین همه این صفات بود که دشواره در حالی که برای زن بولد کردن صفات جمالی به خوبی برای ایفای نقشش جواب میده.
علاوه بر این قبلا هم گفتم دختر کلا خونگیه و با خانواده‌ش دمخوره و تربیتش با خانواده است و راحت‌تر به نظر میاد ولی پسر رو نمیشه نگه داشت،  میره تو اجتماع و خودش مستقلا بزرگ میشه و تو فرصت کمی داری که همه‌چیز رو بهش بیاموزی.. پسر رو باید جوری بزرگ کنی که خودش تنهایی بتونه بهترین انتخاب رو برای همسر آینده‌ش داشته باشه اما دختر همیشه قراره توسط کسی حفاظت بشه. و شارع مقدس به پدر(باز هم پدر!) میگه اگه نتونست درست انتخاب کنه کمکش کن. مسئولیت انتخاب دخترت هم با تویه.کلا پسر تا آخر عمر همه‌کاره است و مسئول و موظف‌.
راستش من الآن غاااالب مشکلات جامعه و اجتماع رو از رفتارهای ناصحیح مردان جامعه و تربیت غلطشون می‌بینم. نه از دخترها..که بی‌حجاب شده‌ن یا پسرانه رفتار میکنن. غالب اشکال از رفتار پدرها و پسرهای جامعه است که متعادل و قوام خانواده‌شون نبودند..حالا میگم اصلا قرار نیست توجیه بشی. این نظرات شخصیه و ممکنه غلط باشه یا حتی در آینده تغییر کنه.

+پاسخم به کامنت قبلیت رو که اصلا ویرایش نکردم ولی اولی رو همون موقعِ پاسخ دادن ویرایش زدم و بعد خواستم قضیه همجنس بودن مادر و دختر رو هم بگم یادم اومد رو ویرایش پاسخ حساسی بی‌خیال شدم. ولی کلیت پاسخ تو ویرایشم تغییر نکرده.
ممنون از نکته‌ت.:)
اتفاقا من دقیییقا حدیثی از پیامبر رو خوندم که تقریبا مضمونش این بود که در دنیا نسبت به هر چیزی، چیز برتری وجود دارد و فرزند دختر از پسر برتر است!!!
این حدیث توی کتابی بنام دخترانه نوشته شده بود که اگر اشتباه نکنم توی حرم امام رضا بهمون دادن. 
اتفاقا یه بار با یکی از دوستانم بحث بود و دوستم میگفت اییینهمه احادیثی که راجع به برکات و برتری دختر داشتن گفته میشه بخاطر دلخوش کردن عربها و عوض کردن فرهنگشون و غیره است... من بهش گفتم در بطن حرف تو، متهم کردن ائمه به دروغگویی یا فریب وجود داره. اونا واسه ی دلخوشی دختردارها اینهمه حدیث نگفتن، این چیزیه که واقعا وجود داره.
اتفاقا شبهه ی این حدیث رو هم مطرح کرد که: زنی که فرزند اولش دختر باشه خوش یمن و بابرکته.
گفت یعنی حضرت زهرا پس چی؟
گفتم: این حدیث نگفته زنی که فرزند اولش پسر باشه برکت نداره. یعنی زنان زیاااادی که فرزند اولشون پسره بابرکت و خوش یمن هستن (خدا میدونه کدوماشون پربرکت هستن و کدوماشون نه) و حضرت زهرا هم که معلومه بابرکتترین زنه.
ولی زنی که فرزند اولش دختره حتما با برکته.
یعنی اثبات این یکی، اون یکی رو نفی نمیکنه       ‌           
پاسخ:
هرطور صلاحه :)
راستش حرف من مفهومه و من همچنان هیچ کس رو برتر جنسیتی نمی‌بینم.
و نگفتم احادیث برای دلخوش کردن و یا نعوذ بالله دروغ هستند! میدونم که حرف هام گویا بوده :)
 داشتن  خواهرو برادر هر دو خیلی به تربیت کمک میکنه،نوعا پسری که خواهر داره بعد عاطفیش قوی تره و درآینده بهتر ویژگی های زنانه همسر و دخترشو درک میکنه 
تو تحقیقات میدانیم پسرایی که خواهر نداشتن خیلی کمتر میتونن نیازهای جنس مخالفشون رو درک کنن
پاسخ:
قبول دارم که اثرگداره ولی قطعی نیست اینها. و خدا صلاح رو بهتر میدونه.
۱۵ تیر ۹۸ ، ۰۸:۴۰ تسنیم ‌‌
آخه من متوجه‌م چی میگین. ولی آیا این شما نیستین که دارین جوش تربیت پسری رو می‌زنین که هم باید حیا داشته باشه هم جسارت طغیان، هم مهربانی داشته باشه هم اقتدار، هم اشک داشته باشه هم صلابت؟ میشه کسی که خودش اینا رو توامان نداره، بتونه همچین کسی رو تربیت کنه؟ مسئولیت با مرده روی کاغذه. آیا مادر ضعیف، بچه‌ی ضعیف بار نمیاره؟ نمیگم فقط مادر مهمه، ولی هر کدوم از والدین شخصیت سستی داشته باشن، تربیت می‌لنگه.

