ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

ولیِ دانش‌آموزانه!

يكشنبه, ۶ آبان ۱۳۹۷، ۰۴:۰۴ ب.ظ

کسی میدونه اینکه روشِ آموزش خواندنِ زبان فارسی، به جای آموزش از جزء به کل به آموزش از کل به جزء تغییر کرده، چه علتی داشته؟!

زمانِ ما حروف رو درس میدادن بعد باهاش کلمه می‌ساختیم.

حالا گویا مدتهاست ظاهر کلمه رو به بچه‌ها یاد میدن بعد حروف رو در لغت تفکیک می‌کنند. چرا؟



+به درخواست مربی مهد

قرار بود روی جلد کتاب بچه‌ها چسب نواری بچسبونیم که مثلا پاره نشه،

در طول فرایند چسباندنِ چسب‌ها، جلد سالمِ کتاب بچه‌م رو از هفت ناحیه پاره کردم! 

:/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۰۶
لوسی می

نظرات  (۳۱)

+ تجربه شد در عوض :)) فدای سرتون
پاسخ:
آرههه کاملا :))
روی جلد؟؟؟؟ 
خب چرا جلد آماده نخریدی؟؟؟
پاسخ:
جلد آماده دیگه چیه؟
از همون شبه سلفون و شبه پلاستیکهایی که ما باهاش کتابامونو جلد میکردیم؟
سلام علیکم
مگر کتاب‌ها را جلد نمی‌کنند؟
پاسخ:
سلام.
نه چون فنر زدیم جلد شدنی نبود.
سوسول بازی بچه‌های دهه نود از الان شروع شده!
مطمئنا این تغییر برا تنوع نبوده :)
پاسخ:
یعنی میخواین بگین مثلِ تغییر ارنجِ کلاسها از سیستم پنج، سه، چهار به سیستم شش، سه ، سه، هدف فاخر و ارزشمندی پشتش بوده؟
+ نمی دونم شاید میخواستم بنویسم بوده!


انصافا اگه من جای پسرک بودم :)) 😒
پاسخ:
بودن یا نبودن؟ مسئله این است.
۰۶ آبان ۹۷ ، ۱۷:۲۳ صبورا کرمی
چه عجیب! باید دید نتیجه چیه!!
پاسخ:
سیستم سختیه! دوستش ندارم😣
منم تاحالا ندیده بودم.
فردای اون روزی که کتابای بچه ها رو بهشون دادم تا جلد کنن و بیارن(جلد پلاستیک فقط)، همه کتابای بدون جلد برام آورده بودن
نگو رفتن جلد آماده خریدن
نمیدونم چجوریه ولی فک کنم چسبیه
یعنی باس به جلد بچسبونی.

پاسخ:
:/
ینی من الان خیلی بی کلاسم که چسب نواری چسبوندم؟ :)))
۰۶ آبان ۹۷ ، ۱۷:۳۰ صبورا کرمی
معمولا آدم در مقابل یادگرفتن راه های جدید مقاومت میکنه. 
پاسخ:
آخه من فک  میکنم با آموزش حروف بچه‌ها بیشتر دل میدن و بیشتر می فهمن. 
الان پسرک اصلا نمیدونه این چیزی که که دارن باهاش کار میکنن خوندن کلمه‌هاست!
کتاب حروفشون چیه؟؟
گرادِ گاجه؟؟؟
پاسخ:
نه قرآن کار میکنن. کتاب حروف ندارن.
کلمات قرآنی رو نشون بچه میدن باید شکل کلمه رو حفظ کنه. دقیقاً به سبک آموزش کلاس اول ولی فعلا رو کلمات اَب و اَبا و سلام و آدَم و این چیزان.
خخخ خو چرا چسب پهن نکشیدی؟؟؟؟
پاسخ:
همون چسب نواریِ پهن. دیگه اینقدرها هم ضایع نبودم :))
یا خدا!!
مهد قرآنی که هنوز حروفو یاد بچه ها نداده چجوری می خواد کلمات قرآنی رو با بچه ها کار کنه؟؟؟

ما آموزش کتاب قرآنمون بعد از عید نوروزه
پاسخ:
همین دیگه. مشکل منم همینه. البته الان متد آموزش همینه. اصلا حروف کار نمیکنن. بعد از کلمات میدن سراغ حروف. یعنی از کل به جزء.
آموزش کلاس اول هم همینطوریه.

