ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

بینی جهان را، خود را نبینی.

يكشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۰:۳۳ ق.ظ

غالب ما آدمها برای بهبود اوضاع و شرایط منتظر تغییر خارجی اوضاع هستیم. از علل اصلی این موضوع هم آن است که گمان نمی کنیم که کارِ ما یک نفر، به تنهایی اثربخشی خاصی ایجاد کند. همین موضوع باعث زندگیهای بی هدف خواهد شد. منظور از هدف، مدرک گرفتن و پول درآوردن و شاد بودن نیست. منظور، تلاش برای نیل به هدفی اجتماعی و والا است(جومونگ طور). هدفی که به یک بهبود اجتماعی منجر شود که غالبا از داشتن چنین هدفی و پرداختن بهش طفره میریم.

تو همین وبلاگستان بگردید نمونه های فراوانی از آدمهایی می بینید که بیش از بیانِ آنچه که باید کرد، به بیانِ اینکه اوضاع چگونه هست می پردازند. بهتره بگم غالب آدمها نسبت به ایفای نقش در کسوت اپوزیسیون یا حتی بسیار بلند منشانه نقش رهبر اپوزیسیون تمایل دارند اما نه هدفی دارند و نه قدرتی و نه همتی. کارشان فقط گلایه است. گلایه از وضع موجود تا هرجایی که سطح کلام و اخلاقیات و تعهد طرف اجازه بدهد. از گلایه به اطرافیان و رئیس و مرئوس بگیر تا گلایه به مسئولین و حکومت و اسلام و حتی گذشتگان!

اینها رو طبلهای تو خالی بیان اسم گذاری میکنم. آدمهایی که به هرچیزی و هرکسی برای گلایه کردن متوسل میشن. چشمهایی که مدام در پی پاییدنِ بقیه هستند. کافی است پای یکی از پستهای تمسخر یا گلایه و کنایه به وضع موجودشون کامنت بذاری که " خب خودت تا حالا چه کار کرده ای"؟ 

آیا تو خودت با تمام سختیهای موجود و ضررهای احتمالی کالای ایرانی خریده ای؟ آیا خودت نه به پلاستیک گفته ای؟ تو وانفسای دلار و سکه چقدر وسط بازار بودی؟ آیا خودت هنگام کار کردن، به تعهدات شغلیت پایبند بوده ای؟ آیا کارمند خوبی هستی؟ تا به حال چند بار به چیزی تعهد دادی که بهش عقیده نداری؟ چند بار وارد کوچه ی ورود ممنوع شدی؟ آیا به رعایت قوانین شرع و حکومت احساس تکلف کرده ای یا وقتی پای مصلحت در میان باشه حقیقت رو فدای اون میکنی؟ آیا موقع رای دادن به اندازه کافی تحقیق کردی یا چشم بسته و براساس حب و بغض رای دادی؟ آیا تو خودت رو نسبت به وضع موجود مسئول میدونی؟ تو خودت چقدر به مسئولیتهای خودت از صدر تا ذیل پایبندی که به مسئولیتهای بقیه و اعمالشون چشم دوختی؟

هزار هزار نوع سوال از این دست می تونی بپرسی و بعد از واکنششون متوجه بشی که چقدر تو خالی هستند یا نیستند و برای روشن گری یا حتی درددل مطلب نوشته اند‌. 

در یک کلام عرض کنم که آدمهایی که فرافکنی میکنند و به جای توضیح دادن کارهای خودشون، مدام به "بایدهای بقیه" گریز می زنند تو خالی ترین آدمهای روزگارند. به همین سادگی.


+اینهایی که نوشتم شاید سیاسی و اجتماعی به نظر رسید که هست. اما بیش از سیاسی و اجتماعی بودن شخصیه. بارها گفته م و خوانندگان و دوستان قدیمی هم مطلعند که روز اولی که این وب رو تاسیس کردم فقط یک هدف داشتم. گلایه از وضع زندگیم. چندین ماه فقط غر زدم. از مستر، از خانواده ش، از خانواده م، از خودم، حتی از پسرکی که فقط یک سال داشت.. تا یک روز سرنوشت! روزی که به خودم نگاه کردم و احساس کردم بود و نبودِ خودم در این دنیا و این جمع تفاوتی ایجاد نمیکنه. اون روزی که فهمیدم نبودنم هیچ چیزِ خاصی از زندگیِ مستر و بقیه و حتی خودم(!) کم نمیکنه. اون روز تصمیم گرفتم "باشم" و علاوه بر بودن، قهرمانِ زندگیم باشم و اول شخصِ زندگیِ خودم.