+ منظورم همون جمله‌ای بود که اضافه کردین. چون اگه اضافه می‌کنین برای منه دیگه، باید بدونم :)
خواهش می‌کنم :)
پاسخ:
مسئولیت با کیه؟ من اینو میگم. من اگر دارم جوش میزنم دارم لطف میکنم. اما وظیفه‌م این نیست. رو کاغذ یعنی چی؟ پدر باید جواب پس بده بابت عاقبت خانواده‌ش! :/
اصلا این همه حقی که با مرده برای اینه که زندگی رو بتونه مدیریت کنه. چون باید جوابگو باشه. ولی زن مطیعه. زن همین که از ارزشها پیروی کنه ماجوره. قرار نیست برای بد و خوب بقیه جوابگو باشه.
من میفهمم چی میگی ولی به نظر من مادر و پدر قوی خیلی راحت‌تر دختر قوی تربیت میکنن تا پسر قوی. ضعیف هم باشن که هردو ضعیف میشن ولی بازم پسر فلاکت بارتر میشه وضعش تا دختر. نمیدونم ولی نظرم اینه چون بار حق و مسئولیتی که به دوش پسره خیلی بیشتره. باید بتونه اوضاع زندگی خودش و چند نفر رو مدیریت کنه و نسبت به جامعه هم مسئولیت داره.

چیزی اضافه نشده فقط ویرایش جمله بوده تا جایی که یادمه.
۱۵ تیر ۹۸ ، ۰۹:۳۶ تسنیم ‌‌
الان یادم اومد واسه‌ش مثال بزنم. من نمی‌دونم چقدر این نقل قول موثقه، ولی پای منبرها شنیدم. حضرت علی (ع) فک کنم تو جنگ صفین بود که می‌خواستن پرچم رو بدن دست محمد حنفیه که پرچم از دستشون میفته. بعد پرچم رو میدن به امام حسن و به محمد حنفیه میگن تقصیر تو نیست، این ضعف رو از مادرت گرفتی. یعنی حتی صفتی مثل شجاعت پسر، به مادرش هم برمی‌گرده.
پاسخ:
منم همینو میگم که تربیت پسر سخت تره دیگه. :)
کار سختیه انتقال شجاعت به پسر. مادره ناکام مونده تو تربیت پسر اونقدر شجاع.
منم همینو گفتم. میخوای بگی صفاتش از مادر میره پس تربیت مادر موفق یعنی دختر موفق سخت‌تره. ولی می‌بینی که در نهایت نکوهش به پسر میرسه بابت شجاعت نداشتن نه به خواهر یا مادرش. این برای پسر نکوهیده است نه دختر.
قطع به یقین صفات بچه از مادر و پدر هردو به ارث میرسه. برخی از این، برخی از اون. برای دختر هم همینه. این تو هردو مساویه.
بالاخره هرکس نظری داره دیگه. 
خیلی موضوع حساس و خاص و تعیین‌کننده‌ای نیست. حرف شما رو هم قبول دارم.
اینو کپی پیست کردم آلارم اومد؟
...
ولی من عاشق دختر هستم 😞😞😞😞
پاسخ:
خدا قسمتت کنه ان‌شالله.😊
هرچند که می خواستید بی طرف بودن رو انتقال بدید توی نوشته تون اما من به مقدار زیادی جهت گیری های مختلف پنهان توی متنتون دیدم 
به هرحال ان شاءالله که همه بچه ها عاقبت بخیر بشن
پاسخ:
کجا مثلا؟ و به نفع کدوم جنس؟
ان‌شالله.
اینکه من میگم نمی‎خوام از رحمت دخترداری محروم شم از جهتِ شوق برای کسبِ اون رحمت زیاده. نه اینکه بگم هرکی دخترنداره لزوما محروم از رحمته! اون رحمت ممکنه به شکل دیگه‎ای به اون فرد برسه ولی دختر داشتن نوع خاصی از رحمت رو شامل حال پدر و مادر می‎کنه که نداشتنش نمی‎کنه. (می‎رسونم منظورمو؟)

