ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

ما غلط کردیم و جنگ انگاشتیم...

سه شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۳۵ ق.ظ

دیروز رفتم باشگاه نزدیک خونه مون.

و تصمیم دارم کلاس ورزشی ثبت نام کنم.

در مورد موسیقی هایی که احتمالا میذارن ازش پرسیدم

بهم گفت اگه آهنگ هیجان آور نمیخوای فقط بیا پیلاتس! بقیه ش همه آهنگی و موزیکاله.

بعدم بدون اینکه من چیزی بگم کلی توضیح داد که به خدا ما آهنگ گوش کُنا کافر نیستیم! :/

نمیتونستم و نتونستم تو اون دو دقیقه صحبتمون براش جا بندازم که اصلا تصورم در موردشون این نیست.

اما دلم سوخت. خیلی خیلی.

از این بابت که چقدر بده که مردم رو به سلیقه ی دینداریِ خودمون به سه دسته ی مومن، ملحد و بی غیرت دسته بندی میکنیم و اینقدر بین مردم تفرقه ایجاد کردیم.

که این بنده خدا فکر میکنه خوبه برای منِ چادری توضیح بده که مسلمونه! :/




به یاد برنامه ی نقدی افتادم که چند وقت پیش در مورد کتابهای انتشارات سمت تو تی وی پخش شد.

یک طرفِ میز مناظره آقای زرشناس بود که من تا اون روز نمیشناختمش.

مردی با صورت و محاسن کاملاً تراشیده و آستینهای بالا زده که اصلا و ابدا چهره ی مذهبی رو متصاعد نمیکرد،

و طرف دیگه ی صحبت حجه الاسلام دکتر ذبیحی بود سرپرست سازمان سمت که چهره ی یک حجه الاسلام نیاز به توضیح نداره.

بحث بر سر این بود که کتابهای سمت به عنوان کتب رسمی درسی دانشگاه ها چقدر از اندیشه های نظام پاسداری میکنه.

خب در نگاه اول انتظار داشتم جناب زرشناس نقش لیبرالِ بحث رو بازی کنه اما کاملا برعکس بود و چنان با هیجان و از سوزِ دل به حمایت از مبانی نظام و کوبیدنِ متونِ کتابهای سمت و متهم کردنشون به ناسیونالیست بودن، لیبرال بودن، ضد نظام و ارزشهای اسلامی و ملی گرا بودن پرداخت که در یک کلام باید بگم شیفته ی تفکراتش، بیانش و دانش بالاش شدم‌.

مردی از رفقای شهید آوینی که در طول صحبتش چندین و چند بار با مستر متحیرانه به هم نگاه کردیم و گفتیم اصلا به تیپ و قیافه ش نمیاد اینقدر آرمان طلب و انقلابی باشه!

بعدم رفتم در موردش سرچ کردم و هی بیشتر ازش خوشم اومد.

جالبه از اون روز ایشون رو تو دوتا شبکه ی دیگه هم دیدم و نشستم پای حرفهاش.

به مستر میگم چی باعث میشه که با مشاهده ی تیپ و قیافه ی آدمها سریع خط کشی می کنیم و اجازه نمیدیم طرف از هویت واقعیش بگه.

من اصلا کار ایشون در نداشتنِ تیپ متدینین رو تایید نمیکنم، حیفِ ایشون که با این علم و سواد و اندیشه، چهره ی متعارف یک اندیشمند اسلامی رو بروز نده، اما با دیدنشون تلنگر خوبی دریافت کردم... قطعا ایشون از من با این ظاهری که دارم خیلی مسلمان تره.

امان از قضاوت بر مبنای فرعیاتِ دینی، امان از تفرقه، امان از حکم دادن به الحاد و ایمان مردم...الامان.



+نمیدونم چقدر منظورم گویا بود! دوست داشتم نکات دیگری هم بگم اما راستش ترسیدم..از دوستان متشرع ترسیدم که منو به کفر متهم کنند و از دوستان غیرمتشرع ترسیدم که توجیه و بهانه ای برای بی توجهی به احکام الهی پیدا کنند.

عمل به احکام الهی تحت هر شرایطی واجب است.

