ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

این منم با همه ترکیباتش...

ماجراهای من و خودم!

یک عدد لوسی‌می هستم در جستجوی مهربانی :)

مستر بهم میگه تو شبیه لوسی‌می هستی!
برای همین اسمم اینه :)

+پسرکی هشت ساله،
و گل پسری پنج ساله دارم.

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی
بایگانی
پربیننده ترین مطالب

شئون زندگی ما جزو کدام دسته است؟

شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵ ب.ظ

اسلام جمیع امور مربوط به زندگی بشر و تمامیِ شئون و اعمال انسان را برشمرده؛

آنها را به دو قسم طیبات و خبائث تقسیم و طیبات را حلال و خبائث را حرام نموده است.

و تمام!



+این رو بذارین کنار اَلخَبیثاتُ لِلخَبیثینَ وَ الخَبیثونَ لِلخَبیثاتِ وَ الطَّیِّباتُ لِلطَّیِّبینَ وَ الطَّیِّبونَ لِلطَّیِّبات (نور 26)


+المیزان، جلد هشتم، صفحه 365

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۱/۱۷
لوسی می

نظرات  (۱۶)

اون اگه اشتباه نکنم آیه ای هست در مورد ازدواج زناکاران که گفته زن زانیه فقط می تونه با مرد زناکار ازدواج کنه

و زن یا مرد زناکار حق ندارند با مرد یا زن پاکدامن ازدواج کنند

پاسخ:
بله. سوره نور آیه سوم هست.
البته منظور من این حد از خباثت نبود.
اگر منظور شما از خباثت روابط نامشروع و شرابخواری رو در برنگیره، فکر می کنم بقیه ی خباثت ها رو مرتکب شدم متأسفانه :)
پاسخ:
بله منظورم اونها نبود.
علامه میگن تمامی شئونات زندگی بشر یا خباثت است یا طیبات و چیزی بینش نیست.
۱۷ فروردين ۹۸ ، ۱۲:۵۵ آقای سر به هوا
مگه دنیا برای ما خلق نشده؟
چرا بعضی چیزها حرام شده؟
پاسخ:
برای اینکه متناسب با طبع انسان نبوده دیگه. البته خداوند هرچه که از رزق مادی و معنوی نازل فرموده از طیبات بوده و هست.
به واژه شناسی طیب و خبیث مراجعه فرمایید:)

این جمله تونو متوجه نشدم

علامه میگن تمامی شئونات زندگی بشر یا خباثت است یا طیبات و چیزی بینش نیست
پاسخ:
یعنی چیزی وجود نداره که هم طیب باشه هم خبیث، یا نه طیب باشه نه خبیث!
چیزی که طیبه حلاله و چیزی که خبیثه حرامه.
البته اینها قابل تبدیل به هم هستند.
سلام
به نظرم جز حرام که مطلقا ممنوعه و مکروهات که باید پرهیز کرد، در لحظه و به نسبت شرایط معلوم میشه چی خبیثه  و چی طیب. برای اونها نمیشه نسخه کلی داد.
پاسخ:
سلام. واجب و مستحب و حرام یه دسته بندی دیگه است و با طیب و خبیث متفاوته.
ولی اگر ذات چیزی طیب باشه طیبه. مگر اعمال که ممکنه با شرایط تغییر کنند.
خیلی این حرف علامه درسته
چون اصل فطرت انسان طیب هست، با طیبات تناسب داره. برای همین الطیبات للطیبین

خبائث با فطرت طیب تناسب نداره، برای همین گناه حال مؤمن رو بد میکنه و ازش لذتی نمی بره
و توبه گذاشته شده تا خباثت گناه اصل فطرت مارو خبیث نکنه

اگر گناه تکرار و عادی شد، روی اصل طیب ماهم اثر میگذاره و اون رو خبیث میکنه و وجود خبیث شده است که با گناه انس میگیره و ازش لذت می بره

پناه بر خدا از خبائث
پاسخ:
بله.
ممنونم از توضیحت :)

خیلی اعمالم داریم که مباحند. یعنی نه خبیثند نه طیب

خیلی اعمالم داریم که در حالتی خبیثند در حالتی طیب

 

پاسخ:
واجب و حرام و مکروه و مباح و مستحب یک دسته بندی دیگه هستند. این با اون متفاوته.
مباحها طیب هستند و حلالند.