آدمهای اطراف من همون آدمهان. نه منششون تغییر کرده و نه عقایدشون. اما من تغییر کردم. من مطالبه گر و تعیین کننده ی مناسبات و نحوه ی برخورد اونها با خودم هستم. من حکومت نمیکنم، اما اثرگذارم حتی یک اثر جزئی. و این نشانه ی زنده بودنه.

باید بود، باید وسط میدان بود، باید کار کرد، باید تغییر کرد..که انقلابی نمایی جدای از انقلابی گری است*


#فقط_به_خودت_نگاه_کن.

#از_خودت_بپرس_پیش_از_آنکه_از_تو_بپرسند.

#از_خودت_شروع_کن.

* :)

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۶/۱۸
لوسی می

نظرات  (۹)

تغییرات تو کاملا محسوی و تحسین برانگیزه. یه تشویق حسابیییی

حرفاتم کاملا قبول دارم. تا خودمون قدمی برنداریم هیچ تغییری ایجاد نمیشه
پاسخ:
قربونت گله. :*
واقعا با همین جمله ت تشویق شدم. هرچند که خداوکیلی یکی از معلمهام شما بودی ^_^
متاسفانه همینو باور نمیکنیم.:(
یعنی دیگه پست غرغر نمی ذارید؟
مطمئن باشیم؟ :)
پاسخ:
من که پست غر غر نمیذاشتم! :/
لطف داری وگرنه من که کاری نکردم
پاسخ:
چرا. همیشه الهام بخش تغییر بودی ^_^
هم این هم توی اعتماد به نفس :)
پاسخ:
دیگه دیگه :)
سلام
خوبی لوسی جان
اومدم وبتو سرچ کنم بین لوسی و می اندر لاین گذاشتم که دیدم میگه اشتباه 
که گفتم بزار لاون خط تیره کوچیک امتحان کنم که دیدم پیجت باز شد

درسته خیلی وقته پیجتو نمیخونم ولی برات بهترینارو ارزو میکنم
پاسخ:
سلام. خییییلی ممنونم. شما چطوری؟ خوبی؟ چه خبرا؟ :****
۱۸ شهریور ۹۷ ، ۱۶:۴۶ ... به دنبال حقیقت ...
کاملا موافقم باهاتون

ممنون
پاسخ:
لطف دارین.
سلام. مدت زیادی میشه که به هشتگ های پایین این پست فکر میکنم و در واقع بیشتر به خودم گیر میدم. از این منظر تا حدودی پروندم رو پاک میدونم ولی نه کاملا.
اولای این پست رو خیلی خوشم اومد... خیلی خیلی ....در حدی که اونقدر ارزشمند و خواندنی دیدمش که بخشی ازش رو حین تمرین زبانم ترجمه کردم، یه تیر و دو نشان شد برام! اما اگر پست در انتها شخصی نمیشد به این ایراد گیری شما ایرادهای ریزی میشد گرفت و و همون سوال what have you done so far رو از خودتون پرسید. اما چون بازهم در کتگوری درد دل ها قرار میگیره، عموما زمان پست های درد دلی ایراد و اعتراض و انتقاد چندان وارد نیست.
اما سوال های دیگه میشه پرسید. که از اون هم صرف نظر میکنم.
henglish.blogfa.com/post/39

پاسخ:
سلام. بپرسید. از هر وجهی که نگاه می کنین و پرسش ایجاد میشه بپرسین. دوست دارم به نقد کشیده بشم.
من بخش شخصیِ آخر رو اضافه کردم چون بارها ازم پرسیده شده بود و دوست نداشتم پست "فقط" سیاسی برداشت بشه. این نکته رو میشه و باید تو همه ی جزئیات زندگی شخصی و اجتماعی و سیاسی بسط داد.
ممنون :)
سر فرصت میخونم حتما. 
سلام :) امیدوارم از نقد منوناراحت نباشید 
آدمهایی که طرح مساله میکنند و به اوضاع ایراد میگیرند یک قدم از آدمهای بی تفاوت جلوتر هستند هر چند از آدمهای راه حل دار عقب باشند . ایراد گیری و طرح مساله خودش میتونه در ادامه بسیار مفید باشه 
+ شما خودت در دوره ای بودی که به همه جیز ایرار گرفتی و ناراحت بودی و بعد یه روز معجزه پیدا شده  که دیگه اون ادم سابق نباشید ، خب باید به بقیه هم فرصت رو  داد این دوره طی بشه و هر کسی روز سرنوشت ساز خودش رو پیدا کنه و تا پیدا شدن اون روز نباید به کسی برچسب تو خالی بودن زد. به همین سادگی .
+ من کالای ایرانی نمیخرم و توصیه ام به شما اینه که اگر در بلند مدت اقتصاد کشورتون رو دوست دارید کالای بد ایرانی نخرید و اگر اسیر تبلیغات غیر علمی و حرفهای سواستفاده کننده از حس وطن پرستی  هستید که دیگه حرفی نیست 
توضیح علمی چرایی این پیشنهاد در راستای پست نیست و من باز نمیکنم 
ولی چقدر  و تا کی کالای بی کیفیت و گران ایرانی رو با سختی ها تحمل کنیم؟ 