البته مهدش مهد قرآن نیست.
نمیدونی آموزش قرآنشون چجوری و به چه سبکیه؟؟
فک کنم استاد محسنیه نه؟
پاسخ:
خوندنِ سوره‌ها؟ 
پسرک میگه با صدای یک بچه کار میکنن!
حالا می پرسم.
واه!
مگه همون اول ثبت نام مدیرشون بهتون نگفت که آموزششون به چه صورته؟؟؟ یا مگه خودت نپرسیدی؟؟؟

پاسخ:
نه.
برام مهم نبود چون من کلا مادر آموزش محوری نیستم. من بیشتر به دنبال فضای خوب آموزشی و پرورشی هستم که اینجا داره.
میدونم چیا قراره یاد بگیرن. ولی دیگه سبک و روش آموزش پیش‌دبستانی با توجه به الزامات مدارس اتفاق میفته. و البته برامون گفتن چطور درس میدن.
اما اسم قاری و اینها رو دیگه نگفتن و نپرسیدیم.
۰۶ آبان ۹۷ ، ۱۸:۰۹ فاطمه سادات داوری
سلام
خوبی؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام. ممنون. شما خوبی؟ :)
احسنت عالیه
خوبه که برات نحوه آموزش زیاد مهم نیست
تابستون نبودی ببینی مامانا چقددددددر سوالای جورواجور می پرسیدن واسه آموزش و اینا
انگار مدرسه ست :|
پاسخ:
الان شک کردم که عالیه یا بی‌خیالانه‌است :))
والا من برای مهد پارسال هم که بردمش مربیشون داشت یکی یکی سوره‌ها رو اسم می‌برو که اینا رو تا آخر سال بهشون یاد میدیم. گفتم برام مهم نیست فقط این برام مهمه که اینجا بهش خوش بگذره.
الانم دارم حس میکنم به بچه‌ها فشار میارن میخوام برم بگم گیر ندن به آموزش دادن.
آموزش و اینها مال مدرسه‌ست.
سلام
فک کنم روششون مثل بسته های "سنا"ست که به بچه های کوچیک خوندن یاد میدن از نظر من که قبلاً تجربه کار باهاش رو دارم جالبن یعنی شما اول یه کارت به بچه نشون میدین که عکس آب و نوشته اش رو با هم داره و یه بارم نوشته ی خالی رو نشون میدین و بچه شکل نوشته رو حفظ میکنه؛ بعد یه مدت که فقط نوشته رو نشون میدین بچه کاملاً اون رو میتونه بخونه و حتی جملات متفاوت رو هم یاد میگیره. یادمه برادرزاده خودم با همین بسته ها قبل از پیش دبستانی میتونست نوشته های سردرا رو بخونه در حالیکه فشاری روش نبود 

پاسخ:
سلام. بله دقیقاً روش همینه.
ولی جذاب نیست.
برای بچه‌های کوچکتر خوبه که به قول شما بدون محدودیت زمان و فشار یاد بگیرن. چون واقعاً سرعت یادگیری رو کند میکنه.
مثلا اینها رو پسرک هم بلد بود با یه سری کارت. ولی نه ما پیگیری شدیم و نه اینکه همه‌ش تو ذهنش ماندگار شد.
۰۶ آبان ۹۷ ، ۱۹:۳۸ فاطمه سادات داوری
بله من عالی هستم
پاسخ:
خدا رو شکر عزیزم.
علت رو نمیدونم ولی معلم پسر من میگفت بهتر بوده این روش
پاسخ:
من میخوام بدونم اگر حس کنیم این روش برای بچه‌مون جواب نمی‌ده و روش قبلی رو بهتر متوجه میشه اگر به روش قبلی بهش درس بدیم بهش ظلم کردیم یا مشکلی پیش نمیاد؟
الان شاهزاده با این روش کنار اومده؟
سلام
ماهم با این مشماها جلد میکردم,منم هیچ‌وقت یاد نگرفتم,همیشه یه طرفش باد می‌کرد:))
از این جلدای اماده بگیرید,عین مشماهاست فقط سفت‌تر و قشنگ‌تر و چسبم خودشون دارند,خیلی بهترند
البته زمان ماهم بودا ولی ما باز مشما می‌کردیم :دی
پاسخ:
یه چیزایی زمان ما بود بین سلفون و پلاستیک.
ما با اونها جلد میکردیم و چقدرم خوب بودن.
حالا باید برم تو کار این چیزای جدید!
۰۶ آبان ۹۷ ، ۲۲:۳۰ جناب منزوی
کلی چرا داریم تو مملکت، ولی جواب نداریم.