در مورد اعمال بله درسته.
میدونم.
من دقیقا در مورد اعمال صحبت کردم. 
بعضی اوقات در بعی شرایط بعضی مباح ها هستن که چون باعث نزدیک شدن تو به حرام میشن یا باعث دوری تو از معنویت. اونا طیب نیستن هرچند ممکنه همون عمل برای کس دیگه در جایگاه دیگ طیب باشه.

پاسخ:
بله همینطوره. :)
ولی اگر در مورد اشیا یا اموال صحبت کنیم جز نجاسات مال حلال و مال حرام ذاتشون طیب یا خبیث میشه. 
یه چیزی ممکنه پاک باشه اما ذاتش خبیث باشه چون مال حرامه.


پاسخ:
نجس و طاهر هم یه دسته‌بندی دیگه است.
آره یه چیزی ممکنه طاهر باشه اما طیب نباشه.
تعریفشو میذارم.
من یک سری از خباثات رو خیلی دوست دارم
چه تجویزی داری ای وی؟
به طور مثال چون شکمو هستم نشد جلو خودمو بگیرم گوشت خوک نخورم 
پاسخ:
تجویزش خودکنترلیه دیگه. و دیگر هیچ!
سلام
در توضیح جمله بنظرم اومد بگم: هر عمل ما یا به سمت خبائث ما رو میبره، یا به سمت طیبات.
چیزی غیر این دو نیست.
عملِ خنثی وجود نداره...
در نتیجه هر عملی یا خبیثه یا طیب.
*
گفتنش برام راحت بود
ولی انصافا چقدر با این تعبیر، پرهیز کردن از عمل خبیث سخت میشه
پاسخ:
سلام.
بله. البته فقط عمل نیست‌ها! همه چیز.

+دقیقا. فکر میکنم خیلی خبائث رو مرتکب شده باشیم :((
کامنت رهرو جان هم خیلی خوبه :)
توی این موردهای شکمویی سخته خصوصا واسه یکی مثل من :))
الان موندم مرداد که دارم میرم اتریش چطوری همیشه غذای حلال بخورم :/
پاسخ:
برای هرکسی یه چیزی سخته دیگه. 
یکی شکم، یکی غضب، یکی فضولی، یکی نگاه، اما رشد آدمیزاد در همینه که بتونه جلوی خودشو بگیره وگرنه که لذت بردن بی حد و مرز برای هیچ کس کار سختی نیست :)
وااای چه خوب :)
امیدوارم بهت خوش بگذره. ^_^
اوهوم :((
مرسی عزیزم :*
پاسخ:
تو میتونی من میدونم :)
ان شاء الله بتونم 😁
پاسخ:
میتونی :)
منتظرم برگردی بگی تونستیا :)
باشه چشممم😍❤️❤️❤️
پاسخ:
چشمت بی بلا 😊🤗🤗🙃🙃😍😍😘
ببین داری میگی حلال و حروم و اینا دسته بندیشون با خبائث و طیبات فرق داره اما رهرو از گناه که حرف میزنی میگی آره همینه خوب گناه چیه؟ کار حرام دیگه...
مکروهات خبیثن؟ عجب...
اگه مکروهن که باید پرهیز کردشون چیه اگه بلید پرهیز کرد که خوب بهشون بگن حرام 
پاسخ:
گناه که قطعا خبیثه دیگه. خبیث هم قطعا حرامه. این از این.
اما واجب و مستحب و مباح و مکروه و حرام یه جور دسته بندی تشریعیه.
باید پرهیز کرد نداریم برای مکروه، بهتره پرهیزکنیم داریم.
میام تعریف طیب و خبیث رو میذارم.