2036.
دوشنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۱۲:۵۷ ق.ظ
من فکر میکنم که جهان رو بر پایه ی روابط علت و معلولی ساخته ن؛
و رفتارهای ما،
در میزان اثرگذاری این علت ها بر معلولها نقش داره.
و اگر علتی برای کسی معلول خاصی رو باعث میشه؛
و برای ما نه،
به خاطر اینه که ما با رفتارمون،
اثر اصلی این علت ها بر معلول ها رو کم می کنیم.
گاهی اونقدر گناه می کنیم،
که حتی اگر تخم مرغی از دیوار خونه مون به زمین بیفته؛ نخواهد شکست!!
+نظرتون چیه؟
به نظرتون مبهم اومد؟
ادامه ی مطلب رو بخونین!
ادامه ی مطلب رو فقط برای توضیح می نویسم و هیچ ارزش دیگه ای نداره.امروز مطلبی رو خوندم که خیلی منو متاثر کرد. حتما همگی از این دست ماجراها زیاد شنیدین که کسی از علما و صلحا، با کوچکترین اشتباهی یا گناهی دچار مصیبت میشه و سریع تاوان گناه یا خطاش رو می بینه، نمونه ش در انبیا هم که خیلی زیاده، مثل حضرت یونس که به خاطر صبری که نکرد (کاری که گناه نیست و پیامبر معصوم است) در شکم ماهی زندانی شد، یا حضرت یوسف که به خاطر غفلتی که کرد و از یک زندانی نجات یافته طلب یاری کرد، سالها بیشتر در زندان موند، یا حضرت پدر، که با خوردن یک میوه ی ممنوعه کل خاندانش رو بدبخت کرد! :دی!
ولی ما هرکار هم بکنیم ککمون نمیگزه!
آقای قرائتی تعبیری دارند که انسانها رده های مختلفی دارند مثل شیشه ی عینک، لباس و فرش! بعضی انسان ها مثل بلور هستند که تا خلاف بکنند خداوند اونها رو گوشمالی می ده. مثل شیشه ی عینکند که پاک بودنشون در لحظه مهمه. بعضی مثل لباسند که اگر آلوده بشه شب ون لباس رو میشوریم، و بعضی مثل فرشند، که هرقدر هم کثیف بشن تا شب عید کسی بهشون کاری نداره! خدا می فرماید: اگر مصیبت به تو رسید بخاطر اشتباهیه که کردی.
فکر میکنم سنتی که خداوند در عالم قرار داده سنتی کاملا منطبق بر قانون سوم نیوتنه! ینی هر عملی را عکس العملی است مساوی و در خلاف جهت. (گاهی فکر میکنم نیوتن با این همه نکته ی خلقت که بر ما آشکار کرد قابلیت این رو داشت که ادعای پیامبری هم بکنه!) و این مساوی بودن فقط در مراتب بالای ایمان و تزکیه ی روح اتفاق میفته و هرقدر روح بنی بشر آلوده تر باشه عکس العمل مربوطه کاهش پیدا میکنه. و مثلا به امثال ما میرسه که هرقدر هم نمازهامون از دست بره اتفاقی نمیفته و حتی قضا شدن نمازهامون برامون طبیعی میشه و هیچ عکس العمل مستقیمی در زندگیمون مشاهده نمیکنیم!
تا جایی که این آلودگی حتی میتونه بدیهی ترین قانون خلقت یعنی جاذبه ی زمین رو هم از بین ببره!
این حدیث حضرت امیر_علیه السلام رو حتما شنیدین که هیچ رنجی به مومن نمی رسد مگر اینکه کفاره ای از گناهان وی باشد.. اون رنج متناسب با هرگناه برای هر شخص فرق میکنه..
قضیه ی تخم مرغ بالای دیوار هم اینه:
در «اصول کافی» روایت جالبی از امام صادق_علیه السلام نقل شده است که مردی پیامبر اکرم_صلوات الله علیه را برای طعام دعوت کرد، چون به منزل آن مرد میزبان، درآمد حضرت مرغ پرندهای را دید که روی دیوار تخم گذاشته، اما تخم مرغ نیفتاد یا افتاد و نشکست. پیامبر اکرم از دیدن این صحنه متعجب شدند، مرد میزبان به حضرت عرض کرد: از این تخم مرغ (که نشکست) تعجب میکنی؟ به خدا قسم، من هرگز بلایی ندیدهام، رسول خدا برخاست و از غذای میزبان نخورد و فرمودند: کسی که بلایی نبیند، خدا به او توجهی ندارد. (اصول کافی، ج 3، ص 355)
+این نتیجه گیری دیروز من در مورد سنت کل جهانه، نه در مورد همه ی موارد موجود در جهان! منظور اینکه این قانون کلیت داره ولی عمومیت نداره و البته خیلی هم ممکنه غلط باشه. من فقط خواستم اندیشه های دیروزمو ثبت کنم و با شما به اشتراک بذارم.
البته برای نحوه جهان داری خداوند گزینه های دیگه ای هم وجود داره که الان برام قابل توضیح نیست. من فقط به جنبه ای از این جنبه ها دیروز فکر میکردم! کل نظر من، اصالت نظریه ی سوم نیوتن و سنت علت و معلولی حاکم بر جهان بود. هر اتفاقی نتیجه ی طبیعی یک عمله که این نتیجه ی طبیعی بسته به سرمنشاء اون اتفاق تغییر میکنه. اما همه ش در حیطه ی طبیعت و قانون طبیعته.
۹۵/۰۲/۲۰