حضرت ابراهیم با وجود داشتن دو فرزند پسر دست دعا برمیداشتن و برای دختردار شدن دعا میکردن. من فکر نمی‎کنم احادیث بسیار زیاد و متنوع ائمه از ارزش دخترداری فقط و فقط به دلیل نگاه اون زمان جامعه به این جنسیت باشه و هیچ حکمت دیگه‎ای نداشته باشه. اونم با این همه تاکید و مطالب مختلفی که در این باره هست. 
پاسخ:
نه مفهوم نیست چون میگی اون رحمت ممکنه به شکل دیگه ای برسه ولی از اون طرف میگی دختر داشتن نوعی از رحمته که نداشتنش اونو شامل حال والدین نمیکنه. این نقض اونه که! :دی

شاید هم حکمتهای دیگری داره. ولی من همچنان برتری جنسیتی برای صرفِ دختر بودنِ یک بشر قائل نیستم.
مثلا این قسمت لوسی می جان : 
زندگی‌هامون چپه شده! پسرها ازدواج میکنن میرن دنبال زندگی و خانواده همسرشون و در حالی که عروس باید به خانواده‌ی همسرش وارد بشه، الآن دامادها به خانواده خانمشون وارد میشن و از خانواده خودشون می‌بُرن! همین چیزهاست که برکت رو از زندگی‌ها دور میکنه دیگه...

به نظرم مقدمه و نتیجه هر دو سلیقه ایه
پاسخ:
سلیقه‌ای نیست اینها متن وظایف دختر و پسر در قبال والدینه. مسئولیت رسیدگی به والدین با پسره چون دختر کلا وابسته به اذن همسره ولی پسر استقلال رای داره. منطقیه که وظیفه او بیشتر باشه.
اون رحمت به شکل دیگه‌ای برسه اما نه دقیقا اون رحمتی که با دخترداشتن بهش می‌رسه. این واسه هرعمل دیگه‌ای هم صدق می‌کنه. آقا من نمی‌تونم منظورمو خوب توضیح بدم :| 

چیزی که شما میگید رو منم قبول ندارم. اصلا به نظرم از عدل خداوند به دوره. ولی شاید لطف و رحمتی که خدا به واسطه دختر به یه خانواده میده به دلیل لطافت‌های دخترانه و ویژگی‌های اون جنسیت باشه. الله اعلم.

ان‌شاءالله خدا به صلاح هرکس بهش دختر بده یا پسر یا هردو :)
این بحثام مهم نیست. اینکه هر بچه‌ای که بهمون امانت داده میشه به نحو احسن تربیت شه و عاقبتِ خیری براش رقم بخوره‌ست که مهم‌ترین چیزه. بیخیال ;)
پاسخ:
فهمیدم حرفت و. ولی همینو دارم میگم"عمل". چیزی که توش تعیین‌کننده نبودی، چیزی رو سبب نمیشه، این "عمل" تویه که باعث رحمتی میشه. آدمیزاد به صرف زاد و ولد دختر، یا زاد و ولد پسر چیزی بهش نمیرسه مگر اینکه تکریم اولاد رو بلد باشه. من نظرم اینه. شایدم نظرم صحیح نباشه. و فقط به صرف اینکه بچه‌ای دختر شده خدا کلی رحمت بریزه رو سر خانواده‌ش.بعید هم نیست والا.