دلم برای صاحب کتاب سوخت :)
پاسخ:
بعله!

:)) نه متوجه نشد اصلا :)
ما که الحمدلله مشکلی نداریم فعلا
اون جوری بچه دچار دوگانگی نمیشه به نظرت؟ چون کاملا روال کار متفاوته. ممکنه یه جاهایی هم تضاد پیش بیاد. بچه هم گیج بشه این وسط
حالا چرا فکر می کنی این روش جدید مناسب پسرت نباشه؟
پاسخ:
نمی‌دونم.
دوگانگی که بعید میدونم ولی خب باید ببینم چطور پیش میره.
چون وقتی یک کلمه رو نشونش میدم که بخونه اصلا نمیدونه که کاری که داره انجام میده "خوندن" ِ کلمه است.
سلام
تا اونجا که من میدونم،برای بالا بردن سرعت خواندن و کلا بهبود متن خوانی بوده. اینکه برای خواندن یک کلمه نخوان درگیر حرف به حرفش بشن و ذهن از کل کلمه عکسبرداری کنه. اطلاعاتم مال سالها پیشه و نمیدونم از کجا به دستش آورده بودم! حالا شاید دلایل فلسفی هم داشته باشه! لااقل مبنایی در روانشناسی ذهن و مکانیسمش برای خواندن متن و این چیزا ایشالا که داشته!
البته اوضاع روخوانی بچه های این نسل اصلا اصلا خوب نیست.
یه بار یه مقاله خوندم که ربطش داده بود به رسم الخطی که بچه ها یاد میگیرن برا اول کار. اینکه تو مایه های نستعلیقه. و اون مقاله گفته بود روش قبلی که حرفها تیز و گوشه دار بود بهتر از این مدل منحنی! بوده!! فهمیدی چی گفتم؟!!😅گویا سرش یه دعواهایی هست و اونهایی که مخالف این روش جدید هستن، موافقینش رو یه عده آدم بی سواد میدونن که فقط چون موافق نظام هستن حرفشون برش داره.
و البته بحث خیلی خیلی مهمی هم هست به نظر من اگر واقعا اینقدر موثر باشه بر روانخوانی. من یه نیمچه معلمم و میبینم بچه های دبیرستانی حتی خیلی دچار مشکل روانخوانی متن فارسی هستن. متن عادیا نه شاهکار ادبی! 
یادم نیس اون وقتا همکلاسیای خودمون دقیقا چطور بودن ولی به نظرم خیلی بهتر بودیم ما. 
خواستم بگم تازه اگر خواستی تحقیق کنی حواست باشه به اینکه معادله چند مجهولیه!!
پاسخ:
سلام. آره والا من هر استدلالی شنیدم دیدم تو نسل جدید افتضاح‌تر از زمان ماست.
فکر میکنم قدرت روخوانی هم به سطح مطالعه و کتابخوانیِ بچه‌ها بستگی داره.
آره طبیعتا چند نکته مدنظر بوده.
ضمن اینکه به نظرم سعی کنید بچه تون ارتباط بگیره با روش مرسوم چون مثلا اگر سر کلاس بخواد حرف به حرف بخونه توبیخ میشه و حالش گرفته میشه. ضمن اینکه به یک روش آموزش ببینه بهتر از دو روشه چون ممکنه قاطی بشه.مگر اینکه با هماهنگی معلم باشه که بعیده اونا هم اجازه داشته باشن. 
پاسخ:
آره باید حسابی باهاش کار کنم که لو نره:)))
حالا هرچی بریم جلوتر بهتر میتونم تصمیم بگیرم.
ممنون بابت کامنت پربارت:)
سلام
منم به نظرم روش درستی نیست، گرچه مجبورم تبعیت کنم، اگه دلیلش رو متوجه شدی به منم بگو:)