پاسخ:
سلام. اتفاقا نقد درست و منطقی رو به تاییدِ بی پشتوانه ترجیح میدم.
+من مخالفم. بی تفاوت نبودن به بازکردن دهان و یا به دست گرفتن قلم و نگارش هرچیزِ مربوط و غیر مربوطی نیست. میشه بی تفاوت نبود و درد دل کرد یا تو خالی نبود. نمیشه؟
طرح مسئله و نقد مسئله متفاوت از غر زدن و مسموم کردن فضا است.
با این وجود، آدمهای ساکت لزوما بی تفاوت نیستند و آدمهای بی تفاوت هم لزوما عقب تر نیستند. چرا که کسی که چشمش فقط و فقط به دنبال رصد کردن بقیه و به دنبال علل خارجیِ موضوعاته قطعا از رصد کردن خودش غافله. پس این از همه عقب تره! 
اما آدمی که واقعا نسبت به عامل خارجی بی تفاوت هست شاید به اصلاح خودش مشغوله و اول خودشو تصحیح میکنه. 
علاوه براین سکوت هم لزوما به معنای بی تفاوتی نیست. هست؟
مگر کسی باشد که هم از خودش غافل باشد و هم از بقیه. اونایی که دنیا رو آب ببره اونها رو خواب برده.
خودتون به اینها فکر کنید اما در مجموع با تمام اینها من درددل کردن و روشن گری رو خودم در پست، متمایز کردم. بالای خط بولد شده.
و نگفتم باید فقط راه حل داد. گفتم باید به مسئولیتهای خودت واقف باشی و بهشون عمل کنی بعد ذره بین برداری به بقیه گیر بدی. اول به خودت نگاه کن. از خودت شروع کن.
بماند که بعضیها از مسئولیتهای بقیه هم بی اطلاعند و فقط غر میزنند که چرا نشد و چرا نکرد! نمیگن این مطالبه مسئولیت او بود یا نبود! غرِ خالص هستند اصلا! و در غالب غرهای این طبلهای توخالی این بی سوادی و فرافکنی از خویشتن رو می بینیم.

+ معجزه نشده! بهم گفتند! :))
دوستانم بهم گفتند این غرهای تو به مثابه ی صدای طبلی تو خالی است. بهم گفتند به خودت نگاه کن که چه میکنی پیش از آنکه به بقیه نگاه کنی. و من شنیدم. به همین سادگی.
و استدلالتون خییییلی غلطه که چون مثلا من یه دوره ای تو باتلاق زندگی کردم و یهو نجات پیدا کردم اجازه بدم بقیه هم اونقدر تو باتلاق زندگی کنند تا بلکه یهو نجات پیدا کنند! و بهشون چیزی نگم و کمکی نکنم. بعد اینکه شما اثرات ناشی از غر زدن من از مستر و زندگی شخصیم رو با اثرات ناشی از غر زدن از وضع مملکت و شخصیت های حقیقی و حقوقی اون هم در بی سوادگونه ترین حالت ممکن یکی میکنی؟ :/

+ من حرفتون رو می پذیرم اما تا حد بسیاااار محدود. من به مملکتم و هموطنم اعتماد میکنم تا وقتی که خلافش بهم ثابت بشه. و اگر خلافش در برند آ بهم ثابت میشه کل برندها رو به یک چوب نمی رونم. یادمون نرفته لیوانهای سبزِ پر از حبابی که مادربزرگهامون داشتند و ایرانی بود. اگر نمی خریدیم و حمایت نمی کر یم الان بلور اصفهان به هیچ جا نمی رسید.
قطعا تولید ما از تولید خارج بسیار گرانتر و بی کیفیت تره به خاطر بسیاری شرایط. اما من هر کالایی که ببینم ایرانی ها در ساختش دارن تلاش می کنند رو ایرانی می خرم. حماقت نمیکنم و بصیرتم رو حفظ میکنم اما هرگز خودم رو به مملکتم مدیون نمیکنم. به این امید که اونها هم خودشون رو مدیون نکنند. (دقیقا منظور پست همین بود. از خودت شروع کن، به خودت نگاه کن، وظیفه ی خودتو انجام بده)
سلام علیکم
تذکر بسیار خوبی بود. سپاسگزارم.
پاسخ:
سلام.
الحمدلله.