همون الله اعلم.
آره انشالله. خدا هرچی میده لیاقت نگهداری و تحویل درست امانت رو بده ان‌شالله. همین مهمه بقیه.ش مهم نیست...
۱۵ تیر ۹۸ ، ۱۵:۰۶ محمد فرهمند
یکی بیاد به من زن بده، بچه هر چی بود فرقی نداره. اصلا بود و نبودش هم فرقی نداره
پاسخ:
باید به دنبال زن رفت. نمیان بهتون بدن. :)
۱۵ تیر ۹۸ ، ۱۵:۱۸ منتظر موعود
"از نشانه‌های سعادت زن برگرفته از lucy-may.blog.ir از نشانه ها نه تنها نشانه سعادت زن. بنابراین بروز این نشانه برای حضرت زهرا ابدا ضروری نبوده.
" امام رضا و امام حسن عسگری_علیهما السلام که در منابعی گفته میشه اصلا دختر نداشتند و بک فرزند داشتند." برگرفته از lucy-may.blog.ir
بعضی ائمه فقط یک پسر داشتند :) خوب چون در نسل اون ائمه قرار بوده امام باشه و قرار نبوده اون وسط کسی در مقام و مرتبه حضرت زهرا برای امتداد نسل نبی اکرم ظاهر بشه. بعضی پیامبرا هم فقط یه دختر داشتن در نهایت. 
"حالا نگاه کن ببین دختران ائمه بیشتر بودند یا پسران" برگرفته از lucy-may.blog.ir
شما شمردی؟
"ولی از اون طرف ببین چقدر توصیه از ائمه رسیده که برای پسر شدن فرزند چه‌ها بکنید!" :/ برگرفته از lucy-may.blog.ir
دیدی این احادیث اکثرا در پاسخ به کسیه که اومده پیش امام پرسیده دوست دارم پسر داشته باشم چی کار کنم پسر دار بشم؟
"(خودم تو کتاب معتبری خوندم و کتابه خونه مامانمه)" برگرفته از lucy-may.blog.ir این جمله فوق علمی رو تو اکثر مباحث دارین.
"عروس باید به خانواده‌ی همسرش وارد بشه" برگرفته از lucy-may.blog.ir
بایدش مبنای دینی داره؟ مثلا حضرت زهرا به خانواده همسر وارد شدن؟ بعد شرح وظایف دینی براش تعریف شده که عدم انجامش برکت بر باشه؟
راستی بعد تولد پسرهاتون تو بازی پلنگ ها ببرها آرزوی دختر بودن بچه پلنگ خواب تو خانواده تون بود.
تکریم زن و دختر مبنای دینی و اسلامی داره. اینکه شما دوسش نداری رو نباید به دین بچسبونی.

پاسخ:
اگر کسی بخواد مفهوم بحث من رو متوجه بشه میشه. دیگه لازم به توضیح اضافه نیست جون تکرار مکرراته. و اون بازی پلنگ آرزوی مستر بود نه من. و عرض هم کردم آرزو داشتن و دعا کردن اشکالی نداره. حسرت خوردنه و گیرِ به جنسیته که اشکال داره. قبلا هم بارها گفتم مستر دوست داشت گل پسر دختر باشه.
تکریم زن مبنای دینی داره ولی کسی نگفته پسر کریم نیست و کرامت نداره یا کرامتش از دختر کمتره.ان اکرمکم عندالله اتقاکم! فقط تقواست که کرامت‌آفرینه.
وظیفه پسر در قبال والدین واضحه هر منبعی دوست داشتید بخونید.
نظر شما با من متفاوته نمیدونم چرا تو چیزی که اصلا تعیین‌کننده دنیا و آخرت کسی نیست بحث میکنیم؟
مرسی لوسی(:
میدونی وقتی میگن دختر باید فلان طور تربیت بشه.یا تربیت پسر فلان طوره و سخته نمیدونم چی بگم.امم خب تربیت دو طرف سخته!خیلی سخت! و به نظرم زیادم این حرف درست نیست که جامعه الان اینطوریه یا جامعه قبلا راحت تر بوده یا هرچیز دیگه ایی.یه جورایی تطبیق تربیت با جامعه مثل هوپیتال گرفتن توی کسر میمونه.هردو صورت و مخرج باهم دیگه تغیر میکنن و هوپیتال گرفته میشن.
خلاصه که اره.بچه فقط تنش سالم باشه و خوب باشه.
انشالا روزی بیاد که مادر دختر هم بشی.مثل همنجوری که مادر پسر بودی((:
پاسخ:
بله هر دوتاش خیلی سخته. خیلی سخت. ^_^
و همیشه هم سخت بوده هر دوره ای یه جور.
الهی امین ^_^
۱۵ تیر ۹۸ ، ۱۶:۳۵ تسنیم ‌‌
حالا ان‌شاءالله بعد از اینکه من دختردار و پسردار شدم و شمام دختردار شدین و بچه‌هامون به سامان رسیدن، بحث رو ادامه میدیم :))
(گرچه که اثبات شیء نفی ما عدا نمی‌کنه، ولی اون موقع حداقل هر دو، هر دو رو تجربه کردیم D:)