وای من امسال از این جلدهایی که یه سره میچسبه گرفتم، دست تنها، اونم روی فرش نو (که میدونی پرزهاش رو کلا استنشاق میکنی) به شکرخوردن افتادم، دیگه کسی بگه جلد کتاب جیغ میزنم:دی
پاسخ:
سلام. شما هم مشکل داری؟
نمیدونم این نگاه کل به جزء چه تفاوتی در آدمها ایجاد میکنه! :/
البته توضیحات زهرا سین جان این بود که این روش خیلی ادامه دار نیست.

وای این جلوها که خیلی باید سخت باشن. همون جلد آماده‌هایی که بچه‌ها میگن همیناست؟
سخته چسبوندنشون. نه؟
سلام لوسی جان
دختر من پارسال کلاس اول بود. 
ببین این شیوه فقط برای اول کاره، یعنی مرحله ی خیلی ابتدایی هست 
بچه ها اون حرف رو توی مثلا نهایت هشت تا ده تا کلمه میبینن و با شکلش و چگونگی کاربردش آشنا میشن و اون اوایل چون تعداد حروف کمی رو خوندن ناگزیر شکل حفظ کلمه رو داره اما از یه جایی به بعد اینطور نیست. یعنی بنظر من اون پایه ی یادگیری خیلی فرقی نکرده فقط اول با پنج شیش تا کلمه که اون صدا رو داره آشنا میشن و بعد وارد اون مطلب کلی میشن. شاید تفاوت عمدش عدم تمرکز رو بخش کردن وصداکشی  باشه... یادته ما با دستمون صداکشی و بخش میکردیم؟ الان اصلا تاکیدی روش ندارن و خیلی محدود ازش استفاده میکنن فکر کنم بیشتر روی شنیدن و دقت و تمرکز تو شنیدن کار میکنن 
برعکس تو ریاضی، زمان ما حساب کردن با انگشت ممنوع بود من اصلا هیچ وقت حساب کردن با انگشت رو یاد نگرفتم و همیشه ذهنی حساب میکردم ولی حالا حساب کردن با انگشت رو به بچه ها یاد میدن و اشکالی نداره از نظرشون. 
در مورد جلدم😊 یه سری جلد هست که پشتش چسب داره تو اندازه های حدودا40*50 که قبل از اینکه کتابو سیمی کنی به جلد میچسبونی و بعد سیمی میکنی... البته جلد آماده هم هست که همونجا که سیمی میکنی برات میذاره که همون طلق هایی هست که باهاش جزوه ها رو آماده میکردیم و شیرازه میزدیم. 
یه سوال... از دکتر مریم خبر نداری؟ بعداز بستن وبش اینجا گهگاه سر میزد... جاش خالیه ایشالا هرجا هست سالم و شاد باشه و اگه پیام منم دید یه خبری از خودش بده
پاسخ:
سلام. ممنونم از توضیحات خوبی که برامون نوشتی.
کتایون چون در قطع نامتعارف بود طلق نذاشت براش. وگرنه بهش گفتم طلق بذاره.
دکتر مریم کیه؟ دلژین؟
نمی دونم یادگیری حروف به این شیوه مصداق خوبی برای آموزش کل نگری هست یا نه