لطفا متن رو آزاد اندیشانه بخونید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۹
لوسی می

نظرات  (۲۲)

۰۹ مرداد ۹۷ ، ۱۰:۴۵ محمدرضا .....
سلام
ظاهرا منظورتون آقای شهریار زرشناس باشه نه زرافشان
ایشون از کسانی هستند که به شدت با مدرنیته و غربزدگی مخالفند و کتابهاشون خواندنی است
پاسخ:
واقعا نوشتم زر افشان؟! چرا آخه؟ :/

بله ایشون منظورم بوده الان تصحیح میکنم. ممنون.
بله اندیشه هاشون خیلی جذاب بود.
سلام.
سلام علیکم
متأسفانه همان اوایل برنامه‌ای که پیرامون محتوای برخی کتب «سمت» از شبکه‌ی چهار پخش می‌شد، برق خانه‌ی ما رفت. این‌روزها برنامه‌ی «بدون توقف» که شامل گفت‌و‌گوهایی با دکتر شهریار زرشناس است،‌ روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 19:30 از شبکه‌ی سه پخش می‌شود.
پاسخ:
سلام. اون برنامه باعث شناخت من از ایشون شد.
الان فهمیدم که دلیل دیدن چندباره ی ایشون بعد از اون روز چی بوده! ممنون.


مشکل اینه که من اصلا اهل تلویزیون نیستم و از برنامه ها مطلع نمیشم.
سلام
این چیزی که گفتید وضع موجود جامعه ما بود اما علت این وضع موجود فقط بد عمل کردن برخی مذهبیها نیست...
شاید به همون اندازه اعتدال نداشتن فکری غیر مذهبیهایی که سوء ظن کلی نسبت به تمام مذهبیها پیدا میکنن باشه...
به قول بنده خدایی فحشا هیچ وقت یک طرفه شکل نمیگیره... دوطرفه هست
حالا ذهنیت منفی دو عامل داره...
یکی عملکرد بد برخی مذهبیها
دیگری ذهنیت نا متعادل یه سری از غیر مذهبی ها

در نا متعادل بودن هر دو شریکن... فقط در دو لباسن...
در واقع این دو گروه هر دو بیمارن...
اگر یک طرف بیماریش درست بشه دلیل نمیشه طرف دوم هم سالم تلقی بشه...

اگر پدیدار شناسانه بهش نگاه کنیم باید بگیم دو طرفه شدن این بیماری موجب بروز این بیماری هست...
اگر این بیماری فقط در یکی از گروهها بود خیلی این بیماری آشکار نبود... لذا نیاز به درمانش هم خیلی حس نمیشد...
اما الان اگر کسی طبیب حاذق باشه میفهمه بیماری آشکار شده لذا باید برای درمان هر دو طرف اقدام کرد...
پاسخ:
سلام. بله کاملا موافقم.
قطعا نگاه غلط یک قشر فقط وقتی موجب بیماری جامعه میشه که قشر دیگه هم نگاه غلطی به ماجرا داشته باشه.
کاملا صحیح فرمودین.
ولی خیلی دلم می سوزه که تو مملکت جمهوری اسلامی، با احکام و مبانی اسلامی، منِ نوعیِ متشرع باید به آدمهای غیرمتشرع لبخند بزنم که اونا بدونن من کافر نمیدونمشون و چشم بر نقض شریعتشون می بندم!
هرچند اصلا فکر نمیکنم این عطوفت و لبخندهای گاهی متعمدانه ی ما و امثال ما هم درمان یا اثرخاصی ایجاد کنه! :/
۰۹ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۰۶ صـــا لــحـــه
دکتر زرشناس...
واقعا یه دونه 

 منم آدمی به تواضع و مهربانی و علمیت ایشون ندیدم.
خداحفظش کنه
پاسخ:
خدا حفظش کنه.
خب ماها در دوره آخرالزمان هستیم دیگه
باید بستر برای ظهور آماده بشه...
بیماری ها باید عود کنه و دیده بشه تا به فکر درمانش بیفتیم...
ناس اینطورن که تا تهدید رو لمس نکنن فکر علاج نیستن
پاسخ:
این المنتظر لاقامت الامت و العوج...
ان شالله روزگار زندگی در اون مدینه ی فاضله رو ببینیم.
بحثتون کافر دونست یا ندونستن اون ها توسط شما هست؟

یا اینکه کافر هستند یا نه؟!
پاسخ:
کافر که نیستند! بحثم اینه که کافر نیستند و شاید گاهی با اون ظاهر خیلی مسلمان تر از ما هم باشند.
آخی..یه وقتی اون قدیما توی یه دوره علمی، شب با ایشون کلاس داشتیم. اونقدر کلاس رو طول دادیم و سوال پرسیدیم و اونقدر جذاب و با سخاوت و با دغدغه موندن و صحبت کردن و جوابمونو دادن که فکر کنم نزدیکای صبح کلاس تموم شد!
تازه یادمه شب عرفه هم بود!!