+ الان که دفعه‌ی اول تاییدشه. آلارم! دفعه‌ی اول برای تمام جواب کامنت‌ها میاد، ولی اگه بعد از جواب دادن و تایید کردن، بخوایم دوباره آلارم بده باید حذف پاسخ بزنیم و دوباره پاسخ بدیم. اون کپی پیست رو واسه این گفتم که اگه فقط خواستیم تغییر جزئی تو جواب بدیم، لازم نباشه بعد حذف دوباره کل جواب رو تایپ کنیم.
پاسخ:
مامان محمد مهدی هردو رو داره با من موافقه ها :دی
کلا غالب کسانی که نگاه دینی داشتن و هر دو رو دارن با من موافق یوده‌ن ولی از بابت ازدواج، نگاهشون برعکسه. یعنی میگن عروس کردن دختر بسی پر رنج‌تر از داماد کردن پسره. البته میگم نگاه دینی مهم بوده نه نگاهِ عصای دست و گریه‌کنِ سر تابوت و فمینیستی و اینها!
شاید هم همجنس بودن مادر و دختر علتشه ولی من از پدرها هم اینو شنیدم. که تربیت پسر! امان از تربیت پسر!
باشه قول بده بیای بهم بگی بچه‌هات چی بودن ^_^
ان‌شالله اولاد صالح و سالم و زیاااد خدا بهت بده.

+خب همین کار و کردم. میخوام ببینم دوباره آلارم اومد؟ الان دوباره قبلیه رو ویرایش میکنم دوتا نقطه میذارم قربون دستت یه چک بکن :)
فکر کنم پیام منو خوب نخوندین. من مکالممو با دوستم گفتم که فکر کردم به نقد این بحث کمک میکنه. نگفتم که شما ائمه رو به چیزی محکوم کردین.
در هر صورت چه نخوایین ببینین یا بخوایین، احادیث زیادی وجود دارن که بصورت قطعی از رحمت خاص و ویژه ای در دنیا و آخرت حرف میزنن که فقط بخاطر دختردار شدن به پدر و مادر میرسه. و این به این معنی نیست که پسردارها اصلا شامل رحمت نمیشن. 
پاسخ:
منم همین رو به شما میگم. صرف دختردار شدن رحمت خاصی رو شامل حال فرد نمیکنه. فقط به این علت که جنسیت فرزند دختر شده چیزی به والدین نمیرسه مگر اینکه تربیت و فضای زندگیشون شایسته‌ی دریافت رحمت حضور دختر باشه که برای پسر هم دقیقاً همینطوره.
این موضوع اصلا اونقدر مهم و تعیین کننده نیست. هست؟
 و اینکه در جواب دوستمون گفتین مسئولیت رسیدگی به والدین با پسره رو از کجا میگین؟ یا اینکه قبلا گفتین عروس باید وارد خانواده ی همسرش بشه از کجا اومده؟ از عرف یا احکام اسلامی؟
تنها در صورتی دادن نفقه ی پدر و مادر بر پسر واجب میشه که پدر و مادر محتاج و نیازمند این نفقه باشن وگرنه در غیر اینصورت تنها واجب النفقه ی پسر زن و بچه ی خودشه و  اینجاست که وظیفه ی خاصتری نسبت به دختر در رسیدگی به پدر و مادرش نداره. 
پاسخ:
اگر پدر و مادر محتاج باشن که نفقه اونها بر پسر و دختره و فرقی بین پسر و دختر نیست.
ولی مثلاً نماز و روزه اونها هیچ وقت بر دختر واجب نمیشه و فقط بر پسره.
اگر کمک بخوان، کمک به اونها برای پسر واجبه ولی برای دختر منوط به اجازه همسرشه. نگهداری از والدین برای دختر به اجازه همسره.کلا چون پسر استقلال رای داره طبیعتاً وظایف بیشتری متوجهشه.
قطعا هم پسر و هم دختر وظیفه اخلاقی نسبت به والدین دارند و نباید کم بذارن.
قطعا یه تفاوت هایی وجود داره بین جنسیت دختر و پسر
و نمیشه کتمانش کرد..
ولی این نگاه جنسیتی به نظرم یع جاهایی بیش از حد مقدارش پیش رفته :|
پاسخ:
قطعا تفاوت هست. این دو اصلا شبیه نیستند. منم موافقم با شما.
۱۵ تیر ۹۸ ، ۱۸:۳۹ تسنیم ‌‌
مرسی ^_^ همین‌ها واسه‌ی شمام :)