اما نگاه کل به جزء روش اندیشیدن انسان رو تغییر میده

انسان رو همه جانبه نگر میکنه

برای حل مسائل زندگی به یه راه حل فکر نمی کنه

تحلیل رو نسبت به مسائل قوی میکنه و خیلی فواید دیگه
پاسخ:
خب ایراد نگاه استقرایی چیه؟
منظورتون از کل نگری نگرش سیستمی نبود؟
وبلاگ سپید مشقِ سپیدار رو ببین. (اینجا) الان خیلی فعال نیست ولی جزو بهترین معلم های اولی هست که من دیدم و شناختم. من پاور پوینت ها و پیک های سپیدار رو دانلود و برای کلاس اولی خودمون کپی میکردم و بهش جایزه میدادم. یادمه تو برگه هایی که سپیدار طراحی کرده بود هر حرف موضوعیت داشت. 
حالا به چشم خریدار برو ببین. قسمت سمت چپ که طبقه بندی موضوعی وبلاگه اون قسمت "معلم یار" خیلی تخصصی و درس به درس و حرف به حرف برنامه برای بچه هاش طراحی کرده. یادمه معلم ها برنامه های سپیدار رو برای دانش آموزاشون دانلود میکردن. منم یکی از تفریحاتم این بود که اینا رو برای محمد کوچولو پرینت بگیرم و هر دفعه بهش بگم: درسِ شما از دخترا خیلی عقب تره:) از اینکه بهش استرس وارد میکردم خیلی راضی بودم:)) خدا منو ببخشه. انقدر این محمد بچه خوب و مظلومیه. عذاب وجدان گرفتم باز:(
پاسخ:
ممنونم بابت معرفیت.
برات طلب مغفرت میکنم :))
بله تقریبا منظورم نگاه سیستمی بودـ
ایراد تفکر استقرایی همون جزء نگری هست و از جزء به کل رسیدن. در این شیوه خیلی اوقات به کل نمیشه رسید. و در جزئیات توقف صورت می گیره.
باید ایرادش رو در هر علمی جداگانه بررسی کرد.

یکی از ایرادهای آموزش حوزه از نظر بنده همین عدم کل نگری هست. برای همین توانایی ورود به فقه حکومتی رو ندارن و در جزئیات شخصی موندن.

مگر افراد معدودی مثل حضرت آقا و آیت الله میرباقری وـ.. که توانایی کل نگری و نگرش سیستمی رو دارن

تو این لینک توضیح خیلی کوتاهی در مورد آموزش قیاسی در مدرسه داده
https://article.tebyan.net/215975/%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%DA%A9%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%B2%D8%A1-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%82%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C-


پاسخ:
اوهوم متوجه شدم. ممنون.
بدون تفکر سیستمی هر مدیریتی محکوم به شکسته.
به نظرت این آموزشیه؟ من فکر میکنم بیشتر یک توانایی ذاتیه تا اکتسابی.
ممنون بابت لینک.
دقیفا همین طوره
خواهش میکنم
آموزش خیلی تأثیر داره

مثلا علم استراتژی کل نگری و همه جانبه نگری رو در بچه ها تثبیت میکنه

بستر تدریس استراتژی کودکان هم که قبلا به شما معرفی کرده بودم همینه
ولو این که به وضوح در جلسات ذکر نمیشه

پاسخ:
بله دقیقاً. نحوه تعامل با کودک قطعا اثرگذاره.
درسته ممنون از یادآوری دوباره‌ش🙄
۰۹ آبان ۹۷ ، ۰۹:۲۶ مامان محمدمهدی
سبک جدید خیلی سبک خوبیه و من راضی بودم
چون پسرم اول دبستان وظرف یکی دوماه اول،هنوز حروف الفبارو کامل یاد نگرفته بود روخوانی میکرد کامل از همه نوشته هاو کتابها و قران رو هم تونست بخونه
خیلی لذت بخشه
پاسخ:
خب شما هر روز تو خونه کار می کردین؟


آره واقعا تصورش جذابه^_^
۰۹ آبان ۹۷ ، ۱۰:۵۷ مامان محمدمهدی
فکرشو بکن
من از ٥ و نیم صبح میرم بیرون ٦ غروب میام خونه بعد با بچه درسشو هم کار کنم😏
نه خواهر من کلا وظیفه تعلیم و تربیت رو به مدرسه سپردم😅
اصلا یه جا مدرسه سپردمش که با مادر جماعت مطلقا کار نداشته باشن🤭
پاسخ:
خدایی اصل مدرسه همینه!
دمشون گرم :)