منم متاسفانه هرچند سعیم رو میکنم، اما باز ناخودآگاه آدمها رو قضاوت میکنم و خیلی ناخوداگاه تحلیلشون میکنم. در سیم ثانیه! البته سعی میکنم بروزش ندم.و تا حدی که میتونم مبنای عمل و رابطه م قرارش ندم.اونقدر که اطرافیانم برعکسش رو تصور میکنن. ولی خودم از درون اذیت میشم بابت این برنامه ای که انگار در ذهنم به صورت پیش فرض وجود داشته! چمیدونم شایدم اثر محیط و تربیت و..بوده 
پاسخ:
واقعا؟ خوش به حالتون ^_^

این خیلی خوبه که من از دیدنِ اقدامِ خلافِ دین ناراحت بشم و بدم بیاد. خیلی هم خوبه. و دوست داشتنِ کسی مثل ایشون هم نباید باعث بشه که بگم خب دیگه پس ریش تراشیدن کار خیلی حرامی هم نیست! چرا هست. و من با مشاهده ی نقض دین نباید بی احساس یا بی تفاوت باشم اما مهم تحلیل نکردن و برچسب نزدن و خود را برتر ندانستنه. نباید فکر کنم حالا که حجابش کمتر از منه پس ایمانش کمتر از منه و من بهترم. فقط این مهمه.
کافر نیستند؟!!
همونطور که نمیشه براحتی گفت هستند همونطور هم نمیشه گفت کافر نیستن!

پاسخ:
نه نیستند. کسی که شهادتین بگه تحت هیچ شرایطی کافر نیست مگر حاکم شرع حکم به ارتداد بدهد.
اگر منظورتون اینه که نمیدونیم شهادتین رو گفته یا نه باید بگم مسلمان زاده مسلمان است.
و اگر در مورد والدینشون هم نمیدونیم، اون بحث دیگری است!
نه، اتفاقا قشنگ نوشتین و مفهوم.
آقای رائفی‌پور (که شخصا هیچ نظری راجع بهشون ندارم) هم اوایل ریش و سبیل نداشتن 😁

+ از این به بعد اول صلح می‌انگاریم :)
پاسخ:
متشکرم از حمایتت.
واقعا؟ نمیدونستم و پیگیرشون هم نبودم و نیستم.

+ولی مواظب باش شیوه ی چشمش فریب نداشته باشه! ^_^
شخصا مشکلی با مذهبی ها ندارم با وجود متفاوت بودن در فکر و روشم باهاشون اما تا زمانی که دهن باز نکنن و مشکل ایجاد نکنن 😊 یعنی نه اول صلحم با کسی نه دشمن... سکوتم...
 ظاهر و تیپه مسیرم رو با افراد متفاوت با خودم و خصوصا مذهبی ها مشخص نمیکنه ، اما فقط کافیه چند کلمه حرف بزنن ! 
همون چند کلمه راهم رو مشخص میکنه باهاشون ...
یکی میره کنار ، یکی مثل بانو دوست صمیمیم میمونه تو گود  :) 
+من وقت باشگاه ندارم 
اررررر
پاسخ:
با همه آدمها همینطوریه دیگه.

+چون میری استخر ^_^
سلام
متاسفانه تو کشور خیلی ها به ظاهرشون قضاوت میشن که بنده هم چند باری به ظاهرم قضاوت شد، باور کنید خیلی آزار دهنده ست. تجربه شده.
ممنون از مطلبی که گذاشتید 
پاسخ:
بله این خیلی بده.
سلام.
حالا که برداشت آزاده میخام بگم که الان زرشناس عامل ورزش نرفتن شما شد؟
پاسخ:
من کلاس میرم. علت و معلول جمله تون هردو اشتباهه!
برداشت لزوما که نباید درست باشه که !