+ Yes، الان باز آلارمش اومد.
پاسخ:
قربونت. ممنونم :)

+ممنون که ما را آموختی ^_^
۱۵ تیر ۹۸ ، ۲۰:۳۸ منتظر موعود
تکریم زن مبنای دینی داره در پاسخ به این علاقه شخصی شماست که علاقه ای به امری که مبنای دینی داره ندارید. حرفی از کرامت داشتن یا نداشتن پسر نیست که با این جوابش رو بدین.
اینکه عروس باید به خانواده همسرش وارد بشه و به دلیل عدم انجام این سنت اسلامی برکت از زندگی ها رفته رو از کجای دین در آوردین؟ اینکه پسر شرح وظایفی داره موضوع سوال نبود و قرار هم نبود منبع معتبر در این باره معرفی کنید. اون درباره اینکه حسنه بودن دختر در برخی روایات مصداق محنت بودنه بود.
آیه ان اکرمکم عند الله ... درباره بودنه نه داشتن.
چون شما نظرتون رو دینی دونستین و سایر نظرات رو چسبونده شدن به دین، بحث کردم وگرنه اینکه این پست احساس و نظر شخصی شماست و ربطی به دین نداره، کاملا اون رو از موضوع بحث بودن خارج می کنه. خوبه آدم برای خودش احساس خوب بسازه.
پاسخ:
آیا من گفتم تکریم زن مبنای دینی نداره؟ اینو نگفتم. 
گفتم برتری جنس دختر بر پسر مبنای دینی نداره. سوادِ من اینو میگه. گفتم از نظر من کرامتی وابسته به صرفِ جنسیت وجود نداره. نه پسر بر دختر و نه دختر بر پسر. و انسان(چه زن و چه مرد) فی نفسه کرامت داره و کرامت بیشترِ یک نفر فقط از تقوای او ناشی میشه نه جنسیت او.

+اضافه شد: و من به کدوم امری که مبنای دینی داره علاقه ندارم؟ :/ 
من گفتم علاقه‌ای به تکریم "روز دختر" ندارم! نکنه فضیلت روز دختر هم مثل فضیلت شب قدر در احادیث وارد شده و من بی‌خبرم؟  :/

آیا من گفتم به خاطر وارد نشدن عروسه که برکت از بین رفته؟ اینو نگفتم.
گفتم به خاطر حذف شدنِ پدر و مادر از زندگی پسرهاست که برکت از بین رفته. در حالی که پسر برای رسیدگی به والدینش وظیفه بیشتری داره اما ما رسیدگی به والدین رو به دخترها سپردیم.و پسرها میرن به سمت خانواده خانمشون و از والدین خودشون غافل میشن و برکت ها از بین میره.  "اگر دختر نداری همراه و کمک رسان نداری چون پسر بعد از ازدواج می ذاره میره!" اینو خیلی میشنویم. آیا اینطور نشده جامعه ما؟ حال آنکه پسر همیشه باید بمونه و اگر دختر رفت به لحاظ دینی نکوهش کمتری متوجه اوست چون او وابسته به اذن همسره و وارد زندگی و اختیار همسرش شده. عرض کردم پسر استقلال رای داره پس طبیعتا وظیفه بیشتری داره. ولی دختر خدمت کردنش وابسته به اذن همسرشه. چه چیزِ این لزومِ مطیع همسر بودن و وارد شدن عروس به زندگیِ پسر براتون عجیبه یا غیر دینیه؟ دختره که مطیع پسر میشه، و قرار نیست پسر مطیع دختر باشه. اولین + رو هم بخونید.