پاسخ:
بله :)
سلام
منم میرم پیلاتس (:  چه تفاهمی (:
البته جایی که من میرم ایروبیک و بقیه ورزش ها هم بدون آهنگ هستن اما من به خاطر مشکل کمرم فقط یه ورزش اروم مثل پیلاتس میتونم برم.
من هیچوقت با ادما به خاطر ظاهرشون مرزبندی نمی کردم. الان هم دوستان خوبی دارم که از نظر ظاهری هیچ هماهنگی با من ندارن و به طرز جالبی میگن از وقتی با تو اشنا شدیم دیدمون نسبت به مذهبی ها عوض شده (احتمالا از بس انسان مسخره ای هستم خخخ)
اما فکر می کنم این طرز فکرم مربوط میشه به زمانی که وارد خونواده همسرم شدم . چون تقریبا اکثریت غریب به اتفاقشون اصلا ظاهر مذهبی ندارن اما برای همه مراسمای مذهبی جز اولین نفراتی هستن که داوطلب برگزاری مراسم میشن. یا همیشه تو کارای خیر مشارکت دارن. بارها شده با هم صحبت کردیم و گفتن قبول داریم روش شما درسته اما ما تنبلیم /: اما خدایی ادمای خوبی هستن.
درباره اقای زرشناس هم که ایشون و کتاب هاشون رو بسیار قبول دارم و راستش با شناختی که ازشون دارم قیافشون همیشه برام سوال بوده مثل یکی دو نفر دیگه مثل ایشون که فوق العاده انقلابی و مذهبی هستن اما ظاهرشون اصلا مذهبی نیست. 
ببخشید من هی میام پر حرفی می کنم (:
پاسخ:
خب از مربیتون بپرس راسته که میگن پیلاتس رو قطع کنی فرتی چاق میشی؟

آره منم از جمله آدمهایی هستم که همه مدل دوستی تو رفقام هست.
برای منم سواله!
نه عزیزم لطف میکنی. اتفاقا خوشحال میشم کامنتهای باحوصله ها رو میخونم ^_^
1: یک روز با مادرم داشتیم اخبار می دیدیم. در مورد اعتراض های مردم خرمشهر به بی آبی بود. با هم صحبت کردیم. تهش بهم گفت: اون موقعی که ما مبارزه می کردیم، قرار نبود اینجوری بشه.
2: یک چیزهایی خیلی جالب در دین مطرح شده که هیچوقت دلیلش رو درک نمی کردم. یک چیزی مثل تشخیص الحاد یک نفر یا برگشتنش از دین. کلی از احکام، اینجوری اند که هیچ مرز دقیقی برای تعیین خوب و بد، زشت و زیبا و زشت‌کار و نیکوکار بودن یک انسان توی یک شرایط رو نمیشه پیدا کرد. با خودت میگی خب الان این جزو اون دسته س یا این دسته؟ بعد نمی تونی جواب بدی. شاید بهترین کار همین بوده. این که یه کم گره رو شل کنی اون وسط. چیزی که الان برعکسش رو می بینیم. به فلان خواننده گوش بدی، میشی مطرب و ترویج دهندۀ کفر، فلان جور حرف بزنی میشی حامی غرب، به فلانی رای ندی، میشی افراطی... اینجور تعیین مرزِ حدّی، آزاردهنده و آسیب زننده ست. مخصوصاً در چیزهایی که ممکنه ظاهر و باطن شون خیلی سخت باشه تشخیصش. بحث حجاب هم یکی از بزرگترین نمونه هاش.
خلاصه که حال آدما بد شده. از همدیگه.

فقط میشه گفت که قرار نبود اینجوری بشه. اما اینجوری کردنش. حالا هم کارد داره استخون رو خراش میده. سخته سر هم بندیش.
پاسخ:
۱. راستش من خیلی ناراحت میشم وقتی نیازهای شهروندیمون رو با نیازهای اساسی مون مثل استقلال و آزادی مخلوط می کنیم.
بله خب قرار نبود آخرش این بشه ولی اون چیزی که قرار بود بشه شده! می تونی بهش فکر کنی.
۲. حق با شماست. مدتهاست می خوام در مورد این موضوع بنویسم. در نقش مکلف در تعیین و تشخیص دین. همونطور که می گین خیلی چیزها هست که حکمش فقط با تشخیص خود مکلف تعیین میشه. مثلا اینکه چه موسیقی ای حلاله، اینکه به کی رای بدی، اینکه با کی دمخور بشی و با کی نشی، و خیییلی چیزهای دیگه که نقشِ تشخیصِ خود مکلف توش پررنگه.
حتما یه پست در موردش می نویسم.
البته حجاب جزو اینها نیست و حد و مرزش توسط خود شارع مقدس تعیین شده و به مکلف و تشخیصش ربطی نداره.