آیا انتظار دارید الآن پاشم برم خونه مامانم دنبال کتاب و صفحه‌ش بگردم؟ من فقط از این بابت این جمله رو گفتم که مخاطب بدونه خودم دیده‌م یعنی واقعا اینو خونده‌م و از کسی و منبع موهومی و دستِ چندم، چیزی رو روایت نمیکنم. حالا اگر هم مخاطب فکر کرد دروغ میگم خب چه کار کنم؟ میتونه باور نکنه. و براش بهتره که اصلا وب منو نخونه. این تصمیم با خودشه که بپذیره یا نه. به نظر شما دروغ گفتم؟ خب باور نکنید. در بحث خللی ایجاد نمیشه.

بعدم نگفتم حسنه مصداق محنته. عرض کردم در نقل دیگری از این حدیث به جای واژه حسنه واژه‌ی محنت اومده.

خوب و صحیح بخونیم. البته قبول دارم که انتقال پیام با متن نارسایی‌هایی داره ولی نه تا این حد که چیزهایی رو به من نسبت بدید که ادعا نکرده‌م!

عجب بحث چالش برانگیزی بود این یادداشت!

بنده هم بعنوان بابای دو تا گل پسر (دوقلو) مطلب را و همۀ نظرات و پاسخ ها را خواندم و استفاده کردم...


پاسخ:
بله من خودم انتظارشو نداشتم! بیشتر پست، برداشت و نظر شخصی بود اما اینقدر چالشی شد.
خدا حفظ کنه کوچولوهاتونو. ان‌شالله زیر سایه عنایات حضرت حق بزرگ بشن.
لطف دارید. اگر دوست داشتین خوشحال میشیم نظر خودتون رو هم بگین..
من در کل و بدون توجه به ریز جزییات باهاتون موافقم
و کلا من شخصا ضمن اینکه واقعا دختر و پسر برام فرقی نمیکنه ولی ترجیحم بر پسر دار شدن هست..
بگذریم... فکر کنم این اولین پستیرهست که نوشتی و من کاملا باهات موافقم ****:)
پاسخ:
آره باید کلیت متن رو دید. :)
واقعا؟ ولی اینطور یادمه که با پستهای دیگری هم موافق بودین شما.
حیف که خارج از بیان کامنت میذارید ونمیشه کامنتهاتون رو ردیف کنم و ببینم.
۱۸ تیر ۹۸ ، ۰۴:۵۴ آشنای بی نشان
یه چیزی تو کامنتا دیدم که زیاد به پست ربطی نداره ولی مساله ای هست که مدتها ذهن منو مشغول کرده
این که صفات بچه از پدر و مادر بهش ارث میرسه
برای من نقش تربیتی مادرم خیلی زیاد بوده تا پدرم
اما یه سری رفتارها و خصوصیاتم دقیقا خصوصیات پدرمه
پاسخ:
بله من خودم یه سری از خصوصیتهای خودم و مستر رو واقعا تو بچه‌ها می‌بینم.
با اینکه اینها هنوز خیلی کوچیکن و به قولی بکر و دست‌نخورده است شخصیتشون. 
۱۸ تیر ۹۸ ، ۰۹:۵۷ آشنای بی نشان
مسئله عجیب و جالبیه
پاسخ:
خیلی. واقعا منم بهش زیاد فکر میکنم.
۱۸ تیر ۹۸ ، ۱۵:۲۳ دختـرِ بی بی
عاقا من الان این پست و کامنتاشو خوندم
خیلی خوب بود
میگم چجوری اینهمه مفاهیمو میتونی در قالب نوشتار انتقال بدی؟؟؟
من خیلی ناتوانم در این موضوع :(
پاسخ:
قربون تو.
واقعا منتقل شد؟ من احساس موفقیت ندارم البته!
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
*** ***** **** *** ****** ** **** **** ***** ** ***** *** **** ** *** *** *** ****** ******* ** **** * *** *** **** ******* ***** *** *** *********** **** **** ******* ***** **** *** * *** ******** *** **** ** ***** ***** *** ***** **** **** ** **** ** ******* * ****** ** ****** ** **** ** ****** ********* *** ** **** **** ** *** ****** ** ****** ** *** **********
**** ***** *** ****** ** ****** ***** **** *** ** ** ** **** ****** ****** *******