قرار نبود خیلی چیزا اتفاق بیفته. اما مهمترین چیزی که تصمیم داشتیم بشه شد.. و خوبه بابتش خدا رو شکر کنیم.
ممنون از کامنتت و سلام.
۱۰ مرداد ۹۷ ، ۱۱:۲۱ عینکی عینکی
همینطوره... اون ها از روی ظاهر قضاوت میشن. برای همین میگم ما که چادری هستیم باید شادی و ذهنیتمون که خشک نیستیم رو نشون بدیم که یواش یواش بقیه متوجه بشن از رو ظاهر قضاوت خشک مذهبی یا باز و اوپن بودن رو آدم نکنن
پاسخ:
آره به نظر منم نمایش شاد بودنِ مذهبی ها خیلی مهمه.
من اونو درباره بدنسازی شنیدم نه پیلاتس
البته حالا باز میپرسم اما دوستمم چندماهیه دیگه نمیاد هنوز که وزنش برنگشته (:
پاسخ:
دیروز خودم یه سرچی زدم همه جا همین بود با توضیحات علمی! که اگر ورزش رو ترک کردی باید حجم غذاتو کم کنی وگرنه چق میشی.
خب البته نباید باعث بشه ورزش نکنیم! ترجیح میدم مجبور بشم همیشه ورزش کنم!
تکبیر (:
پاسخ:
^_^
من منظورتو گرفتم اما
واقعا زرشناس رو می دید و متحیرانه می گفتید به تیپ و قیافش نمیاد حرفاش؟! خدا وکیلی تیپ و قیافشون کاملا معمولیه. از نوعی که نمیشه با یه نگاه گفت غیرمذهبین. هیچ وقت بدون ته ریشم ندیدم باشن.
رائفی پورم بنده خدا می گفتا یه بار پشت میکروفن کارت دراوردم کشیدم صورت صدای خش صورت پخش شه ببینن ریش دارم:) الان گرفتم چی میگه:)
اگه توضیح میدادید تیپ متدینین و اندیشمند اسلامی چطور باید باشه هم خوب بود:)

می دونی من مثلا یکی مثل زرشناس رو میبینم (چون مثال زدی بهشون اشاره می کنم وگرنه بحث ایشون نیست) در نگاه اول از سادگی در پوشش و رفتار اولین حسم اینه که مذهبیه. ولی مثلا شما می بینی فکر می کنی غیر مذهبیه و بعد هم می گی بر مبنای فرعیات قضاوت نکنیم که کاملا درست میگی ولی این حرف مصداقش ایشون نیست.
 این نگاهی که کسی با ظاهر ایشون رو مصداق قضاوت نکردن بر اساس فرعیات می دونه این نگاه برام عجیبه و فکر می کنم همین نگاه شاید بشه گفت سلیقه ای باعث فاصله بین متدیینین و غیر متدیینین شده.
امیدوارم منظورم رو رسونده باشم.

پاسخ:
تیپ ایشون در حد این حجم از دلسوزی برای آرمانهای نظام نیست. یعنی تیپ آدمِ انقلابی (و نه مذهبی که انقلابی بودن بالاتر از مذهبی بودنه) این نیست. بهتره بگم تیپ ایشون و مشاهده ی ایشون منو به یاد آقای زیباکلام انداخت و انتظار اون نوع صحبتها رو ازشون داشتم برای همین متعجب شدم.
و اینم در نظر بگیرین که شخص روبروی ایشون روحانی بود. برای هرکسی این حس ایجاد میشه که آدمِ روحانی یحتمل موضعش انقلابی تره. که کل پست در مورد همین بود که برداشت من غلط بوده.
 البته این نوع برداشتها هیچ اشکالی نداره چون به تجربه ی ما از مشاهده و تعاملاتمون با افراد وابسته است و ناخودآگاهه. وقتی اشکال داره که بر موضعمون پافشاری کنیم، به او برچسب بزنیم و یا تصور کنیم او از ما پایین تره و ما از او بهتریم و بدتر از اون اینکه اینو در رفتارمون هم بروز بدیم(در حقیقت بدون اطلاعات کافی او رو قضاوت کنیم)


و البته من ایشون رو چپه تراش دیدم. چپه تراشی ایشون و سایرین به من هیچ ربطی نداره ولی حرف آقای رائفی پور هم نوعی کار تبلیغاتی بوده چون ایجادِ موضعِ تهمت، و عدم تلاش برای رفع اون خودش یه گناه مستقله!
دوباره میگم من وقتی یه آدمِ ریش تراشیده رو می بینم فکر نمیکنم کافره یا حتی مذهبی نیست! اما انتظار اینو ندارم که تا این حد آرمان طلب باشه و مثلا به رهبری بگه امام خامنه ای. این برام تعجب آور بود. و اتفاقا در این پست خودم رو متهم کردم به اینکه چرا باید نگاهم به آرمانخواه های انقلابی این باشه که از حرفهای ایشون تعجب کنم.

دوباره بگم که هیچ کدوم از این حرفهای من به معنیِ تایید کردنِ ریش تراشی نیست و گناهش هم از دوش بزرگواران برداشته نمیشه. فقط نکته ش اینه که اینها شاید تقصیر و قصوری در یک حکم شرعی داشته باشن که نمود داره ولی از خیلی از ماهایی که ایراداتمون ظاهری نیست مسلمان ترند و آگاه تر و بلکه برتر و مومن تر و انقلابی تر.
نکته ی پست همین بود اصلا.


تیپ اندیشمند اسلامی طبیعتا نزدیک ترین تیپ و قیافه به شرعیاته که محاسن برای آقایون و حجاب برای خانمها از واجباتشه.
۱۲ مرداد ۹۷ ، ۰۰:۱۳ مامان محمدمهدی
منم تو باشگاه سازمان پیلاتس میرم
خیلی ورزش خوبیه ولی کنارش بزاری ولو برای مدت کوتاه کامل چاق میشی اگه غذات کم نشه و از اونطرف هم با کمی رعایت کردن خیلی خوش هیکل که من البته از نوع اولم:)
آقای زرشناس رو هم نمیشناسم ولی منم مثل شمام تو این چیزا گرچه تلاش میکنم قضاوت نکنم ولی ناخوداگاه ذهنم اینطوریه
پاسخ:
آخ که دارم می ترسم از چاقی بعدش!
به نظرم این تصور ذهنی از تحربیاتمون در تعاملات باآدمها ناشی میشه. مهم نیست تصورمون از آدمها چیه مهم اینه که خودمونو برتر نبینیم.
جالبه از اقوامم همه اون برنامه رو دیدن و حرفهای زرشناس به نظرشون به تیپش نمیخورد. :))
۱۲ مرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۶ موافق مامان یاسون
یکی از اساسی ترین ارزش ها در رویکرد اسلامی و شاید حتی مهم ترین و اساسی ترینش عدالته که ما نداریم. در هیچ حوزه ای. بی عدالتی درمانی و آموزشی رو بچه هامون از همون تولد و مدرسه رفتن درک می کنند تا به بقیه حوزه هاش هم برسن.
استقلال فقط اسمش و شعارش مهم نیست. هرچند ما کمی بیشتر از قبل از انقلاب استقلال سیاسی داریم. آن هم از برکت وجود رهبری است. به علاوه استقلال فقط هم یک بعد نداره. آزادی هم اگر امکان شکوفایی ظرفیت های وجودی انسان باشه که جمهوری اسلامی نه تنها به مردم عطا نکرده که ازشون سلب هم کرده.
پاسخ:
من همون پاسخ رو به شما هم میدم.
اون چیزی که هدف اصلی انقلاب بود شد الحمدلله.
خب خیلی از چیزها هم نشد که از قبل هم نبود! اما اصل موضوع که قرار بود بشه شد! و بابتش خدا رو شکر.
شما هم می تونین بهش فکر کنین.
و من اصلا و ابدا فکر نمیکنم امکان شکوفایی ظرفیت های وجودی انسان از مردم سلب شده! 
بستگی داره شما ظرفیت وجودی رو چی معنی کنین و بر اساسش تحلیل خودتون رو داشته باشین.
۲۴ مرداد ۹۷ ، ۲۳:۲۷ به دنبال حقیقت
اولین باری که لفظ "امام خامنه ای" رو توی تلویزیون جمهوری اسلامی شنیدم از همین آقای زرشناس بود! اونم توی گفتگوی اخبار...


و شدیدا با سواد هستن ایشون
پاسخ:
عجب! من نمیدونم اولین بار کجا شنیدم.

بله بله.