***** ******* ****** ** ********* ***** *** *** *** *** ***** ** **** ***** *** **** * **** *** **** ***** ***** ***** ***** *** ****** **** ************** *** *** * **** * ******* *** * **** ** **** **** **** **** * **** *** ****** *** ***** *** ** *********

لطفاً این نظر رو عمومی نکنید، اما پاسخش رو همینجا عمومی بنویسید.

پاسخ:
خب هرکس یه عقیده‌ای داره و برای چیزی زندگی میکنه. 
من به نسبت خیلی‌های دیگه سطح بچه‌دوستیِ متوسطی دارم. یعنی به نسبت اونها بچه‌دوست حساب نمیشم و حقیقتاً دو تا پسربچه برای خودم کافیه. درسته که من موقع تولد اولی و دومی گوشه نگاهی هم به عمل صالح بودنِ این فرزند آوری داشتم. ولی حقیقتاً حتی اگر ازمون نخواسته بودند بیشتر بچه بیاریم، بازم این دوتا رو می‌آوردم. اما از اینجا به بعد اگر بچه میارم به خاطر لبیک گفتن به ولی امرم، مدیون نبودنم به نسل تشیع در جهان آخرت، شرمنده نبودنم نزد حضرت رسول_صلوات الله علیه(که فرمودند به زیادی امتم افتخار میکنم) و امثال این نیت‌هاست. و اگر بزرگان بیان و بگن دیگه لازم نیست بچه بیارید و تکلیف از شما ساقط شد قطعا دیگه فرزند نمیارم چون اوضاع جسمیم اصلاً مساعد نیست. ولی تا وقتی نگفتن وهمچنان فرزند آوری رو تکلیف کردن، بر خودم لازم می‌دونم اطاعت کنم چون عقلم اینو میگه. کلا بچه‌های بعدی رو ان‌شالله خدا توفیق بده با نیت خاص و خالص الهی میارم.. این حد از عقل داشتن هم خیلی سطح خاص و بالایی نمیخواد به نظرم! کافیه به آخرت و روز پاسخگویی، قدری ایمان داشته باشی. 
بماند که عمیقاً معتقدم تولد هر فرزند والدین و مخصوصاً مادر رو جهشی بالا می‌بره تو طی کردنِ پله‌های معرفت. در نتیجه چرا خودمو محروم کنم؟
این لینک شما خیلی بی‌ربط به نظرم رسید. من خودم دوبار تجربه‌شو داشتم و نمیدونم الآن چه نتیجه‌ای میخواستید بگیرید؟ که چون سخته بیخیال بشم؟ یا چی؟
قطعا سخه ولی خوشبختانه یا متاسفانه اعتقاد دارم هیچ سختی‌ای در راه خدا بی‌پاسخ نمی‌مونه.^_^
ممنون از پاسخت، اما منظور من اصلاً این نبود....
اتفاقاً منظورم همون مواردی بود که توی لینک ذکر شده، یعنی میخوام بگم بعضی ها اون تصورات رو از بچه آوردن دارند، اما شما برعکس، انگار که هیچ بدی ای نداره.... فقط بحث سختیش نیست.
اگه بازم منظورم رو نرسوندم بی خیال.... 
وگرنه معلومه که بحث ثواب و.... رو همه میدونند.....
پاسخ:
تو لینک چی گفته جز سختی زایمان؟
من بچه دارم و زایمان داشتم. در نتیجه چیزی که میدونم تصور نیست و واقعیته. و چراییِ قبولِ تجربه مجددس هم به خاطر ثوابش و همه عواملشه که تو کامنت قبلم گفتم.
بچه هیچ بدی ای نداره فقط سختی داره. از نظر من.
بیشتر از این چیزی ندارم بگم راستش. شرمنده که منظورتون رو نفهمیدم.